TRENČÍN. Každý Európan by mal vziať do úvahy určité aspekty pri cestovaní, radí Andrej Králik z tlačového a politického oddelenia Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku. Či už sa týkajú zdravotného poistenia alebo riešenia sporov s cestovnou agentúrou, tieto tipy poskytnú užitočný prehľad o spôsoboch, akými Európska únia pomáha cestujúcim z EÚ.
* Kto mi môže pomôcť, ak potrebujem rýchlu lekársku pomoc?
- Ak ochoriete alebo sa zraníte v štátoch EÚ, európsky zdravotný preukaz vám môže pomôcť ušetriť čas, starosti aj peniaze. Preukaz bezplatne vydávajú zdravotné poisťovne v jednotlivých krajinách. Zaručuje prístup k urgentnému ošetreniu za tých istých podmienok a za rovnakú cenu, ako sa poskytuje osobám poisteným v danej krajine. V naliehavom prípade je k dispozícii jednotné európske číslo tiesňového volania, číslo 112, ktoré je bezplatne zastihnuteľné všade v rámci EÚ.
* Cestujem mimo Európu, ale moja krajina nemá v cieľovej krajine veľvyslanectvo ani konzulát. Na koho sa mám obrátiť, ak potrebujem pomoc?
- Ako občan členského štátu EÚ máte automaticky právo na konzulárnu pomoc. Ak vás napríklad zatknú, utrpíte vážnu nehodu, alebo stratíte dôležité doklady, môžete požiadať o pomoc akýkoľvek konzulát alebo veľvyslanectvo členskej krajiny EÚ. Rovnako máte nárok na pomoc v krízových situáciách: členské štáty EÚ musia v prípade potreby pomôcť občanom pri evakuácii tak ako svojim vlastným štátnym príslušníkom.
* Čo robiť v prípade problémov s vlakovou, leteckou, lodnou alebo autobusovou dopravou?
- V prípade zrušenia cesty lietadlom či jeho meškania máte špecifické práva na základe nariadenia o právach cestujúcich v leteckej doprave v EÚ. Ak máte problémy so zmenou času alebo so zrušením v súvislosti s odchodmi vlakov, sú vám zaručené špecifické práva na základe nariadenia o právach cestujúcich v železničnej doprave v EÚ. Ak cestujete medzinárodnou železničnou dopravou, využívate výhody jednotných pravidiel v rámci EÚ. Nové právne predpisy EÚ sa prijali tiež o právach osôb cestujúcich autobusom alebo loďou. Nadobudnú platnosť v decembri 2012 a v marci 2013.
* Objednal som si zájazd, ale moja cestovná kancelária skrachovala. Mám nárok na vrátenie peňazí?
- Európskych spotrebiteľov, ktorí cestujú na dovolenku, chráni smernica o balíku cestovných služieb. Tá pokrýva informácie v brožúrach, právo odstúpiť od zmluvy bez pokuty, zodpovednosť za služby (napríklad nevyhovujúce hotely) a ochranu v prípade, že cestovná kancelária alebo letecký dopravca skrachuje.
Autor: tn