Štvrtok, 23. november, 2017 | Meniny má Klement

Osudy luxusných áut boli rovnaké, vozili mafiánov a politikov

Automobilovým a motocyklovým veteránov patrilo novomestské Námestie slobody.

Sedemdesiatpäťročné vozidlo Aero 30 Cabrio je spoľahlivé a dosahuje rýchlosť cez sto kilometrov.(Zdroj: MARTIN ŠIMOVEC)

Automobilovým a motocyklovým veteránov patrilo novomestské Námestie slobody.

NOVÉ MESTO NAD VÁHOM. Luxusné limuzíny, elegantné športiaky či reprezentačné autá politikov dávnych čias sa predstavili na Memoriáli Čirku-Veteran Rally. Na akciu v sobotu 26. mája prišlo až 51 áut a 25 motocyklov svetoznámych značiek. Retroatmosféru podujatia zvýrazňovala kapela Funny Fellows.

Manželská dvojica Rebryovcov z Novej Dubnice zladila svoje oblečenie s históriou svojho Aero 30 Cabrio. Manželia vystúpili z ligotajúcej sa nádhery v slušivom oblečení z čias pred druhou svetovou vojnou.

„Pochádza z roku 1937. Keď som sa k nemu dostal pred deviatimi rokmi, bolo hrdzavé a nepojazdné, motor sa vôbec netočil. Rok som pri ňom takmer spával, aby som ho spojazdnil,“ vyznal sa jeho majiteľ Rudolf Rebry (56). V najslávnejších časoch auto prezývali český Jaguar a bežne vyhrávalo prvé ceny v mestských okruhoch.

Sedemdesiatpäťročné vozidlo je spoľahlivé a dosahuje rýchlosť prevyšujúcu sto kilometrov za hodinu pri nízkej spotrebe desiatich litrov. „V dobe vzniku to boli ľudové vozidlá, dvojtakty boli najlacnejšie. Stáli vtedy od 18 do 21-tisíc korún. Teraz mi na pretekoch v Maďarsku ponúkali za toto auto 23-tisíc eur,“ usmial sa Rebry.

Takmer trojtonový čierny Packard bol výstavným autom amerických mafiánov pred vyše sedemdesiatimi rokmi. Za nádhernú luxusnú mašinu, ktorá je na Slovensku jediná, by sa nehanbilo ani súčasné podsvetie. „Auto je v originálnom stave a pochádza z roku 1935. Prvým majiteľom bol farmár v Kalifornii. Opraviť bolo treba iba lak, čalúnenie a motor. Zhrdzavené nebolo nič,“ prezradil jeho majiteľ Ján Horňák z Piešťan. Ten si ho priviezol pred piatimi rokmi z Ameriky.

Vo svojom domove bol slávny automobil ukrytý pod plachtami v starej stodole. V takýchto autách sa rozvážali aj vysokopostavení štátni činitelia a boháči. „Auto so stodvadsaťlitrovou nádržou jazdí bez problémov stotridsiatkou. Ale vyše tridsaťlitrovú spotrebu je v peňaženke poriadne cítiť,“ priznal Horňák, ktorý garážuje desať vetránskych skvostov.

Na zraze nechýbali ani obľúbené sajdky

Martin Ivica (29) sa v koženej kombinéze VB motohliadky zo šesťdesiatych rokov priviezol spolu so svojím synom na sajdke Jawa z roku 1959. „Vozili sa v nich bežní ľudia, ktorí si nemohli dovoliť kúpiť drahé auto. Vošla sa do toho celá rodina,“ rozhovoril sa jej majiteľ. Motorku, ktorá bola vytiahnutá z potoka, musel vracať do života štyri roky. Sajdky sú vo výrobe ešte aj v súčasnosti, je však o ne už veľmi malý záujem. Vyrábajú ich v Čechách, Rusku i v Japonsku. „Je to spoľahlivá mašina. Jazdí bez problémov stovkou.

Problém nie je ani s náhradnými dielmi. Stále ich vyrábajú v Číne, Indii, ale aj v Turecku. Dajú sa zohnať cez internet, ale aj na burzách,“ usmial sa.

Martin jazdí na sajdke aj v bežnej cestnej premávke. Policajti ho zastavia, ale o kontrolu papierov záujem nemajú. „Chcú sa väčšinou odfotiť, jeden policajt sa na nej už aj povozil,“ dodal.

Luxusný Jaguar patril zakladateľovi podujatia

Exkluzívny Jaguar 3.8 Automatic bol miláčikom zakladateľa podujatia Pavla Čirku, ktorý rodinu veteránistov už navždy opustil. Na svojho manžela tak manželka Vierka spomína aj jazdou v tomto pohodlnom štvordverovom sedane. „Môj manžel bol tretím majiteľom auta z roku 1961. Originálne sú aj kožené sedačky a celý štýlový interiér vozidla. Keď žil manžel, chodili sme spolu na všetky súťaže,“ zaspomínala si Viera Čirková z Nového Mesta nad Váhom.

V bežnej premávke na ňom už nejazdí, strach nemá ani z poruchy svojho elegána alebo pokazenej súčiastky. „Máme fantastického kamaráta vo Veľkých Kostolanoch, ktorý opraví všetko. Horšie je to už s vysokou spotrebou. Tá je dvadsaťpäť litrov,“ prezradila o aute, v ktorom sa v minulosti prevážala iba spoločenská elita rýchlosťou takmer dvesto kilometrov za hodinu.

