TRENČÍN. Vlaňajší zásah pri požiari v spoločnosti na výrobu autokáblov hodnotia trenčianski hasiči ako najväčší. Pri likvidácii požiaru, ktorý vypukol 26. augusta, vznikla najvyššia škoda, zasahovalo najviac vozidiel, sedemnásť, najviac profesionálnych i dobrovoľných hasičov, cez štyridsať a najazdili pri ňom najviac kilometrov, až 667, zo všetkých zásahov.
V hale horeli aj plasty a uskladnený materiál, hasiči museli mať dýchacie prístroje. Priestor bol veľmi zadymený, pohyb vo vnútri haly komplikovali zrútené oceľové konštrukcie. Oheň lokalizovali po necelých troch hodinách, celý zásah trval takmer šesť hodín. Použili sedem cisterien a aj výškovú techniku, štyri vozidlá, pretože z plošiny chladili vodou strechu haly. Vodu hasiči čerpali z obecného hydrantu v obci Soblahov, pretože vo firme prasklo vodovodné potrubie.
Požiar spôsobila technická porucha pece
Požiar, ako povedal konateľ spoločnosti Leoni Autokabel Slowakia Ralf Singmann, spôsobila technická porucha pece. Oheň zničil polovicu výrobnej haly, zariadenie, vnútorné vybavenie haly a zasiahol aj kancelárske priestory. V čase požiaru bol objekt prázdny. „Škody dosiahli takmer osem miliónov eur,“ skonštatoval. Firma vyrába autokáble pre automobilku Porsche a predovšetkým pre športové typy jej vozidiel. V hale pripravovali práve káblové zostavy pre Porche Carrera, ktoré chcela automobilka uviesť na autosalóne vo Frankfurkte. Do termínu uvedenia nového typu na trh ostávalo deväť dní.
Ako povedal zástupca firmy Porsche Gunter Hoffarth, mali veľkú obavu, či Leoni splní dodávku. Firme sa podarilo zákazku zachrániť. Našli totiž dočasné priestory v areáli Meriny, kde začali hneď vyrábať. „Dodávky neprerušili. Nestratili sme ani jedno vozidlo, nedošlo k žiadnemu meškaniu,“ ocenil Hoffart. V Merine robila v prvých týždňoch väčšina z päťsto ľudí z haly, neskôr ich postupne presúvali späť do pôvodných priestorov, podľa toho, ako pokračovala rekonštrukcia.
S opravami začali hneď
S obnovou haly začali doslova pár hodín po uhasení požiaru. „V piatok sme vyhoreli a v pondelok prišiel statik, ktorý povedal, že časť objektu bude treba zhodiť. V septembri sme začali búrať a koncom mesiaca sme už začali s obnovou,“ opisuje Singmann.
Rekonštrukčné práce zabezpečovala trenčianska spoločnosť VOD EKO. „Práce boli náročné i nebezpečné,“ hovorí generálny riaditeľ Peter Klačman. Ľudia pracovali vo výškach, problémom boli aj pivnice pod halou, pre ktoré nemohli použiť ťažkú techniku. „Išli sme postupne, oddelili sme výrobnú halu doskami, aby v jednej časti už mohli pracovať a druhú, vyhorenú časť sme úplne rozobrali. Pracovalo tu asi 25 – 30 ľudí, robili búracie práce, vyhadzovali dlažbu a nahradili ju novou, ktorá znesie ďaleko väčšie zaťaženie. Postavili sme aj novú administratívnu časť, predtým mali administratívne priestory na pilieroch na poschodí,“ hovorí Klačman. Aj keď rozlohu opravených priestorov nezväčšili, stroje a zariadenia v nej nanovo prehľadnejšie a účelnejšie usporiadali. Vyrábať v nej začali v januári a 14. februára ju slávnostne otvorili.
Spoločnosť Leoni Autokabel Slowakia pôsobí na Slovensku od roku 1992. Má niekoľko závodov a divízií. Nosnú časť jej výrobného programu v trenčianskom závode predstavuje výroba káblových zostáv pre automobilku Porsche a v Ilave pre automobilku BMW. V nich zamestnáva približne 2300 ľudí. Ďalšie závody sú v Trenčianskej Teplej, časti Dobrá a v Starej Turej.