TRENČÍN. Kamery do tried môžu školy nainštalovať iba so súhlasom rodičov a zamestnancov. Inštaláciu kamier bez súhlasu neodporúča ani ministerstvo školstva.
„V prípade, ak škola chce zaviesť a prevádzkovať kamerový systém, je potrebné jasne stanoviť účel a spôsob jeho prevádzkovania, pričom nesmú byť porušené práva detí, žiakov, učiteľov, či ostatných zamestnancov škôl. Rovnako musí byť preukázaná opodstatnenosť kamerového systému na účely bezpečnosti a ochrany ľudí a majetku,“ uviedla hovorkyňa ministerstva školstva Miriam Žiaková.
Riaditelia nie sú jednotní
Názory riaditeľov trenčianskych základných škôl na kamerový systém sú rôzne. V základnej škole na Bezručovej ulici podľa jej riaditeľa Ivana Pavlíka kamery nepotrebujú. „Máme dobré deti, kamery nemáme, ani o nich neuvažujeme. A dúfam, že to tak zostane,“ povedal Pavlík.
Naopak, riaditeľ základnej školy na Hodžovej ulici Marián Lopatka by kamery uvítal. „Potrebovali by sme ich, sú tu však dva momenty, ktoré to zatiaľ neumožňujú. Legislatíva a financie. Z hľadiska prevencie, úrazov a krádeží by boli kamery na škole výhodou,“ povedal Lopatka.
Kamerami už sledujú chodby Základnej školy na Kubranskej ulici. Podľa riaditeľky Marty Kákošovej ich nainštalovali pre opakované krádeže. „Nemáme uzamykateľné šatne, iba vešiaky. V čase, keď bol na chodbách väčší a nekontrolovateľný pohyb, dochádzalo ku krádežiam.
Rodičia sa preto rozhodli pre kamery. Už sa nám vďaka tomu podarilo odhaliť štyri krádeže,“ povedala riaditeľka. O kamerách v triedach však neuvažujú. „S tým by museli súhlasiť všetci. To už je zásah do súkromia,“ myslí si riaditeľka.
Šikanovanie kamery nevyriešia
Kamery majú podľa niektorých riaditeľov zabrániť krádežiam, ničeniu majetku, výtržnostiam a šikanovaniu. Ministerstvo školstva však neodporúča školám riešiť šikanovanie kamerami. „Zastávame názor, že zavedenie kamerových systémov by neriešilo problémové správanie, len by presunulo tieto nebezpečné javy na miesta, ktoré nie sú monitorované. Je preto potrebné využívať prostriedky pedagogickej a psychologickej intervencie a najmä prevencie,“ hovorí Žiaková.
Prvé prejavy problémového správania, záškoláctva, šikanovania či fyzického alebo psychického týrania by mala podľa ministerstva školstva riešiť spolupráca s odborníkmi. „Riaditelia škôl zodpovedajú za systémové aktivity školy v oblasti prevencie šikanovania a agresivity. Je dôležité, aby sa s podstatou, formami a nebezpečnými dôsledkami šikanovania oboznámili všetci žiaci, zamestnanci škôl a školských zariadení, školskí inšpektori a rodičovská verejnosť. Tieto formy správania nie sú neškodným humorom a zábavou,“ povedala hovorkyňa ministerstva Miriam Žiaková.
Autor: len