Utorok, 17. júl, 2018 | Meniny má Bohuslav

Železničné múzeum v Starej Turej je unikát

Železničné múzeum je splneným snom malých chlapcov, ktorí mali radi rušne, koľaje a všetko, čo k železnici patrí. Funguje päť rokov a v zbierke má ozajstné unikáty.

Železničné múzeum v Starej Turej je otvorené každú sobotu. Na fotografii námestník múzea Martin Horňák.(Zdroj: (VM))

STARÁ TURÁ. Prednostom múzea, ktoré mapuje históriu železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Veselí nad Moravou, je Viliam Matuška. Ako vraví, prvotná myšlienka založiť takéto múzeum sa zrodila v roku 2006. „S kamarátmi som pravidelne chodieval na našu stanicu. Sedávali sme tam na lavičke a rozmýšľali, čo budeme robiť vo voľnom čase. Zistili sme, že na stanici je nevyužitá miestnosť bývalej čakárne a keďže nás všetkých bavila železnica a jej história, rozhodli sme sa vybudovať takéto múzeum,“ prezradil Viliam Matuška.

Obľúbil si ich rušňovodič

Blízky vzťah k železnici sprevádza Viliama Matušku a jeho zástupcu, námestníka múzea Martina Horňáka, od detstva. „My sme ako malí chalani chodievali spolu von. Raz sme prišli na stanicu a bol tu nákladný vlak. Rušňovodič, ktorý ho riadil, mal veľmi rád deti a tak nás zobral na mašinu, vozil nás po stanici a učil nás, ako sa riadi rušeň,“ vysvetľuje Viliam, ktorého vášeň pre vlaky neopustila ani v neskoršom veku, a preto sa rozhodol študovať na Železničnom učilišti v Trenčíne.

Dnes pracuje v Múzejno - dokumentačnom centre železníc v Bartislave, staroturianskemu múzeu sa spolu s Martinom Horňákom a tretím členom Martinom Majtánom venuje cez víkendy a vo voľnom čase.

V období, keď múzeum vznikalo, nemali mladí nadšenci v rukách nič. Začali preto s pátraním. Najskôr sa im podarilo získať bývalú čakáreň, ktorá bola dlhodobo pre verejnosť uzavretá a nevyužitá. Hneď potom začali pátrať po exponátoch. „Začal som pracovať na železnici a podarilo sa mi dostať do krovov a do starých skladov na staniciach na tejto trati, kde som ponachádzal rôzne predmety. Hneď na začiatku sme našli doslova unikáty, ktoré sú ojedinele v rámci celého Slovenska,“ hovorí Viliam.

Príkladom je nástenný telefónny prístroj, vzor z roku 1909, ktorý je najvzácnejším exponátom múzea. Na celom území Slovenska sa tento typ telefónu nezachoval. V Starej Turej našli štyri kusy. Zaujímavosťou je aj to, že takýto telefón používal Vlasta Burian v známom českom filme Prednosta stanice.

Postupom času a ďalším hľadaním pribúdali nové exponáty. Ako povedal prednosta múzea, najskôr brali úplne všetko, čo našli, dnes už si vyberajú . “Máme plný depozitár, kde je mnoho exponátov, ktoré sa nám do tejto miestnosti, žiaľ, nezmestia. Snažíme sa získať budovu staničného skladu v Starej Turej. Tam by mala vzniknúť nová expozícia múzea, kde chceme presťahovať predmety z tejto miestnosti a doplniť ich ďalšími. Budovu chceme zrekonštruovať do pôvodného stavu z roku 1928, keď bola postavená,“ povedal Matuška.

Múzeum je otvorené v sobotu od 9. do 17. hodiny, s hodinovou prestávkou od pol jednej, po dohode vám spravia prehliadku aj cez týždeň. Jednotlivé kúsky do múzea hľadajú na burzách a u rôznych ľudí, častokrát ich vykopávajú zo zeme popri trati, či na poslednú chvíľu vykupujú v kovošrotoch, aby ich zachránili. Tie, ktoré nájdu, zakonzervujú, ošetria a zreštaurujú. „Ide nám o to, aby sme zachránili históriu. Teraz, keď sa rekonštruuje železnica, sa likviduje množstvo historickej techniky, ktorú zachraňujeme a vyberáme to, čo je dôležité a malo by sa zachovať.“

Najvzácnejším exponátom, ktorí majú vo svojej zbierke, je spomínaný nástenný telefón z roku 1909. Za zmienku však určite stoja aj ďalšie zaujímavé predmety. Najstarším exponátom múzea je koľajnica, vyrobená v roku 1887, ešte za Rakúsko Uhorska, ktorú našli na trati Nové Mesto- Vrbovce. Najťažším vystaveným kúskom je asi tonu vážiace elektromechanické stavadlo zo stanice Nové Mesto z roku 1938, ktorým sa obsluhovali výhybky a návestidlá.

Telegrafom nastavovali i hodiny

Zbierku unikátov doplňuje telegrafná stanicu z Poštovného úradu z Tornale. „Telegrafný prístroj patrí medzi naše naj -vzácnejšie exponáty, lebo ich je veľmi málo a ťažko sa zháňajú. Nám sa ho podarilo skompletizovať a dúfame, že sa ním bude dať v blízkej dobe aj telegrafovať,“ hovorí Viliam.

