TRENČIANSKE TEPLICE. Do klientskeho centra začali chodiť nahnevaní ľudia, exekútor im totiž zablokoval účty a stiahol odtiaľ oveľa väčšiu čiastku, ako bol ich samotný dlh voči mestu. Okrem záväzku voči mestu museli neplatiči zaplatiť aj súdne trovy a poplatok exekútorovi. A to sa niektorým nepáčilo a svoj hnev si vŕšili na pracovníčkach klientskeho centra. Prišli, nadávali a verbálne útočili. „Bolo to nepríjemné, kričali, mali sme aj strach. Kolegynky veru mali aj slzy v očiach,“ hovorí úradníčka Martina Fialová. Pracovníčky sa zhodujú, že také niečo ešte nezažili. „Po prvý raz, lebo ešte exekúcie neboli,“ dodáva. Mesto upozorňuje neplatičov, aby upustili od grobianského správania.
„Situácia bola nepríjemná, sme malé mesto, všetci tu žijeme, poznáme sa a potom príde niekto, koho stretávajú na ulici a on na nich kričí, obviňuje z porušovania zákonov,“ hovorí primátor mesta Štefan Škultéty.
Podľa neho ľudí nahnevalo najmä to, že pri exekúciách sa im pôvodný dlh výrazne predražil. Mesto pritom dostane iba čiastku, ktorú neplatič dlhoval. „Ľudia sa prídu vybúriť na klientske centrum, bombardujú telefonátmi advokátsku kanceláriu, ako je možné, že exekútor im stiahol väčšiu čiastku ako dlhovali. Pracovníci úradu i advokátskej kancelárie musia vysvetľovať, že po prvé nikto im nič viac nestiahol a po druhé, za to, že musia zaplatiť viac ako je istina, si môžu sami, lebo si dobre neprečítali exekučný príkaz,“ konštatuje primátor.
Aj keď si niektorí miestni myslia, že exekúcia je príliš radikálne riešenie, primátor ho obhajuje. Podľa neho, mnohí neplatiči na výzvy vôbec nereagovali a spamätali sa, až keď mali zablokovaný účet. Ako však dodáva, mesto z aktívneho vymáhania dlhov nemieni ustúpiť. „Ľudia si neuvedomujú, že mesto z daní a poplatkov žije a funguje. Zákon nám prikazuje starať sa o majetok mesta a rozvíjať ho a keď evidujeme nedoplatok, tak musíme konať,“ vysvetľuje primátor.
Mesto vedie takmer dvesto exekučných konaní voči právnickým aj fyzickým osobám, ktoré postupne dostávajú exekučné príkazy. Ak by sa chceli prísť s krikom sťažovať, už teraz ich preventívne vopred upozorňuje na mestskej stránke aj na dverách pri vstupe do klientskeho centra, že pri agresívnom správaní zakročí mestská polícia. Prípadný incident budú posudzovať ako narušenie verejného poriadku.
Podľa právnika Jána Kanabu v tomto prípade môže ísť o priestupok voči občianskemu spolunažívaniu a výtržníkovi by hrozila nanajvýš pokuta. Ak by však boli útoky smerované na primátora, prednostu či poslancov, tak už by mohlo byť posúdené ako útok na verejného činiteľa. „Keď sa takíto agresívni klienti objavia, mali by volať mestskú políciu, aby prišla urobiť poriadky,“ odporúča mestu. Prítomnosť policajta sa pozdáva aj pracovníčkam centra. „Určite by bol väčší rešpekt, keby vonku stál mestský policajt,“ myslí si Fialová.
Vlani začalo mesto s akciou Zaplať a máš pokoj. Celý rok upozorňovali občanov, aby si dali do poriadku svoje záväzky voči mestu. Mnohí zaplatili miestne dane a poplatky, niektorí to však ignorovali, mesto napokon pristúpilo k aktívnemu vymáhaniu a pohľadávky odovzdali exekútorovi. „Evidovali sme 47-tisíc eur nedoplatkov a dnes sme v polovici a postupne aj v splátkach nám prichádzajú peniaze na účty,“ dodal primátor.