Cenu primátora získal luxusný Mercedes 220

Jedným z najobletovanejších veteránov bol Mercedes 220a Cabriolet Rakúšana Hansa Naglreitera z Neusiedlu, ktorý sa na podujatí zúčastnil už po štvrtýkrát.

Romantický biely gentleman s výraznými svietidlami a dokonalým interiérom láme aj po šesťdesiatich rokoch srdcia priaznivcov motorizmu. „Auto malo už v roku 1952 cenu ako výstavba jedného veľkého domu. Jazdili v ňom iba politici a najúspešnejší podnikatelia,“ potvrdil rakúsky pekár. Auto sa po dvadsiatich rokoch vrátilo zo Švajčiarska znovu do Rakúska.

Hans dal auto reštaurovať a teraz s ním putuje po zrazoch veteránov. Výkonné auto má prekvapujúco nízku spotrebu. Pri stodvadsaťkilometrovej rýchlosti si nemecký velikán potiahne jedenásť litrov pohonných hmôt.

Zaujímavosti

 


  1. FOTO: Vo vodnej nádrži objavili auto s telami dvoch ľudí Foto 2 791
  2. Súd vymeral tresty pre členov zločineckej skupiny z Považia 752
  3. FOTO: Na Mierové námestie osadili vianočný stromček Foto 515
  4. V Trenčíne nepotrebujú cudzincov. Aj preto na Slovensku dominujú 439
  5. Poľovníci likvidujú v okolí Trenčína premnožených diviakov Foto 244
  6. Ľuďom bez domova má pomôcť prečkať zimu vojenský stan Foto 238
  7. Bývalý starosta obce Višňové Jaroslav Bača ide za mreže na 20 rokov Foto 188
  8. Tri komunitné projekty v Trenčianskom kraji získajú podporu 167
  9. Výťažok z Dobrého bazára pomôže chorým deťom 161
  10. Za prekrytie strechy zaplatí župa viac ako 12-tisíc eur Foto 119

Najčítanejšie správy

Trenčín

FOTO: Vo vodnej nádrži objavili auto s telami dvoch ľudí

V aute sa nachádzali dve osoby, obhliadajúci lekár na mieste vylúčil cudzie zavinenie.

Súd vymeral tresty pre členov zločineckej skupiny z Považia

Rozsudok je právoplatný a senát ho vyhlásil po tom, ako schválil dohodu o vine a treste medzi prokurátorom a obvinenými.

FOTO: Na Mierové námestie osadili vianočný stromček

Symbolom Vianoc v Trenčíne je tento rok duglaska tisolistá.

V Trenčíne nepotrebujú cudzincov. Aj preto na Slovensku dominujú

Z baráže až na vrchol. Štyri dôvody, prečo je Trenčín úspešný.

Poľovníci likvidujú v okolí Trenčína premnožených diviakov

Poľovníci tvrdia, že diviačia zver je premnožená a spôsobuje škody na poľnohospodárskych kultúrach a majetku. Presný počet diviakov však odhadnúť nevedia.

Blízke regióny

Obec poženie svojho bývalého starostu pred súd

Emil Medel bol prvým mužom Kanianky od roku 1998 do roku 2010. Počas druhého volebného obdobia vložil obecné peniaze do nebankovky.

Dávajte si pozor, epidemiológovia varujú pred žltačkou v Trnavskom kraji

Trnavský kraj susedí s Bratislavským, kde od začiatku roka zaevidovali viac ako dvesto prípadov. Veľa ľudí dochádza za prácou práve do hlavného mesta.

Parkovanie zadarmo vrátilo autá späť, nespokojní sú pacienti i lekári

Spoplatnené parkovanie v areáli nemocnice malo regulovať dopravu a v neposlednom rade priniesť aj nejaké peniaze do rozpočtu. Už niekoľko mesiacov sa za vstup neplatí, čo sa okamžite prejavilo v zhustenej premávke.

Takto stavali atómovú elektráreň v Jaslovských Bohuniciach (+ FOTO)

Od spustenia komplexu atómových elektrární prešlo v októbri 2017 už 45 rokov. Takto sa v sedemdesiatych rokoch stavali dva bloky V-1.

Na Ulici vysokoškolákov vzniknú tri kruhové križovatky. Jednu zrušia

Lokalita je treťou najnehodovejšou v Žiline. Do bezpečnosti dopravy chce mesto investovať v priebehu troch rokov.

Všetky správy

Slovensko ničí lowcostová mentalita. Kedy s tým niečo urobíme?

Atmosféra nedôstojných príjmov a života nás ničí, z nej pramenia spoločenské nedorozumenia.

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Futej predáva strojárne PPS v Detve, keď SNS chystá výrobu transportérov

S ponukou na prevzatie strojární boli oslovení záujemcovia z Česka a Slovenska.

Policajti, vojaci aj vrtuľník. Vrahov Kubašiaka hľadali tri dni

Obvinenia proti Šajgalovi, ktorý je na úteku, odznova prejedná prvostupňový okresný súd.

Analytici ukázali mapu diaľnic. Pozrite si, v akom stave je naozaj výstavba

Štát chce diaľnicu D1 do Košíc dokončiť v roku 2026. Problém s dokončením je na úseku medzi Turanmi a Hubovou.

Kam vyraziť