TRENČÍN. Mesto platilo SAD Trenčín za prevádzkovanie mestskej hromadnej dopravy mesačne 202-tisíc eur. Tento rok by tak malo zaplatiť 2,4 milióna eur, pričom ešte z minulého obdobia má dlh vo výške 1,6 milióna eur. Podľa primátora je to veľká suma, na ktorú v súčasnej ekonomickej situácii mesto nemá. „Aby sme to vedeli zvládnúť, môžeme SAD platiť 140-tisíc eur mesačne,“ povedal Rybníček.
Riešenie hľadalo mesto aj vo zvýšení cestovného, návrh mesta, s ktorým sa stotožnila aj SAD-ka, rátal so spoplatnením cestovného aj dôchodcom nad 70 rokov na desať centov. Tí jazdia v trenčianskej MHD bezplatne. Neprešiel však finančnou a majetkovou komisiou, a tak poslanci napokon odhlasovali zvýšenie len klasického cestovného z 50 na 60 centov, mládežnícke cestovné a niektoré ďalšie kategórie.
Aby sa teda mesto vošlo do sumy, ktorú chce platiť SAD, pristúpilo na zníženie počtu kilometrov. Pôjde o zníženie 670-tisíc kilometrov, čo v praxi bude znamenať redukciu približne tretiny spojov.
„Cestovné sa tak zvýši mierne, ale radikálne sa zníži počet kilometrov a zníži komfort cestujúcich. Nepokladali sme desať centov za jednu jazdu pre dôchodcov za dramatický nárast a z hľadiska toho, koľko kilometrov najazdia autobusmi MHD, tak by mestu aj tých desať centov pomohlo. Dlh voči SAD je veľký a stále sa zvyšuje a potrebujeme stratu znižovať,“ hovorí primátor. Ako dodáva, s týmto rozhodnutím zastupiteľstva nie je spokojný. „Dotkne sa občanov zásadným spôsobom, veď je to tretina autobusov, to je šialené číslo,“ poznamenal.
„Pripadá mi totálne smiešne, ak ma chce niekto presvedčiť, že trenčianska SAD skrachuje, ak nezavedieme poplatky pre sedemdesiatročných a starších,“ oponoval už na zastupiteľstve poslanec Kubečka. Ani pokles kilometrov nevidí dramaticky.
„Z analýzy vidieť, že SAD od 2005 do 2011 narástla o 432-tisíc kilometrov. V prípade, že sa zníži počet kilometrov o 670-tisíc, ide reálne o pokles 135-tisíc kilometrov, čiže sa dostane na úroveň MHD v Trenčíne v rokoch 2005 a 2006. Zaráža ma však, že dopravné náklady tejto súkromnej akciovej spoločnosti narastú o 85 percent, ale počet prepravovaných osôb za to isté obdobie jej klesne o 1,2 milióna,“ skonštatoval.
Podľa primátora SAD pri kontrolách dokázala všetky náklady do posledného centa vydokladovať. „Kontrola nenašla nič, čo by sme mohli napadnúť a povedať, že sú to neoprávnene získané peniaze. Jediná cesta je zmluva, ktorá sa nedá vypovedať a odstúpiť od nej, inak by mesto platilo obrovské sankcie,“ tvrdí Rybníček.
O tom, ktorých spojov sa redukcia dotkne, bude ešte primátor rokovať s vedením SAD. Spoločne s mestom potom vytvoria nový grafikon. Termín, odkedy dôjde k obmedzeniu mestskej hromadnej dopravy v meste, ešte ani jedna strana neupresnila.