TRENČÍN. Diela Jozefa Chovana, ktorý dlhé roky pôsobil ako profesor a rukami ktorého prešlo mnoho dnešných slovenských umelcov, boli slovenskej kultúrnej verejnosti dlho skryté.
„Dlhé roky sme sa nemali možnosť v slovenských výstavných sieňach s tvorbou Jozefa Chovana stretnúť. Zmenilo sa to až začiatkom tohto roku, keď sme v bratislavskom Dome umenia pripravili celoživotnú retrospektívnu prehliadku pozostávajúcu hlavne z diel, ktoré sa nachádzajú v Chovanovej pozostalosti u jeho príbuzných,“ prezradil kurátor výstavy Ľubomír Podušel.
Séria monotypií
Výstava podľa neho predstavila jednotlivé vývinové stupne maliarovej tvorby, od raných krajinárskych prác až k dielam, ktoré predstavujú dominantu jeho tvorby a ktorých časť je vystavená aj v Katovom dome v Trenčíne.
„Je to monotematická výstava zameraná na žáner aktu, ktorý v jeho tvorbe dominoval. Chovan bol známy tým, že ako grafik sa v súkromí venoval technike monotypie, teda technike, pri ktorej sa najskôr na litografický kameň alebo vyleštenú kovovú platňu olejovými alebo miešanými farbami nanesie obraz a následne sa otlačí,“ vysvetlil Podušel. Na rozdiel od iných grafických techník tlače z hĺbky sa môže otlačiť iba raz, každý obraz je teda originál sám o sebe.
Umelcove súkromie a ženský akt
Výstava akty predstavuje sériu monotypií z autorovej pozostalosti a podľa kurátora po prvý raz odkrýva umelcove súkromie. „Tematika aktov je veľmi delikátna. Pri Chovanovi ide o súkromnú spoveď umelca, ktorý sa popri oficiálnych objednávkach a tvorbe v tichu ateliéru venoval zobrazeniu žien v rôznych polohách. Sú to ženy zamyslené, vyžarujúce erotický podtext a na pozadí týchto aktov sa pokúsil nazrieť do psychológie ženskej postavy,“ povedal kurátor.
Výstavu v Katovom dome otvorili v utorok 12. júna aj za prítomnosti umelcových detí Vladimíra a Oľgy Chovanovcov. V Trenčíne zostane do konca augusta, ďalšia prezentácia maliarových obrazov je naplánovaná v múzeu v Svatom Antone, kde sa Chovan narodil a neskôr v Tvrdošíne.