TRENČÍN. Projekty financované z eurondov, ktoré by sa nestihli dokončiť do decembra 2015, sú ohrozené. Ak by sa nedostavalo v tomto termíne, náklady by musel znášať štát, ktorý na to peniaze nemá. K týmto projektom patrí aj modernizácia železničnej trate Zlatovce - Trenčianska Teplá.
„Musíme sa rozhodnúť, či do niektorých projektov pôjdeme. Ešte to nie je definitívne, ale, úprimne povedané, jedným z horúcich kandidátov na projekt, ktorý nebude možné realizovať v tomto programovom období, je modernizácia trate v úseku Zlatovce - Trenčianska Teplá,“ povedal minister dopravy Ján Počiatek.
Spoločnosť Železnice Slovenskej republiky podľa slov hovorkyne Martiny Pavlikovej na základe rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie opätovne vyhodnocujú predmetnú verejnú súťaž. V prípade, že sa na úseku Zlatovce - Trenčianska Teplá pracovať nebude, majú ŽSR pripravené ďalšie dva úseky trate tak, aby peniaze z eurofondov mohli vyčerpať.
Primátor Trenčína vidí priestor na zmenu
Primátor mesta Trenčín Richard Rybníček vidí v odložení modernizácie možnosť na ďalšie rokovania s ministrom a najmä na úpravu existujúceho projektu.
„O projekte, ktorý bol pripravený, keď som prišiel do mesta, vedeli Trenčania veľmi málo. So skupinou expertov sme vypracovali niekoľko kľúčových pripomienok k tomuto projektu, pretože sme tam našli neuveriteľné veci. Zistili sme, že je tam naprojektovaný 240-metrový čínsky múr, ako ja tomu hovorím, jedenásť metrov vysoký, ktorý má ísť priamo cez mesto, zistili sme, že máme nefunkčnú plaváreň bez sietí, že chýba zmodernizovanie mosta cez rieku Váh a ďalšie. Tieto pripomienky chceme teraz predložiť a na nich budeme trvať,“ povedal primátor.
To, že by sa mohla trať presunúť mimo mesta, však podľa primátora nie je už možné. „Myslím si, že štát, ktorý do toho projektu investoval milióny eur, ich teraz len tak nezahodí za hlavu a neprejde na iný variant. Ale to je otázka na ministerstvo.
O tom môže rozhodnúť jedine štát, nie mesto Trenčín, my môžeme môžeme len vyjadriť svoj názor. Okrem toho existuje platné územné rozhodnutie, ktoré bolo vydané a jediný, kto môže v tejto chvíli urobiť jeho zmenu, je štát,“ tvrdí Rybníček.
Občianski aktivisti chcú nový projekt
Železničnú trať mimo mesta naďalej presadzujú občianski aktivisti. Ako povedal nezávislý poslanec Ján Babič, projekt chcú dať na posúdenie nezávislej medzinárodnej komisii.
„Zastavením modernizácie železnice nastal čas túto záležitosť riešiť tak, ako my žiadame už desať rokov. To znamená, nezávislá medzinárodná komisia posúdi obidva varianty. Okrem toho je tu aj dunajská stratégia splavnosti Váhu, ktorá predpisuje možnosti splavnosti rieky a podľa ktorej sa musia zdvihnúť všetky mosty. Aj to nahráva tomu, aby sa celý projekt prerobil a začalo sa úplne odznova,“ skonštatoval Babič.
Ako dodal, už majú vypracovanú urbanistickú štúdiu, ktorá projekt mení a posúva modernizáciu mimo mesta. S touto štúdiou sa chcú podľa Babiča obrátiť na vládu a žiadať o opätovné posúdenie oboch variantov modernizácie trate na území mesta Trenčín.