TRENČÍN. Od novembra má mesto nový informačný systém, ktorý rieši celú ekonomickú i správnu agendu. Pôvodného, ktorý používalo niekoľko rokov sa vzdalo, dôvodom mala byť jeho nespoľahlivosť. Podľa hovorkyne Eriky Ságovej vznikali nepresnosti pri spracovaní výkazov pre daňový úrad, údaje z ekonomického systému viackrát nekorešpondovali s finančnými výkazmi pre daňový úrad.
Program nezabezpečoval uzávierky období ani inventarizáciu. „Dokonca ku koncu minulého roka nebola v meste Trenčín prvý raz robená fyzická inventarizácia majetku,“ konštatuje Ságová.
Výmery meškajú
Zatiaľ sa zdá, že ani nový systém nefunguje bez problémov. Mesto už niekoľko týždňov oproti zaužívaným termínom mešká s rozposielaním výmerov na dane a poplatky. Zdôvodňuje to dlhšou dobou zaškoľovania pracovníkov. „V týchto dňoch spracovávame všetky rozhodnutia pre občanov tak, aby sme ich mohli doručiť v júni,“ uviedla Ságová.
Za nový informačný systém samosprávy zaplatilo mesto 11 400 eur (bez dane 9500), ako zákazku pod desaťtisíc eur. Zmluva platí jeden rok. Teraz však chce mesto dokúpiť jeho údržbu, a to na štyri roky, za sumu takmer 220-tisíc eur (ročne je to asi 55-tisíc, kým doteraz údržba vychádzala 41 344 eur).
Nákup dostali poslanci na schválenie na rokovaní mestského parlamentu v utorok 29. mája. Tí s tým ale nesúhlasili. Poukázali, že v prípade schválenia verejnej súťaže by vlastne rozhodli už vopred o jej istom víťazovi. Kritici postupu poukazujú na to, že v tomto prípade by tak mohlo ísť o porušenie zákona o verejnom obstarávaní a snahu o rozdelenie veľkej zákazky na menšie s cieľom znížiť jej hodnotu pod potrebný finančný limit.
Podľa zmluvy s dodávateľom nového infosystému totiž mesto ani nesmie okrem iného subjektu dovoliť vykonanie technických zmien v systéme, a tak by vlastne údržbu mohla vykonávať iba jediná firma.
Istý víťaz?
Zhodný názor má aj občiansky aktivista Norbert Brázda. „Najskôr mesto zakúpilo softvér a následne jeho údržbu, a pritom je jasné, že prevádzkovú údržbu nemôže robiť nikto iný ako dodávateľ softvéru. A to diskriminuje ďalších dodávateľov. V tejto situácii je správne obstarať ten systém znova a vyhlásiť nové obstarávanie, nielen pre systém, ale aj jeho údržbu, prevádzku a aktualizácie, aby sa mohli prihlásiť aj iné firmy a nebolo ušité na jedného dodávateľa.“
O vyjadrenie sme požiadali aj primátora mesta Richarda Rybníčka. „Poslanci verejnú súťaž na nákup údržby infosystému neschválili a tým je vec ukončená. Nebolo to ušité na mieru jednej firme,“ skonštatoval.