TRENČÍN. Predstavitelia krajskej i mestskej samosprávy s ministerstvom dopravy a zástupcami investora podpísali v apríli tohto roku memorandum o spolupráci na stavbe nového cestného mosta a v piatok 9. septembra slávnostne položia základný kameň.
Stavať sa malo už na jar
Druhý cestný most, ktorý Trenčanom sľubovali jeho primátori i vlády, zostával niekoľko rokov len na papieri. Od roku 2005 mal začiatok výstavby už niekoľko istých termínov. Stavať sa malo už na jar tohto roku, Slovenská správa ciest vyhlásila výberové konanie na zhotoviteľa stavby, to však Úrad pre verejné obstarávanie pre chyby zrušil. Ďalšiu súťaž vyhlásil investor v marci, k výberu nového dodávateľa stavebných prác došlo začiatkom júla. Opakovanú súťaž na dodávateľa stavby vyhralo konzorcium s rakúskym kapitálom Zipp – Strabag. Tí chcú začať stavať už v najbližších dňoch.
Podľa ministra dopravy Jána Figeľa, celkové náklady na výstavbu sú 90 miliónov eur, z toho z únie príde 79 miliónov, zvyšok doplatí štát. Konzorcium však ponúklo, že most postaví o tretinu lacnejšie, čo zdôvodnilo poklesom cien vstupov, priebehom prác najmä v letnom období i silnou konkurenciou v stavebníctve. Stavba by mala trvať dva a pol až tri roky, podľa riaditeľa Slovenskej správy ciest Pavla Pavláska by termín mohli posunúť nepriaznivé poveternostné podmienky, vysoká hladina vody v kanáli alebo Váhu, či aj archeologický nález v mieste stavby.
Ako skonštatoval trenčiansky primátor Richard Rybníček, začatie výstavby mosta je dôležité v tom, že zo sľubov sa stala realita. Ako však pripustil, stavba sa dotkne dopravnej situácie v meste. Trenčania sa budú musieť pripraviť na viaceré dopravné obmedzenia a bude mať dopad aj na mestskú hromadnú dopravu.
Odbremenenie dopravy
Druhý cestný most bude dlhý 838 metrov, spojí mesto s diaľničným privádzačom, priemyselnou zónou a po preklenutí nad vážskym kanálom a Váhom bude pokračovať smerom na najväčšie sídlisko Juh, kde bude tvoriť časť juhovýchodného obchvatu mesta. Celková dĺžka stavby aj s novou komunikáciou je cez dva a pol kilometra. Prvé autá by po ňom mohli jazdiť v roku 2014 a občania i predstavitelia mesta si od neho sľubujú výrazné odbremenenie prehustenej dopravy cez mesto.