Za dva roky nedokázali železnice vybrať dodávateľa stavebných prác. Súdne ťahanice okolo zrušeného tendra by mohlo spôsobiť nedodržanie termínu a ohroziť peniaze z eurofondov.
TRENČÍN. Železnice vyhlásili tender na modernizáciu dvanásťkilometrového úseku trate Zlatovce - Trenčianska Teplá ešte koncom roka 2009, ale doteraz stavebné práce nezačali. Tie majú podľa podmienok súťaže trvať tri roky a štyri mesiace. Najskôr Železnice SR vylúčili zo súťaže spoločnosť Skanska, do súťaže ju však Úrad pre verejné obstarávanie vrátil a táto firma ju napokon vlani na jeseň vyhrala. Neúspešná spoločnosť TSS Grade, ktorá ponúkla druhú najnižšiu cenu podala úradu námietku, trestné oznámenie, obrátila sa aj na Brusel.
Dôvodom mali byť machinácie okolo výberu dodávateľa stavby. Úrad pre verejné obstarávane nariadil v marci tohto roka tender zrušiť. Železnice, Skanska ale aj TSS Grade sa obrátili na súd. Bratislavský Krajský súd rozhodol až koncom septembra. Označil rozhodnutie úradu ako nezákonné, zrušil ho a vrátil na ďalšie konanie. Úrad pre verejné obstarávanie podľa vyjadrenia hovorcu Branislava Zvaru bude rozhodovať o možnosti podania odvolania až po doručení a preskúmaní rozsudku vo veci TSS Grade.
Modernizácia pokračuje inde
Modernizácia trate na 160-kilometrovú rýchlosť postupne napreduje k Trenčínu, ale pokračuje aj v smere na Púchov. Kým na ostatných úsekoch sa už pracuje, tretia etapa medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou nezačala. Štát modernizáciu spolufinancuje z eurofondov, tie sa majú vyčerpať do roku 2015. Súdne spory okolo dodávateľa môžu termín výstavby odsunúť a ohroziť tak financovanie stavby. Modernizácia trate cez Trenčín prinesie okrem likvidácie niekoľkých rodinných domov, letnej plavárne aj ďalšie stavebné zásahy, zmenu dopravy riešením mimoúrovňových križovatiek, ale najmä výstavbu niekoľko metrov vysokej protihlukovej steny, ktorá má rozdeliť mesto. Odporcovia tohto variantu berú problémy s výberom dodávateľa stavebných prác ako šancu na prehodnotenie celého projektu.
„Začnime uvažovať o novom projekte a v zmysle územného plánu, ktorý počíta s vysokorýchlostnou železnicou a vybudovaním obchvatu mesta. Vytesnime železnicu mimo mesta,“ hovorí poslanec Ján Babič (nezávislý), ktorý sa angažuje za zmenu trasovania železnice.
S obchvatom ráta výhľadovo aj územný plán
Podľa neho súdne naťahovačky dávajú novú reálnu šancu, pretože čas na čerpanie eurofondov sa kráti. Upozorňuje, že náklady na projekt obchvatu je rovnako drahý ako plánovaná modernizácia stredom mesta.
Občiansky aktivista Norbert Brázda si myslí, že všetko, čo oddiali realizáciu projektu, môže vytvoriť podmienky na prehodnotenie technického vyhotovenia trate a prípadne aj nejakú zmenu trasovania.
„Mrzí ma pasivita mesta, ktoré akoby rezignovalo a zavčasu sa vzdalo, hoci stále má priestor, lebo nie sú vydané všetky stavebné povolenia a má možno aj meniť tie, ktoré boli už vydané. Požiadavky mesta sú len v rovine neformálnych rozhovorov s investorom a nedostali sa na papier v podobe záväzných stanovísk,“ skonštatoval.
Železnice sú voči zmene skeptické
Podľa hovorcu Trenčína Richarda Nemca však mesto nemá vplyv na vydané územné rozhodnutie a príslušné stavebné povolenia.
Vytvorená pracovná skupina zosumarizovala požiadavky mesta, zástupcovia železníc sa k nim však vyjadrili skepticky s odôvodnením, že projekt je dokončený a Európska únia opravy nepreplatí. „Ide najmä o doriešenie územia medzi koncom plánovaného nového železničného mosta a železničnou stanicou na mieste súčasnej letnej plavárne, kde má vzniknúť val s protihlukovými stenami, dlhými vyše dvesto metrov, kde tiež nie je doriešená dostupnosť k plánovanému novému nábrežiu,“ povedal Nemec.
Mesto má rozdeliť vysoká protihluková stena
Protihlukovú stenu kritizoval aj primátor Richard Rybníček. „Bol by som nerád, keby ďalšie generácie hovorili, že my sme im tu nechali čínsky múr. Je to možno technicky fantastické, ale z hľadiska využitia územia jedna veľká katastrofa,“ povedal.
Zmeny si podľa Rybníčka vyžiadajú 4,5 milióna eur. „Mesto na to peniaze nemá, musí ich nájsť štát,“ povedal primátor.
Ako pripomenul, mesto nežiada zmenu trasy alebo zastavenie modernizácie, ale chce vhodnejšie riešenie. „Za žiadnych okolností nedovolím, aby sa tu postavil múr, za ktorý nás budú ľudia preklínať,“ povedal primátor Rybníček. Rozhodnutie súdu môže podľa mesta modernizáciu železničnej trate oddialiť. Investor modernizácie Železnice SR však oponuje, že eurofondy nie sú ohrozené.
Podľa vyjadrenia Martiny Pavlíkovej, hovorkyne železníc, no i tak pripravujú aj ďalšie varianty riešenia, aby nedošlo k premrhaniu času, dokedy by mohli eurofondy čerpať.