Telegraf bol prvý prístroj, ktorý dokázal prenášať správu z jednej stanice do druhej s tým, že bola zdokumentovaná na papieri. Ako vysvetľuje prednosta múzea, telegrafista, dnes už vymretá funkcia, pomocou telegrafného kľúča púšťal impulzy do telegrafného vedenia, ktoré išlo po drôtoch do susednej stanice. Tam uvádzal do činnosti písací stroj, ktorý začal na centimetrový prúžok papiera písať signály v Morseovej abecede, ktorú museli telegrafisti perfektne ovládať. To bol hlavný význam telegrafu.

Druhou, veľmi zaujímavou funkciou telegrafu bolo nastavovanie hodín na železnici. Na každej stanici bol výpravca, ktorý si každý deň potreboval nastaviť hodiny. „V Prahe bola Štefánikova hvezdáreň, kde boli ústredné hodiny nastavované podľa hviezd. Telegrafista z ústrednej kancelárie v Prahe niekoľko sekúnd pred dvanástou na obed stlačil telegrafný kľúč a telegrafické prístroje v staniciach sa rozbehli a začali písať dlhú čiaru na prúžok papiera. Na tento signál výpravcovia na matičných hodinách v dopravnej kancelárii dali ručičky do zákrytu na dvanástu hodinu, natiahli ich a držali vychýlene kyvadlo. Keď odbilo dvanásť hodín, telegrafista v Prahe pustil kľúč, prístroje sa zastavili a to bol signál, keď výpravcovia pustili kyvadlo a hodiny boli celoplošne nastavené. No a od týchto matičných hodín si potom nastavovali hodiny všetci na stanici,“ opisuje Matuška.

V múzeu sa venujú aj historickým uniformám, vlastnia niekoľko vzácnych uniforiem z obdobia prvej Československej republiky. Ďalší predmet, pri ktorom sa pristaví nejeden návštevník je originálna liatinová tabuľka s nápisom Lampárňa.

Táto miestnosť, do ktorej nás známy výrok posiela sťažovať sa, skutočne existovala. „Na staniciach bola funkcia lampára, ktorý sa staral o osvetľovanie. Bola síce elektrika, ale tá sa používala na telefón a telegraf. Priestory boli osvetľované petrolejom. No a v tejto miestnosti sa skladoval osvetľovací materiál a náradie.“ Ak vám teda niekto povie, choďte sa sťažovať na lampáreň, viete, kam máte ísť.

Jediné svojho druhu

Železničné múzeum v Starej Turej je prvé svojho druhu na Slovensku práve pre svoje zameranie. Na rozdiel od ostatných spolkov a múzeí, ktoré sú väčšinou zamerane na koľajové vozidlá a historické jazdy, sa staroturianske múzeum venuje zabezpečovacím a signalizačným zariadeniam. Ako vraví prednosta múzea, svojou prácou chcú čo najviac dostať do povedomia interiéry služobných miestností a dopravných kancelárii.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  9. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  10. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 18 004
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 14 255
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 333
  4. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 262
  5. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 7 303
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 6 794
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 5 176
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 930
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 764
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 331

Hlavné správy z MY Trenčín

Lukáš Šebek hlási návrat. Chce pomôcť Novému Mestu

Po roku sa vracia do materského klubu. V piatej rakúskej lige si udržal priemer takmer jedného gólu na zápas.

Bývalý zamestnanec liečebného domu dúfa, že krásna budova neskončí na smetisku

Liečebný dom Machnáč v Trenčianskych Tepliciach bol za spoločného Československa po Kryme a Paxe tretím najvýznamnejším v kúpeľnom mestečku.

Obchod s drevom zažíva turbulentné obdobie

Po rokoch, keď časť drevárskych firiem poukazovala na nedostatok dreva od štátnych lesov pre svoje prevádzky, sa v poslednom čase situácia obrátila.

Cieľom nie je zažiariť a zhasnúť, hovorí Peter Tydlačka

Florbalu sa Peter Tydlačka venuje už 16 rokov. Do Nemšovej ho priniesli ľudia z Českej republiky. Pri riečke Vláre sa dokonale usadil najmä vďaka jeho prínosu.

Na Skalke postavia po storočí nový pútnický dom

Starý domček mal takmer sto rokov, no bol v zlom technickom stave. Museli ho zbúrať.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zomrel známy horský záchranár Rudolf Chalupek

Rodák z Nemiec pri Banskej Bystrici pomohol na horách mnohým ľuďom v ťažkých situáciách. Odišiel do večnosti vo veku nedožitých 35 rokov.

Motorkár narazil na obrubník, zraneniam podľahol

Motorkár utrpel veľmi ťažký úraz hlavy, bol v bezvedomí. Po prevoze do nemocnice zraneniam podľahol.

Návrat do Fortuna ligy nevyšiel. Slovenský talent nevie, čo bude

Denis Baumgartner naplno trénuje so Samdoriou na sústredení.

Liptáci majú na námestí starú lanovku z Chopku

Jediným mestom s lanovkou priamo v centre je Liptovský Mikuláš. Okamžite sa z nej stala pútavá atrakcia námestia.

Vybrali SME

Už ste čítali?