TRENČÍN. Finančno-majetková komisia predložila trenčianskemu zastupiteľstvu návrh, na základe ktorého sa zvýši cena základného jednorazového cestovného lístka kúpeného u vodiča o desať centov, teda na 0,60 eura. Cez čipovú kartu zaplatia cestujúci namiesto súčasných 0,39 eura o šesť centov viac. Poslanci schválili aj vyššiu cenu cestovného pre zdravotne ťažko postihnutých, vzrastie z 0,13 na 0, 25 eura, resp. z 0,15 na 0,40 eura. Na druhej strane nevidiaci, ktorí doteraz platili 13 centov cez čipovú kartu a 15 u vodiča, budú cestovať v MHD bezplatne. Cena zľavneného cestovného lístka pre žiakov, študentov do 26 rokov a seniorov do 70 rokov zostáva rovnaká.
Viac zaplatia Trenčania aj za nočné cestovné, cena sa zvýši z 0,80 na jedno euro. Čas platnosti prestupného cestovného lístka sa predĺži z 25 na 40 minút.
Cenník ešte musí schváliť SAD
Nový cenník by mal platiť od 15. septembra, podľa zákona ho ešte musí schváliť dopravca, teda Slovenská autobusová doprava Trenčín. Podľa hovorkyne SAD Ivany Strelcovej o týchto zvýšeniach vedeli, so schválením by nemala mať spoločnosť problém. „My sme ešte uvažovali o miernom zvýšení cestovného pre osoby nad 70 rokov a ťažko zdravotne postihnutých. Navrhovali sme z nulovej sadzby prejsť na symbolickú cenu desať centov. Toto schválené nebolo,“ povedala.
Primátor chcel vyššie ceny
Primátor Trenčína Richard Rybníček navrhoval väčšie zdražovanie ako finančnomajetková komisia, jeho návrh však neprešiel. Podľa poslanca Pavla Kubečku (SMER –SD) bol primátorov návrh pre časť poslancov neprijateľný. „Ak má SAD stáť a padať na tom, že starší ľudia sa budú voziť zadarmo, že slepí ľudia a vozíčkari sa budú voziť zadarmo, to mi pripadá trošku zvláštne. Vyššie poplatky nezvýšia výnosy, ľudia naopak začnú menej cestovať. To, čo sme navrhli, si myslím je rozumným kompromisom v porovnaní s rovnako veľkými mestami ako napríklad Martin či Prievidza," myslí si Kubečka. Schválený cenník podľa primátora zníži komfort cestovania.
"Z hľadiska finančného je to, čo schválili poslanci, sociálne fajn, myslím si ale, že sa zníži komfort cestovania v Trenčíne. Budeme sa musieť s dopravcom baviť o znížení počtu autobusov v meste, ľudia budú dlhšie čakať na spoje,“ tvrdí primátor.
Mesto spoločnosti SAD dlhuje milióny
Pre zlú finančnú situáciu navrhuje Trenčín zároveň zredukovať aj počet kilometrov jazdiacich autobusov, a to o 670-tisíc.
Podľa primátora návrh finančnej komisie znamená, že pri takom radikálnom znížení kilometrov, bude musieť mesto pristúpiť k znižovaniu nákladov. „SAD je drahá služba. Dopad bude taký, že sa zníži komfort cestovania,“ dodal primátor. Trenčín dlhuje spoločnosti SAD asi 1,6 milióna eur, pričom tento rok musí zaplatiť ďalších 2,5 milióna eur za výkony vo verejnom záujme.