Britský dvojmiestny športiak je jediným na Slovensku

Takmer šesťdesiat veteránov z celého sveta sa koncom mája zišlo v Novom Meste nad Váhom na Memoriály Pavla Čirku.

Britský športiak MG TF Vojtecha Andreleho je jediný na SlovenskuBritský športiak MG TF Vojtecha Andreleho je jediný na Slovensku

Historické vozidlá zavítali aj do viacerých obcí novomestského okresu i do moravského Strání a Březovej.

NOVÉ MESTO NAD VÁHOM. Na podujatie, ktoré sa koná od roku 2007 zavítali majitelia áut zo Slovenska, Českej republiky, Rakúska. Stovky milovníkov retro motorizmu obdivovali desiatky rokov staré mašiny v exkluzívnom stave, ich nablýskané karosérie, motory i luxusné interiéry.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na Forde z roku 1928 jazdil juhoafrický veterinár

Osemdesiattriročný Ford A Sport Coupe, zvládol všetky etapy bez problémov. „Riadenie má na pravej strane. Ford bol vyrobený v USA, ale určený pre Juhoafrickú republiku. Tu jazdil po cestách v Pretórii sedemdesiat rokov,“ vysvetlil majiteľ auta Peter Gáži, ktorý ho renovoval dva roky. Po odjazdení tisícok afrických kilometrov zakotvil v Nemecku, kde ho napokon ukradli. Zmizla mu aj predná náprava. Ford našli a auto sa vrátilo šťastnému majiteľovi. „Náhradné súčiastky dodnes nie sú problém.

SkryťVypnúť reklamu

V USA je množstvo malých dielní. Prostredníctvom katalógov sa dajú kúpiť súčiastky lacnejšie ako na Slovensku,“ skonštatoval Gáži. Vozidiel tohto typu vyrobili sedem miliónov, využívali ho najmä ľudia z nižších vrstiev. Pre majetnejších boli určené Chevrolety a majestátne značky Cadillac. Staručký Ford však dokáže zvládnuť takmer stokilometrovú rýchlosť ešte aj dnes a spotrebuje vyše dvadsať litrov benzínu.

Britské vozidlo MG TF je jediné na Slovensku

Majiteľ britského športiaka MG TF z roku 1954 Vojtech Anderle jazdí v aute, ktorého séria sa vyrábala iba v rokoch 1953-1954. „Pôvodne nepojazdný MG, som objavil a kúpil v roku 2009 v Dubnici,“ prezradil Anderle. Na jeho obnove pracoval takmer dva roky. Auto rozobral do poslednej skrutky a generálna renovácia z neho vytvorila rodinného miláčika.

SkryťVypnúť reklamu

Po oprave najazdilo tisíc kilometrov bez jedinej poruchy a bez problémov by zvládlo aj dnešnú premávku. Spotreba sa blíži k desiatim litrom na sto kilometroch. „Je to dvojmiestne vozidlo s dvoma karburátormi a obsahom 1240 kubíkov. Dokáže vytiahnuť stotridsaťkilometrovú rýchlosť.“ upresnil Anderle. Auto so športovým duchom využívali najmä ľudia na zábavu a jeho volant riadili najčastejšie šoféri stredného veku.

Takmer šesťmetrová luxusná limuzína Cadillac Deville je z roku 1965 a dodnes jazdí po Bratislave. Šoférovi všetci mávajú, u policajtov má vždy zelenú. Problém nie je ani s náhradnými dielcami. Dodnes sa dajú získať v USA zo skladových zásob za nízke ceny. „Do Európy sa limuzína z USA dostala cez Nemecko koncom minulého roka. Jej rekonštrukcia potrvá do jari 2012.

