TRENČÍN. Drahšie cestovanie vlakmi má zelenú. Predseda Úradu pre reguláciu železničnej dopravy Peter Vrátny v pondelok 10. októbra podpísal výnos, ktorý od 1. novembra zvyšuje ceny v osobnej železničnej doprave priemerne o takmer 10 percent.
Nový cenník mení základné pravidlo vypočítavania cestovného. „Kým doteraz sa cena menila po pásmach, teraz sa mení po kilometroch,“ vysvetľuje hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Alexander Buzinkay. „Rovnaká cena zostáva len v rozpätí do päť kilometrov, a to 50 centov. Ďalej sa po každom kilometri mení.“
Do Nového Mesta o 44 centov viac
Kým z Trenčína do Dubnice nad Váhom v súčasnosti platia cestujúci 60 centov, po novom zaplatia o tridsať centov viac. Do Nového Mesta nad Váhom bude lístok z Trenčína drahší o 44 centov. Od novembra bude stáť 1,50 eura. Do Myjavy sa z Trenčína vlakom ľudia teraz odvezú za 2,98 eura, po novom za 3,30 eura. Cena základného obyčajného cestovného lístka z Trenčína do Bratislavy bude po novom 6,22 eura, čo je o 26 centov viac oproti súčasnej cene.
Nový systém ruší pásma
Podľa hovorcu nové vypočítavanie ceny ruší deformácie starého cenníka a je spravodlivejšie. Cestujúci platí toľko, koľko skutočne precestuje. Priemerné zvýšenie regulovaného základného cestovného do vzdialenosti 50 kilometrov dosiahne 41,7 percenta.
Na kratšie vzdialenosti ceny v niektorých prípadoch vzrastú o polovicu, môžu však vzrásť až dvojnásobne. „Príčinou rôznych nárastov cien na rôzne vzdialenosti pri porovnávaní starého a nového cenníka je práve nový systém vypočítavania ceny, ktorý ruší pásma,“ hovorí Buzinkay.
Ročne o sto eur viac
Cestujúci vlakom na vzdialenosť 10 kilometrov zaplatia po zdražení základné cestovné 75 centov namiesto 40 centov. Pri cestovaní trikrát v týždni tam a späť zaplatí viac mesačne o 8,40 eura a ročne o 100,80 eura. Ročný dopad zvýšenia cestovného bude v tomto prípade 87,5 percent.
Pri ceste na 50 kilometrov cena vzrastie o 57 centov na 2,75 eura. Mesačné výdavky sa zvýšia o 13,68 eura a ročné o 164,16 eura alebo o 26,15 percent. V domácnosti, kde využíva železničnú osobnú dopravu viac osôb a cestuje sa častejšie, sa dopad znásobuje.
Dôchodca zaplatí menej
Žiaci a študenti so zľavou 50 percent za cestu na 10 kilometrov zaplatia 37 centov namiesto 20 centov. Pri využívaní vlaku tri razy týždenne tam a späť na spomínanú vzdialenosť ich cestovné bude stáť za mesiac o 4,08 eura viac a ročne zaplatia navyše 48,96 eura. Zvýšenie výdavkov za rok tak dosiahne 85 percent.
Pri vzdialenosti na 50 kilometrov zaplatia za cestu 1,37 eura, čo je o 28 centov viac. Mesačný dopad zvýšeného cestovného bude 6,72 eura a ročný 80,64 eura alebo 25,69 percent. Ceny vlakov pre dôchodcov nad 70 rokov sa nezvýšia, naopak, mierne klesnú. Rast cien pre držiteľov preukazov s ťažkým zdravotným postihnutím a so sprievodom bude miernejší.
Vyrovnajú sa s cenami v autobusoch
Zvýšenie cestovného by malo Železničnej spoločnosti priniesť navyše ročne maximálne 6,6 mil. eur. Po poskytnutí rôznych zliav sa má očakávaný prínos vyšších cien znížiť na 2,2 mil. eur.
Rizikom však zostáva možný úbytok cestujúcich. Osobný dopravca predpokladá v tomto roku stratu okolo 9,7 mil. eur. Výška cestovného vo vlakoch sa po zdražení vyrovnáva s cenami autobusovej dopravy. Na prevádzkovanie osobnej dopravy má v tomto roku nárok na štátnu dotáciu v objeme 205 mil. eur. Na osobnú železničnú dopravu v SR pripadá ročne okolo 11 percent z celkovej verejnej osobnej prepravy bez mestskej hromadnej dopravy.