Milióny ľudí sa počas leta vydávajú na dovolenku, či už do krajín Európskej únie, alebo aj mimo nej.
TRENČÍN. Každý Európan by mal vziať do úvahy určité aspekty pri cestovaní, radí Andrej Králik z tlačového a politického oddelenia Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku. Či už sa týkajú zdravotného poistenia alebo riešenia sporov s cestovnou agentúrou, tieto tipy poskytnú užitočný prehľad o spôsoboch, akými Európska únia pomáha cestujúcim z EÚ.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
* Kto mi môže pomôcť, ak potrebujem rýchlu lekársku pomoc?
- Ak ochoriete alebo sa zraníte v štátoch EÚ, európsky zdravotný preukaz vám môže pomôcť ušetriť čas, starosti aj peniaze. Preukaz bezplatne vydávajú zdravotné poisťovne v jednotlivých krajinách. Zaručuje prístup k urgentnému ošetreniu za tých istých podmienok a za rovnakú cenu, ako sa poskytuje osobám poisteným v danej krajine. V naliehavom prípade je k dispozícii jednotné európske číslo tiesňového volania, číslo 112, ktoré je bezplatne zastihnuteľné všade v rámci EÚ.
* Cestujem mimo Európu, ale moja krajina nemá v cieľovej krajine veľvyslanectvo ani konzulát. Na koho sa mám obrátiť, ak potrebujem pomoc?
- Ako občan členského štátu EÚ máte automaticky právo na konzulárnu pomoc. Ak vás napríklad zatknú, utrpíte vážnu nehodu, alebo stratíte dôležité doklady, môžete požiadať o pomoc akýkoľvek konzulát alebo veľvyslanectvo členskej krajiny EÚ. Rovnako máte nárok na pomoc v krízových situáciách: členské štáty EÚ musia v prípade potreby pomôcť občanom pri evakuácii tak ako svojim vlastným štátnym príslušníkom.
* Čo robiť v prípade problémov s vlakovou, leteckou, lodnou alebo autobusovou dopravou?
- V prípade zrušenia cesty lietadlom či jeho meškania máte špecifické práva na základe nariadenia o právach cestujúcich v leteckej doprave v EÚ. Ak máte problémy so zmenou času alebo so zrušením v súvislosti s odchodmi vlakov, sú vám zaručené špecifické práva na základe nariadenia o právach cestujúcich v železničnej doprave v EÚ. Ak cestujete medzinárodnou železničnou dopravou, využívate výhody jednotných pravidiel v rámci EÚ. Nové právne predpisy EÚ sa prijali tiež o právach osôb cestujúcich autobusom alebo loďou. Nadobudnú platnosť v decembri 2012 a v marci 2013.
* Objednal som si zájazd, ale moja cestovná kancelária skrachovala. Mám nárok na vrátenie peňazí?
- Európskych spotrebiteľov, ktorí cestujú na dovolenku, chráni smernica o balíku cestovných služieb. Tá pokrýva informácie v brožúrach, právo odstúpiť od zmluvy bez pokuty, zodpovednosť za služby (napríklad nevyhovujúce hotely) a ochranu v prípade, že cestovná kancelária alebo letecký dopravca skrachuje.
Autor: tn