Kým Trenčania už vlani dostali platobné výmery na dane z nehnuteľností či poplatok za komunálny odpad, tento rok ho ešte mesto ešte ani nevyrubilo. Za meškaním je zmena informačného systému.
TRENČÍN. Trenčania každoročne dostávali v tomto období platobné výmery na dane z nehnuteľností a poplatky za komunálny odpad. Mesto však tento rok dane a miestne poplatky ešte nevyrubilo. Pritom podľa všeobecne záväzného nariadenia je napríklad prvá splátka za odpady stanovená do 30. apríla. Za meškaním je zmena informačného systému. Podľa informácií nášho čitateľa mesto tak vraj denne prichádza o stovky eur, čo pri súčasnej ekonomickej situácii nie je zanedbateľné.
Mesto sa rozhodlo zmeniť dodávateľa mestského informačného systému. Zmluvu s novým uzatvorilo vlani v novembri. Ten mal vykonať konverzie z pôvodného informačného systému.
„Mestský úrad ani len nespracováva daňové priznania k dani z nehnuteľnosti, poplatku za komunálny odpad, dani za psa v novom informačnom systéme. Denná strata pri oneskorenom vyrubení platobných výmerov je približne 524 eur, hoci zmluvná pokuta za neodovzdanie nového systému je maximálne 297 eur,“ konštatuje. Ako upozorňuje, otázkou ostáva aj podrobná konverzia údajov o úhradách daní a poplatkov z minulých rokov, na základe ktorých sa vyrubuje daňovníkom úrok z omeškania, čo tvorí tiež nezanedbateľnú sumu.
Mesto problematickú situáciu priznáva. Pre zmenu dodávateľa sa podľa hovorkyne mesta Eriky Ságovej rozhodli z dôvodu nespoľahlivosti dovtedy využívaného systému. „Vznikali nepresnosti pri spracovaní výkazov pre daňový úrad, údaje z ekonomického systému viackrát nekorešpondovali s finančnými výkazmi pre daňový úrad. Program nezabezpečoval uzávierky období ani inventarizáciu. Dokonca ku koncu minulého roka neurobili v meste Trenčín prvý raz fyzickú inventarizáciu majetku,“ konštatuje Ságová.
Ako tvrdí, zmena systému však neohrozuje chod mesta, pretože od začiatku fungoval a funguje, zdržanie spôsobilo iba to, že sa zamestnanci úradu museli s ním zžiť a zaškoliť sa. Odmieta aj vyčíslené denné straty, ktorá mali vzniknúť z oneskorených vyrubení rozhodnutí, pretože mesto môže vyrubovať dane počas celého zdaňovacieho obdobia, teda počas celého roka.
„Z hľadiska vyrubovania úrokov z omeškania, správca dane ich vyrubuje priebežne, to znamená, že nemá ustanovený termín, a teda neprichádza o žiadne finančné prostriedky,“ doplnila. Za nový mestský informačný systém, ktorý spracováva dane, evidenciu obyvateľov, registratúru, účtovníctvo, majetok, zaplatilo mesto 11 400 eur. Zmluva platí iba jeden rok.
Napriek problémom by už občania mesta mali postupne dostávať platobné výmery. „V týchto dňoch sa spracúvajú daňové výmery pre fyzické osoby. Daňové výmery pre daň z nehnuteľnosti boli právnickým osobám expedované 30. marca,“ dodáva Ságová.
Foto popis| Mesto Trenčín zmenilo informačný systém.