Čo robiť s vecami, ktoré sme dostali ako darček, ale nesadli? Prípadne ste objednali darčeky cez internet ale doručili vám „prekvapenie“?
Prinášame odpovede na päť najčastejších problémov spojených s nákupom nielen na Vianoce. Poradí Ingrid Judinová, právnička spoločnosti Provident Financial.
1. Vzťahuje sa reklamácia na zľavnený tovar?
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Áno. Predávajúci zodpovedá za vady, ktoré má predaná vec pri prevzatí kupujúcim. S výnimkou vecí, ktoré sú predávané za nižšiu cenu z dôvodu určitej vady , v tomto prípade nie je možné reklamovať vadu, pre ktorú bola dojednaná nižšia cena (napr. v prípade ak dôvodom zľavy pri kúpe hrnčeka, bola jeho chyba, že nemal uško, alebo na jednej topánke z páru bol krivý šev a pod.).
Určite sa nebojte reklamovať tovar, ktorý je vo výpredaji a nie je poškodený. Ak cena predanej veci bola znížená z dôvodu výpredaja alebo posezónneho dopredaja tovaru, je rozhodujúce, že ide o predaj novej veci bez vád, a nie o predaj použitej veci. Predávajúci za vady takto predávaných vecí zodpovedá v plnom rozsahu. Predávajúci má pri predaji tovaru v obchode povinnosť odovzdať kupujúcemu predávaný tovar, pričom ručí za to, že predávaný tovar je pri prevzatí a po dobu záruky bez vady (chýb). Pre zľavnený tovar platia rovnaké podmienky ako pre bežný výrobok. To znamená, že aj na zľavnený tovar sa vzťahuje záručná doba 24 mesiacov.
2. Čo v prípade, že v predajni je informácia, že vrátenie tovaru v zľave nie je možné, resp. nevzťahuje sa naň reklamácia?
Na zľavnený tovar sa hľadí ako na nový. Takže aj v tomto prípade platí, že záručná doba je 24 mesiacov. Ak ide o použitú vec, kupujúci a predávajúci sa môžu dohodnúť aj na kratšej záručnej dobe, nie však kratšej ako 12 mesiacov. V prípade, že predávajúci odmieta akceptovať reklamáciu z dôvodu, že ide o zľavnený tovar, obráťte sa s podnetom na SOI.
3. Ako postupovať, keď kuriér alebo pošta doručí poškodený tovar?
V prípade dodania poškodeného tovaru nesie podľa Občianskeho zákonníka zodpovednosť za škodu dopravca alebo predávajúci (dodávateľ). Dopravca je zodpovedný iba v prípade, ak škoda bola spôsobená v čase od prevzatia tovaru na prepravu až do jeho vydania s výnimkou škody spôsobenej odosielateľom t.j. predávajúcim alebo príjemcom, chybnosťou zásielky (napr. chyba materiálu, výrobné chyby), jej obalu, balenia, osobitnou povahou zásielky (napr. krehkosťou) alebo okolnosťou, ktorú dopravca nemohol odvrátiť (napr. živelná pohroma alebo neodvrátiteľný úkony cudzej osoby). Ako okolnosť, ktorú dopravca nemohol odvrátiť, však neprichádza do úvahy náhoda, ktorá vyplýva z prevádzky dopravcu (dopravná nehoda), odcudzenie časti zásielky a pod. Prepravné poriadky môžu určiť, za akých podmienok sa predpokladá, že škoda vznikla z uvedených príčin .
Podmienky a rozsah náhrady škody pri prekročení dodacej lehoty upravujú prepravné poriadky. V praxi sa väčšinou spisuje protokol o poškodení a zásielka sa obratom vracia kuriérovi/pošte.
V prípade, ak bola škoda na tovare spôsobená predávajúcim, kupujúci má právo odstúpiť od zmluvy z dôvodu, že tovar má vadu (chybu). Vadnosť výrobku musí kupujúci uplatniť u predávajúceho bez zbytočného odkladu. To znamená, že hneď ako zistí, že tovar nie je v poriadku, uplatní reklamáciu u predávajúceho.
4. Čo v prípade, pri nákupe cez internet, ak zaplatím pred dodaním tovaru a tovar nedostanem?
Ak sa predávajúci a spotrebiteľ nedohodnú inak, predávajúci je povinný objednávku spotrebiteľa splniť do 30 dní od jej doručenia. Ak predávajúci objednaný tovar nemôže dodať alebo službu poskytnúť, je povinný o tom bezodkladne informovať spotrebiteľa a do 15 dní mu vrátiť cenu zaplatenú za tovar alebo preddavok, ak sa predávajúci a spotrebiteľ nedohodnú na náhradnom plnení. Ak sa tak nestane, odporúčam vyzvať predávajúceho na dodanie tovaru a v prípade ak nereaguje obrátiť sa na políciu pre podozrenie z trestného činu podvodu alebo sa obrátiť so sťažnosťou na SOI.
5. Ako si poradiť, ak pri nákupe cez internet je doručený iný tovar, ako bol objednaný?
Podľa zákona o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji je spotrebiteľ oprávnený bez uvedenia dôvodu odstúpiť od zmluvy do 7 pracovných dní odo dňa prevzatia tovaru. Zmluva uzatváraná na diaľku je zmluva, ktorú uzatvára predávajúci a spotrebiteľ na zásielkový predaj tovaru výlučne prostredníctvom prostriedkov komunikácie, ktorými sú napríklad adresovaný list, telefón, fax, elektronická pošta.
Predávajúci je povinný prevziať tovar späť a vrátiť najneskôr v lehote 15 dní odo dňa odstúpenia od zmluvy cenu zaplatenú za tovar, ktorú spotrebiteľ uhradil za tovar vrátane nákladov, ktoré spotrebiteľ vynaložil v súvislosti s objednaním tovaru. Náklady na vrátenie tovaru znáša spotrebiteľ len v tom prípade, ak výrobok zodpovedal kvalitatívnym požiadavkám a nebol chybný. Predávajúci a spotrebiteľ sa môžu dohodnúť na náhradnom plnení v rovnakej kvalite a cene. Náklady spojené s vrátením tovaru pri odstúpení spotrebiteľa od zmluvy znáša v tomto prípade predávajúci.