TRENČÍN. Výstavbe dlho očakávaného druhého mosta pre motoristov už nič nestojí v ceste. Na budúci týždeň 14. septembra začnú stavebné práce. Ako prisľúbil zástupca investora, riaditeľ Slovenskej správy ciest Pavol Pavlásek, ak sa nič dramatické neudeje, tak by stavba mostu mala byť hotová na jar 2014.
Pre Slovenskú správu ciest je most kľúčovou a prioritnou investíciou, ktorá má vyriešiť kritickú dopravnú situáciu v meste, ktorá je spomedzi krajských miest v Trenčíne najhoršia. Cez mesto vedie len jeden most, čo je problematické z hľadiska hustoty dopravy a tranzitu cez mesto. „Výstavba nového mesta by ju pomohla vyriešiť,“ skonštatoval Pavlásek.
Podľa zisťovaní Výskumného ústavu dopravy prejde cez jediný cestný most denne okolo 22-tisíc vozidiel z toho je tretina nákladných. „Predpokladáme, že nový most odbremení dopravu v meste a stiahne až polovicu vozidiel. Efekt jeho výstavby je nielen v dopravnom riešení, ale má význam aj z hľadiska ochrany životného prostredia,“ skonštatoval Ľubomír Palčák, riaditeľ ústavu.
O plánoch výstavby druhého mostu sa v Trenčíne uvažovalo už od roku 1998, kedy sa dostal aj do územného plánu. Od roku 2006 ho prevzala do plánu investícii Slovenská správa ciest, v roku 2008 získal most stavebné povolenie. Mesto Trenčín dalo vypracovať projektovú dokumentáciu, ktorú pre investora financovalo z vlastného rozpočtu.
Most bude dlhý 540 metrov, celá trasa ponad kanál, Váh, sídlisko Biskupice, cesty Ľudovíta Stárka, Biskupickú , ktorá bude spájať most s diaľničným privádzačom a napojí sa v budúcnosti na juhovýchodný obchvat meria necelých 2,8 kilometra. Ako uviedol František Faktor, riaditeľ Investičnej výstavby SSC, stavba má sto objektov, most je najväčší, má štyri križovatky, z toho dve mimoúrovňové. Konštrukcia mostu bude oceľovobetónová.
Ako poznamenal, stavba vyvolá aj ďalšie investície, podpisom memoranda vo februári tohto roku medzi mestskou a krajskou samosprávou, rezortom dopravy a investorom vyriešili, kto nové objekty prevezme do svojej správy po výstavbe a uvedení mostu do prevádzky.
Cena, za ktorú vysúťažené združenie firiem ZIPP – Strabag most postaví je nižšia, akú chcel pôvodne štát zaplatiť. Ako skonštatoval minister rezortu dopravy Ján Figeľ, k zníženiu ceny prispelo účinnejšie verejné obstarávanie. "Má európske pravidlá a je transparentné s účasťou väčšieho počtu firiem. Prejavilo sa nám to skoro na všetkých stavbách a laicky povedané môžeme za rovnaké peniaze postaviť nie jeden ale dva kilometre ciest ,“ povedal Figeľ.
Stavba mostu je súčasťou budúceho juhovýchodného obchvatu mesta. Termín jeho výstavby ešte nie je známy. Ako skonštatoval primátor mesta Richard Rybníček, predpokladá, že vláda bude maž záujem, aby dokončila to, čo Trenčín potrebuje. „Máme prísľub, že výstavba bude pokračovať,“ povedal Rybníček.
Minister Figeľ záujem potvrdil, ale ako skonštatoval, je to vec územných rozhodnutí mesta aj vyššieho územného celku.