NOVÉ MESTO NAD VÁHOM. Hoci siedmi speváci kapely Fragile nepoužívajú jediný hudobný nástroj, zvuková kulisa pripomína hru celého orchestra. Hlasivkami nenahrádzajú však v štýle á capella iba hudobné inštrumenty. Počas ich predstavení sa z javiska ozývajú aj zvieracie zvuky divokej africkej džungle.
Kapela Fragile pravidelne vypredáva koncerty v Novom Meste. Branislav Kostka (40) v rozhovore po koncerte pre naše noviny prezradil viac.
Čo bolo inšpiráciou pre vznik kapely Fragile, ktorá je svojim štýlom na Slovensku výnimočná?
- Všetci sme dovtedy spievali v rôznych speváckych zboroch. Zároveň sme však chceli robiť niečo moderné. Vyšlo nám z toho zoskupenie, ktoré sa venuje spievaniu popovej muziky bez hudobných nástrojov. Dali sme sa dokopy pred ôsmimi rokmi a teším sa, že sa to takto krásne vyvíja a že sa to ľuďom páči.
V zostave figurujú aj mená známych herečiek (Helena Krajčiová, Soňa Norisová) i muzikálových spevákov (Viliam Csontos, Kamil Mikulčík). Zosúladiť harmonogramkoncertov asi jednoduché nebude.
- Je to vďaka disciplíne a práci s diárom, ktorá je vlastná každému členovi tejto kapely. Je to súčasť našej práce, ktorú táto profesia prináša. Musíme si dávať pozor na termíny a potom sa to dá dopredu presne naplánovať. Pomáha nám pritom aj digitálna technika, snažíme sa synchronizovať rôzne kalendáre cez internet.
Vy ste v profesionálnom živote dirigent. Máte hlavné slovo aj v kapele Fragile?
- Pôvodnou myšlienkou bolo, aby každý nejakým spôsobom prispel do činnosti kapely, či už aranžérsky alebo manažérskym vstupom. Došli sme k tomu, že najefektívnejšie to funguje tak, keď to funguje centrálne. Spontánne som sa teda podujal aj na rolu manažéra aj na rolu dirigenta.
Ste skupinou spevákov a hudobníkov bez nástrojov, naštudovať niečo nové asi nie je jednoduché.
- Je to veľmi ťažký žáner. Takáto kapela potrebuje skvelých sólistov a zároveň ľudí, ktorí dokážu veľmi dobre improvizovať a orientovať sa v hudobnom materiáli. Musia to byť skúsení muzikanti, ktorí vedia spievať druhé a tretie hlasy. Dôležité je, aby mali v sebe tiež pokoru. Keď nespievam sólo, tak sa zúčastňujem organizmu inou dôležitou rolou.
Ako vlastne prebieha vaša skúška?
- Počas skúšok dochádza k hudobnému naštudovávaniu prostredníctvom čítania z nôt. Každú skladbu musíme starostlivo vybrať a spracovať. Jednu skladbu niekedy pripravujem aj tri týždne a každému píšem noty. Na konci procesu je partitúra, z ktorej každý spieva svoj určitý part.
Sú skladby, ktoré sú vyložene náročné na naštudovanie bez nástrojov?
- Stáva sa, že zdanlivo ľahká skladba je pre nás veľmi ťažká. Môže byť rytmizovaná v rýchlom tempe a je náročné dať od seba sprievody Niekedy trvá veľmi dlho, kým si skladba „sadne“. Máme ju naštudovanú, ale skladba je v optimálnej podobe až po polroku.
Hlasivky členov Fragile asi dostávajú zabrať?
- Je to náročné, keď je človek indisponovaný. Je to taká Achillova päta tejto kapely. Aj počas tohto koncertu mali štyria členovia problémy. Sme radi, že to poslucháči nepocítili. Systematicky však na odborné lekárske prehliadky s hlasivkami nechodíme. Keď má niekto problémy, dá si to vyšetriť.
Nezatúžila si v kapele zaspievať aj vaša partnerka herečka Zdena Studenková?
- Zdenka kapele fandí a veľmi mi pomáha svojimi radami i postrehmi. Pomáha nám z pozície diváka. Na jednom pódiu sa však spievať nechystáme. Zdenka sa speváckemu umeniu venovala v muzikáli, kde výkon nespočíval iba na speváckom výkone, ale aj na hereckom prejave.
Práve v tejto dvojkombinácii sa cíti byť silná a povolaná. Ako speváčka má, pochopiteľne, veľký rešpekt pred speváckymi výkonmi mojich kolegov.
K spolupráci Zdeny Studenkovej a Fragile však napokon prišlo
- Áno. Bol to projekt Fragile deťom, ktorý Zdenka vymyslela pre deti. Vzniklo CD i knižka Moji miláčikovia. Je to súbor Zdenkiných príbehov, ktoré sa jej prihodili so zvieratkami. Zdenka ich nahovorila a ja som zložil skladby, ktoré sólisti z našej skupiny spievajú.