Takmer 44-tisíc deviatakov z 1449 škôl absolvovalo 14. marca celoslovenské testovanie vedomostí z jazyka a matematiky.
NOVÉ MESTO NAD VÁHOM. Meranie vedomostí z minulosti známe pod pojmom Monitor sa pravidelne koná desať rokov. Jeho cieľom je zistiť, aká je úroveň vedomostí žiakov z matematiky a z vyučovacieho jazyka, ktorým je v našom kraji jazyk slovenský. Výsledok spracováva Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) a poskytuje ho okamžite po vyhodnotení. Žiaci, ktorí sa na testovaní v hlavnom termíne nezúčastnili, dostali náhradný termín, 27. marca.
V testoch zo slovenského jazyka pribudlo päť otázok
Jedinou výraznejšou zmenou oproti predošlým rokom bol nárast počtu otázok zo slovenčiny. Žiaci mali vypracovať 25 úloh (v minulosti 20) za šesťdesiat minút. „Testovanie zo slovenského jazyka bolo náročnejšie ako v minulom roku. Žiakom dali zabrať najmä zadania zamerané na čitateľskú gramotnosť,“ skonštatovala slovenčinárka Ľuba Šelepáková zo Základnej školy na Ulici kpt. Nálepku. Počet otázok v matematike ostal nezmenený.
Deviataci mali sedemdesiat minút na vyriešenie dvadsiatich úloh, až pri polovici mali možnosť voľby odpovede. V úlohách nechýbali tabuľky ani klasické rovnice, geometria a slovné úlohy. „Matematika bola jednoduchá. Išlo skutočne iba o základné učivo a žiakom základnej školy by úlohy nemali robiť problémy, boli najmä z praktického života. Povolené mali aj kalkulačky,“ povedala učiteľka matematiky Daniela Rosinská.
Test zo slovenčiny bol ťažší ako matematika
Testovaných žiakov potešili najmä matematické vzorce, ktoré autori úloh priložili k zadaniam testu. „Tak to bolo naozaj milé prekvapenie, to by som na písomke nečakal,“ usmial sa deviatak Radovan Kolečanský. Väčšine žiakov sa test zo slovenského jazyka zdal výrazne ťažší ako matematika. Podľa slov deviatačky Renaty Uhríkovej boli otázky zo slovenčiny zložito sformulované a zadania úloh veľmi dlhé.
„Zložité bolo najmä čítanie s porozumením. Aj keď som sa viac bála matiky, slovenčina bola určite ťažšia. Na monitor som sa pripravovala dlhodobo a každý deň písala cvičné testy v škole i doma,“ potvrdila jej spolužiačka Stela Masárová.
Celoslovenské Testovanie bolo zároveň prvou veľkou skúškou psychickej odolnosti žiakov. „Vôbec som sa nestresoval. V pohode som aj spal. Ešte sme tak mali aj vyučovanie kratšie. Matematiky som sa nebál, pretože ju mám radšej ako slovenčinu,“ usmial sa Jakub Mimlich. Viac napäté boli dievčatá, ktoré potvrdili nervozitu najmä pri úvodnom rozdávaní testov.