Novú plaváreň na Ostrove ešte ani neotvorili a už chátra. Ak by ju mesto chcelo spustiť potrebuje nielen dobudovať inžinierske siete, ale už aj opraviť.
TRENČÍN. Pre modernizáciu železničnej trate majú Trenčania prísť o tradičnú letnú plaváreň. Mesto preto vybudovalo v roku 2010 novú na Ostrove. Nie sú však k nej dotiahnuté siete, ich výstavbu by mali zaplatiť Železnice SR, ako vyvolanú investíciu modernizácie.
Mešká však aj celá stavba modernizovanej trate. Termín, kedy by obnova úseku od Zlatoviec mala začať však nie je momentálne zrejmý. Hoci tender na dodávateľa stavby začal už v roku 2009, doteraz sa stavať nezačalo. Dôvodom sú vleklé súdne spory medzi železnicami i stavebnými firmami. Podľa hovorkyne spoločnosti Železnice SR Martiny Pavlikovej všetko závisí od ďalšieho postupu súdov a Úradu pre verejné obstarávanie.
Modernizácia je financovaná z eurofondov, ak sa práce nezačnú a teda nedokončia do roku 2014, mohlo by Slovensko o peniaze prísť. Investor už uvažuje o presune prostriedkov na modernizáciu iných železničných úsekov. „ŽSR už majú náhradné projekty zabezpečené,“ povedala Pavliková.
Nedávno začali tendre na obnovu trate úsekov Beluša - Púchov a Púchov - Žilina. Ako doplnil hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič pri jednom tendri dôjde už tento týždeň k otváraniu obálok. Termín, kedy by sa mohla začať modernizovať trať cez Trenčín však neuviedol. „Všetko záleží od toho ako dopadne súdne konanie a kontrola Úradu pre verejné obstarávanie. Pre nás je podstatné, že čerpanie eurofondov nie je ohrozené a všetky európske peniaze budú vyčerpané na železničnú infraštruktúru.“
Táto situácia má však aj dopad na Trenčín a jeho obyvateľov. Od rozhodnutia zainteresovaných inštitúcií totiž záleží, na ktorej letnej plavárni sa budú ľudia počas prázdnin oddychovať.
„Na železniciach si asi neuvedomujú, že toto ich váhanie, čo bude so súťažou má dopady na život obyčajného Trenčana,“ konštatuje primátor mesta Richard Rybníček.
Ako vysvetľuje, ak sa modernizácia nezačne, ostáva naďalej funkčné staré kúpalisko, ale ak sa začne modernizovať na jar, tak dovtedy musia železnice dotiahnuť siete a opraviť most. Železnice sú však vo vyjadreniach opatrné. „Otázka ešte nie je uzatvorená. Konalo sa vlani niekoľko stretnutí, ale k dohode sme zatiaľ nedospeli vzhľadom k rozsahu požiadaviek mesta Trenčín,“ hovorí Pavlíková.
Podľa Rybníčka by výstavba sietí a rekonštrukcia mostu cez kanál na Ostrov mala stáť približne šesť miliónov eur. Ak by však mesto chcelo po ich výstavbe plaváreň otvoriť potrebuje ďalšie prostriedky na opravy chátrajúceho zariadenia.
„Letné kúpalisko je momentálne nepoužiteľné, chátra, zateká do zadných častí bazéna, ktorý nie je antikorový, ale obyčajný. Pri výstavbe použili technológie, ktoré dnes nesúvisia s 21. storočím. Museli by sme urobiť mnoho úkonov, aby sme sfunkčnili novú mestskú plaváreň,“ skonštatoval primátor s tým, že plaváreň už teraz stojí mesto šesťsťtisíc eur mesačne za stráženie.
Situáciu komplikuje aj zámer investora zriadiť si počas modernizácie zázemie pre techniku, stavebné stroje a materiál, teda stavenisko na terajšej letnej plavárni. Kým však nebude nová plaváreň funkčná, mesto nepripustí, aby v lete nefungovala ani jedna plaváreň. „Ak by sa Železnice rozhodli stavať v lete, bol by to veľký problém. Nedovolím, aby sa stavenisko zriadilo na starej bez toho, aby fungovala nová a mesto ostalo bez letného kúpaliska,“ tvrdí primátor.