SkryťVypnúť reklamu

Treba ju ešte nalakovať, upraviť plechy,“ hovorí majiteľ Vladimír Bradáč. Auto má aj na dnešnú dobu množstvo nadštandardných prvkov. Automatické zapínanie i vypínanie svetiel, automat na nasvietenie zákrut, klimatizáciu, elektrické ovládanie strechy i okien a nechýba drahý kožený interiér. Trojrýchlostné auto má spotreba cez dvadsaťpäť litrov. „Auto má dĺžku 570 cm, šírka je 210 cm. Zvládne dvestokilometrovú rýchlosť a po ceste doslova pláva. Pozor treba dávať najmä v zákrutách,“ tvrdí Bradáč. Na Cadillacu jazdil v dobách svojej najväčšej slávy aj Elvis Presley. Luxusný typ Deville však vymenil za športovejšie Eldorado.

Vo veteránskej elite sa jagala čierna Tatra

Svetoznáma česká Tatra priniesla v minulom storočí na automobilový trh množstvo skvostov a Tatra 57 A z roku 1935 je jedným z nich. „V dobách jej slávy na nej jazdili najmä lekári a veterinári. V teréne sa dostalo všade. V obľube ju mali aj podnikatelia,“ chváli Jiří Novosad z Hodonína. Presný rodokmeň svojho tátoša získal až z kopřivnického múzea tatroviek. Netypickým pre dnešok je volant na pravej strane. Po začiatku okupácie v roku 1939 sa na českých cestách začalo jazdiť na opačnej strane.

„Prišiel Hitler a do rána sa jazdilo vpravo. Ale dá sa na to bez problémov zvyknúť,“ uisťuje Novosad. Jeho takmer osemdesiatročná tatrovka má vyhrievanie predného skla, ale aj svetlomety s veľkým priemerom. Luxusná je aj kožená výbava interiéru. Auto zvládne deväťdesiatku, Novosad ju však neodporúča. „Išiel som tak iba jeden raz. Optimálna rýchlosť je šesťdesiat. Vtedy si potiahne z nádrže jedenásť litrov benzínu,“ dodáva jej majiteľ.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Trenčín

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 14 973
  2. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 5 421
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 977
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 531
  5. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 016
  6. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 531
  7. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 3 491
  8. Plátené tašky a opakované použitie 3 235
  1. Ján Bilohuščin: Prečo je najodbornejšia a najslušnejšia opozícia vnímaná ako slabá?
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (6. - 12.6.1925)
  3. Rado Surovka: Potrava, alebo otrava ?
  4. Martin Fronk: Básnik s mečom aj perom: Prečo sa renesančný rebel usadil na Modrom Kameni?
  5. Vladimír Hatara: Fico v duchu dobre vie...
  6. Miroslav Ferkl: Kde je mamička?
  7. Dušan Koniar: Hitlerov Kommandobefehl a drony nad Irkutskom
  8. Otilia Horrocks: Samodiskvalifikácia v priamom prenose
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 138
  2. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 15 606
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 870
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 865
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 867
  6. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 8 938
  7. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 6 634
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 688
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Po chátrajúcom bratislavskom Tehelnom poli sa k nepoznaniu zmenil aj staručký štadión v Prešove.

Týchto osem štadiónov pohostí majstrovstvá Európy do 21 rokov.


Radi by ste si „štrngli“ s priateľmi na oslave, no alkohol nie je vaša ideálna voľba?


Už o pár dní začne Myjava opäť po roku ožívať ľudovými tradíciami, hudbou, tancom, spevom, remeslami a dobrou náladou.


Nový výťah uľahčil pohyb klientom a prácu ošetrovateľom.

Vylepšili i prístup do kúpeľní.


  1. Ján Bilohuščin: Prečo je najodbornejšia a najslušnejšia opozícia vnímaná ako slabá?
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (6. - 12.6.1925)
  3. Rado Surovka: Potrava, alebo otrava ?
  4. Martin Fronk: Básnik s mečom aj perom: Prečo sa renesančný rebel usadil na Modrom Kameni?
  5. Vladimír Hatara: Fico v duchu dobre vie...
  6. Miroslav Ferkl: Kde je mamička?
  7. Dušan Koniar: Hitlerov Kommandobefehl a drony nad Irkutskom
  8. Otilia Horrocks: Samodiskvalifikácia v priamom prenose
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 138
  2. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 15 606
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 870
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 865
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 867
  6. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 8 938
  7. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 6 634
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 688
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu