.
TRENČÍN. Ak človek zavolá na číslo 112, ozve sa oznam, ktorý ho informuje o tom, že jeho volanie môže byť vyhodnotené ako neoprávnené.
"Hláska trvá 26 sekúnd, dosť dlhý čas na to, aby si človek uvedomil, že ak pomoc nepotrebuje, zloží," hovorí vedúci Koordinačného strediska Integrovaného záchranného systému v Trenčíne Miloš Kočan. Počet neoprávnených volaní sa podľa neho po zavedení oznamu znížil až o 60 percent, pričom ide hlavne o neidentifikovateľné volania z telefónov bez SIM karty.
"Je to neuveriteľný skok," hovorí Kočan. K zneužívaniu tiesňového volania dochádzalo najmä v čase prázdnin, keď často volali hrajúce sa deti. Medzi zneužívateľmi sú však aj dospelí. Pre falošné volanie sa môže stať, že človek, ktorý je skutočne v núdzi a potrebuje pomoc, nedovolá sa včas. Zneužívateľovi hrozí pokuta do 1659 eur.
V trenčianskom stredisku vybavuje tiesňové volania na čísle 112 nonstop štvorica operátorov. Denne prijmú od štyristo do osemsto hovorov. Do roku 2013 by malo dôjsť k intergrácii všetkých národných čísel tiesňových volaní. Čísla 155, 150, 158 a 112 by mali byť prijímané na jednom mieste, čo zvýši rýchlosť vybavenia udalosti. Takéto integrované strediská už majú napríklad v Čechách.