NOVÉ MESTO NAD VÁHOM. Modely najznámejších značiek áut, zmenšené viac ako dvadsaťkrát pretekali 22. októbra po vystuženom koberci s plochou päťdesiat metrov. Nechýbali Ferrari, Mazda, Audi, Mercedes, ale aj osvedčená Škoda 130. Pomocou vysielačky ich riadili pretekári z celého Slovenska, z Nového Mesta nad Váhom, Prievidze, Púchova, Trnavy, Bratislavy i Hlohovca. Najmladší mal osem rokov, najstarší vyše päťdesiat.
Rýchle mašiny ovládajú vysielačky
„Pretekať môžu iba veľkostne predpísané modely v mierke 1:28 alebo 1:24,“ uviedol šéf novomestských pretekárov Svetozár Špalek. Novomestský klub má takmer tridsať automodelárov. Svoje tátoše rozdeľujú aj podľa výkonov motorov. Najrýchlejšie autá dosiahnu rýchlosť aj vyššiu ako štyridsať kilometrov za hodinu. Autá ovládajú diaľkovo frekvenčnými vysielačkami s dosahom až dvestopäťdesiat metrov. Zdrojom energie aút sú mikrotužkové baterky, ktoré treba takmer po každých pretekoch dobiť. „Karosérie musia kopírovať kapoty reálnych áut,“ povedal Špalek.
Nechýbalo ani opravárenské depo
Najobľúbenejšie sú modely áut jazdiace rely. Formula 1 sa medzi automodelármi nechytila. „Kontakty s mantinelmi sú veľkým problémom. Najčastejšie poruchy vznikajú v motoroch, tlmičoch, ložiskách. Vymieňame aj kolesá. Presne ako pri skutočných autách,“ usmial sa Sveťo. Vedľa kobercovej dráhy s množstvom nebezpečných zákrut vyznačených plastovými mantinelmi nechýbalo ani opravárenské depo.
Chlapci i dospelí muži tu testovali aj ideálne pneumatiky na kobercový povrch. Skúšali gumené i penové. Aj priebeh súťaže bol totožný s reálnymi pretekmi. „Počítač monitoruje počet odjazdených kôl i najrýchlejšie zajazdené okruhy. Najlepší pretekári zvládli za päť minút vyše päťdesiat okruhov,“ dodal Špalek, ktorý je vedúcim automodelárskeho krúžku v CVČ a aktívne preteká.
Novomestskí pretekári patria k slovenskej špičke
Štyri rozjazdy a tri finálové jazdy určili najlepších pretekárov Open Cupu. Darilo sa domácim, Marekovi Kadlečíkovi, ktorý je vicemajstrom Slovenska či Marekovi Sikovi (14), ktorý tiež patrí k slovenskej špičke. „Jazdím s autom Mini-Z už tri roky. Štandardnú verziu auta sme ešte tuningovali, zvyšovali rýchlosť a zlepšovali jazdné vlastnosti,“ povedal deviatak Marek Sika, ktorého k tomuto koníčku priviedol otec.
Moderné hobby nie je lacnou záležitosťou. Najdostupnejšie autá stoja 150 eur, cena špičkových sa pohybuje aj za hranicou troch stoviek eur. Preteky sa jazdia zvyčajne na kobercových alebo gumených povrchoch. Najvýznamnejšou súťažou sú Majstrovstvá Slovenska.