TRENČIANSKE TELICE. Od 10. decembra už nebude premávať električka medzi Trenčianskou Teplou a Trenčianskymi Teplicami. Zrušenie jej hrozilo v poslednom období už viackrát.
Na jar Železničná spoločnosť Slovensko obmedzila počty spojov a ponúkla ju na privatizáciu. Záujem prejavila organizácia, ktorá už takmer dvadsať rokov spravuje Čiernohronskú železnicu v Čiernom Balogu, problémom však boli financie.
Ako povedal šéf združenia z Čierneho Balogu Aleš Bílek, chceli vedieť, kto zaplatí prepravu vo verejnom záujme, keďže električka nevozí len turistov, ale využívajú ju najmä miestni obyvatelia. „Všetko stojí a padá na tom, ako sa bude železnica financovať. My ju vieme technicky a organizačne zvládnuť, ale každá železnica, ak má robiť dopravnú obslužnosť, tak si na seba nezarobí. Rokujeme so starostami, oslovujeme kraj a snažíme sa vytvoriť nejaký finančný model, ktorý by umožnil železnicu ďalej prevádzkovať,“ skonštatoval Bílek.
Peniaze sa nenašli
Pre súčasného prevádzkovateľa je železnička stratová, výhodnejšie je objednávať verejnú dopravu autobusmi, ktoré aj tak jazdia po ceste, paralelnej s traťou.
Župa dostala ponuku od rezortu dopravy na nájom alebo odkúpenie trate. „Nájom alebo odkúpenie predmetnej trate, ako aj jej zabezpečenie prevádzkovania železničnou osobnou dopravou nie je v možnostiach Trenčianskeho samosprávneho kraja,“ konštatuje hovorkyňa Vlasta Henčelová. Ako pripomenula, ani prípadné zrušenie trate neovplyvní základnú dopravnú obslužnosť , pretože práve tu je súbeh železničnej a autobusovej dopravy a dostatočný počet existujúcich autobusových spojení.
Električka bude iba ako atrakciu pre turistov
Zachovať prepravu po jednokoľajovej úzkorozchodnej trati sa rozhodli miestne samosprávy, tie vyčlenia financie na náklady. Obec Trenčianska Teplá a mesto Trenčianske Teplice plánujú vytvoriť neziskovú organizáciu, ktorá by prevádzkovala železničku spolu so spoločnosťou z Čierneho Balogu. „Požiadali sme o prevod majetku železničky za symbolickú sumu, prebehli rokovania na ministerstve dopravy a Železničnej spoločnosti a čakáme len na podpis,“ konštatuje primátor Teplíc Štefan Škultéty.
Jeho slová potvrdzuje aj Bílek. „Sľúbili sme obciam, že ak sa stanú majiteľmi, tak sa pokúsime udržať železničku pri živote.“ Ako však upozorňuje, nebude to už v doterajšom režime. „Tú dopravu, ktorá teraz funguje, nie sme schopní zabezpečiť, lebo nám štát ani samosprávny kraj nie sú schopní vykryť prevádzkovú stratu. Bez dotácie sa nedá elektrický vlak každodenne prevádzkovať, pretože cestovné je regulované a nepokryje náklady,“ konštatuje Bílek.
Cez zimu bude jazdiť raz týždenne
Železnička tak bude po 10. decembri jazdiť už raz za týždeň. Pôjde len o udržiavacie kondičné jazdy, aby zachovali trať a nezačali ju rozkrádať. Iný režim sľubuje združenie cez leto, kedy by mala premávať častejšie. „Radi by sme organizovali historické jazdy pre kúpeľných hostí, aby električka slúžila cestovnému ruchu,“ doplnil Bílek.
Ani historickými jazdami a predajom suvenírov si na seba nedokáže elektrický vláčik zarobiť a podľa odhadov združenia bude strata ročne približne desaťtisíc eur. O tú sa majú postarať obe miestne samosprávy, pričom každá prispeje polovicu. Schváliť zámer i dotáciu musia ešte poslanci.
Nové využitie dostane podľa Škultétyho aj samotný areál železničnej stanice. Ten poskytuje priestor na rôzne podnikateľské aktivity, ako napríklad múzeum električky, kaviareň, predajňu suvenírov.
Medzimestská električka začala premávať v roku 1909. Napriek tomu, že ju pred jedenástimi rokmi zrekonštruovali za 660-tisíc eur, v posledných rokoch je hrozilo viackrát úplné zrušenie. Vyťaženosť klesala, prevádzkovateľ postupne obmedzoval počty spojov, ľudia stále viac využívali na prepravu autobusy alebo vlastné autá. Aj kúpele začali od vlakov v Trenčianskej Teplej prevážať klientov taxíkmi priamo k liečebným domom.