NOVÉ MESTO NAD VÁHOM. Pretekári predstavili na trati stroje svetových značiek, ktorým pred rokmi patrili najslávnejšie okruhy celého sveta. Napriek svojmu veku stroje ešte aj dnes dosahujú vysokú rýchlosť.
Po dvadsiatich rokoch utrel prach a Ogar naštartoval
Vlastimil Mareš (50) prišiel so svojim Ogarom 250 z roku 1945 z nemeckého Münsteru. „Dvadsať rokov stál zaprášený v garáži. Umyl som ho, dal baterku, nalial benzín. Naštartovala na prvý raz. Nechcel som tomu uveriť,“ povedal majiteľ. Na štart do Nového Mesta ho pritiahli kamaráti. Ogar vyrábali od roku 1943 v Prahe, potom firmu prevzala známejšia Jawa. Marešov deväťkoňový motocykel má špeciálnu olejovú nádrž a na okruhu zvládne rýchlosť vyše sto kilometrov. Náhradné súčiastky do svojho miláčika zháňa prostredníctvom internetu. „Môj otec i strýko boli pretekári. Otec veterány začal zbierať v sedemdesiatych rokoch a po jeho smrti som motorku po ňom zdedil,“ vysvetlil Mareš. Tá stála dve desaťročia nedotknutá v garáži. Nevadil mu ani nový benzín, do ktorého bolo treba priliať iba zlomok oleja.
Tridsaťročná Yamaha zvládne aj dvestošesťdesiatku
Najšialenejší motocyklový okruh sveta na ostrove Man si na štyridsaťročnej Yamahe 650 vyskúšal v tomto roku Vladimír Kotland (53) z Hradca Králové. „V tomto roku na Mane zahynuli traja súťažiaci a traja civilisti. Na to sa však nemyslí. Chcem tam štartovať, tak tam idem. Na motorke som tam robil skoky, obrovským problémom bol aj vietor a dážď,“ spomína Kotland. Na ostrove smrti, kde od roku 1911 zahynulo už vyše dvestotridsať pretekárov, skončil s Yamahou dovezenou z Talianska napokon siedmy. Kotland v Novom Meste predstavil aj jeden z najsilnejších strojov - tisícku Ducati z roku 1983. „Kúpil som ju v Marseille. Vystavoval som ju v Milane. Jej spotrebu radšej nepočítam. Nalejem a idem,“ usmial sa. V uliciach mesta z Ducati vytlačil stosedemdesiat, tento motocyklový klenot však zvládne na dlhej rovine bez problémov aj dvestošesťdesiatku.
Jawa perák bol svetový hit aj v Amerike
Pražský pretekár Luboš Kvasnička (54) prišiel na najkvalitnejšom povojnovom stroji z dielne Jawa. „Jawa perák 250 je z roku 1953 a vyvážala sa aj do Ameriky a celej Európy. Bol to celosvetový hit. Dnes je jej „maximálkou“ stosedemdesiatka,“ chválil. Jazdil na nej už jeho otec, ktorý bol majstrom republiky. Syn vymenil iba kolesá a dal nový motor. Na Jawu sa dajú ešte aj dnes zohnať bez väčších problémov súčiastky. „Motor som vybral a dal na ponk. Je to historická spomienka na otca,“ prezradil Kvasnička. Z pretekárskej činnosti otca i syna nebola nadšená Lubošova mama. „Už si však na to zvykla. Jazdí so mnou na preteky, aj keď má osemdesiat rokov,“ usmial sa jazdec, ktorý na niekdajšiu svetoznámu značku nedá dopustiť. Jej stroje osedlávali legendy František Šťastný, Gustav Havel, Marián Srna i Peter Baláž.
Firma vyrobila iba dva špeciálne pretekárske kusy
Doslova zlatým klincom prehliadky pretekárskych strojov v depe bola Jawa 125 Antonína Kružíka (61). „Pochádza z roku 1965 a fabrika vyrobila iba dva kusy. Vôbec na nej nejazdím, to by bol hriech. Veď jazdil na nej Havel, Boček i Havrda. Keby som to rozbil, tak by som sa išiel obesiť,“ vyznal sa Kružík. Havel s Bočkom si po páde z tejto motorky polámali kľúčne kosti. Prvý kus skončil nedobytne v súkromnej zbierke u zberateľa vo Francúzsku. Kružík však objavil kontakt na pretekára Michala Stripačuka, ktorý mal už iba torzo druhého z dvojice vyrobených motocyklov. „Mal valce, hlavy, kľuky, brzdy, kolesá i stupačky. Vlastnil i výrobnú dokumentáciu, tak tú motorku postavil. Z polovice je to originál a z polovice replika,“ prezradil Kružík o vzácnej motorke, z ktorej rám skončil omylom zabetónovaný na jednej stavbe. Náhradné dielce na kolibríčiu osemdesiatkilogramovú motorku vôbec neexistujú. Preto ju Kružík ju chráni ako oko v hlave.
Besnej motorky sa báli mnohí pretekári
Známy český pretekár Kružík sa vydal v stopách Filipa Rauera, ktorý vlastní zbierku motocyklov značky Yamaha. „Chcel som sa mu vyrovnať. Vedľa dielne mám garáž a pretekárskych motoriek značky Jawa je tam desať,“ povedal Kružík, ktorý jazdí od roku 1967. Raritou jeho zbierky sú aj motorky, na ktorých tragicky zahynuli známi pretekári. Prívlastok „besná“ motorka dostala štvorvalcová Jawa z jeho zbierky. „Kto na tom išiel, tak havaroval. Na Sachsenringu sa na nej zabil Bill Ivy. Spadol na nej aj Silvio Grasseti a Zdeněk Bím skončil na strome. Niektorí jazdci po prvom kole na nej odmietli ďalej ísť,“ povedal Kružík na margo najrýchlejšej tristopäťdesiatky na svete v roku 1969. Motorka jazdila majstrovstvá sveta a stala sa postrachom pretekárov. Dnes ju osedláva Anton Kružík a a havaroval na nej trikrát.