Pondelok, 3. október, 2022 | Meniny má Stela

V Trenčíne sa opäť hovorí o cyklotrasách

Vysoký podiel cyklistov v doprave môžu Trenčínu iné mestá len závidieť. Vo svete budujú cyklotrasy, aby úroveň podielu cyklodopravy zvýšili. Trenčín má cyklistov dosť. Čo nemá, sú cesty pre nich.

(Zdroj: ABI)

TRENČÍN. Na území mesta je 141 kilometrov ciest a 156 kilometrov chodníkov, no pre cyklistov nie je vyhradený ani meter. Hoci má koncept generelu cyklistickej dopravy Trenčín spracovaný už nejaký čas, do praxe sa z neho nedostalo nič. Nádejou pre cyklistov však môžu byť obnovené rokovania spracovateľov generelu so zástupcami mesta a aktívnymi občanmi, ktorým na realizácii cyklistických trás v meste záleží.

Jedna trasa na skúšku

Ako informoval hovorca mesta Richard Nemec, na stretnutí so zhotoviteľmi konceptu generelu cyklistickej dopravy sa Útvar architektúry a územného plánovania dohodol na vypracovaní projektu jednej z hlavných plánovaných cyklotrás zo sídliska Juh do centra mesta. „Projekt by mal ukázať, či a za akých podmienok je v Trenčíne vôbec možné cyklotrasy budovať,“ povedal hovorca.

SkryťVypnúť reklamu

Cyklotrasa by mala ísť zo sídliska Juh cez ulice Soblahovskú a Legionársku do centra mesta s tým, že by sa na existujúcu cestu domaľoval takzvaný viacúčelový pruh. „Tam, kde sa nedá cyklistický pruh dať do pridruženého dopravného priestoru, môže sa za istých podmienok zriadiť na existujúcej komunikácii,“ hovorí za zhotoviteľov generelu Viera Štupáková. Soblahovská ulica podľa nej týmto podmienkam vyhovuje.

„Cyklisti tam aj tak jazdia a zdieľajú priestor s ostatnými. Jediný rozdiel bude v tom, že sa prevažné množstvo vozidiel, teda osobné autá, oddelia od cyklistov. Čo je hlavný prínos, zvýši sa tým bezpečnosť cyklistov,“ vysvetľuje projektant Adolf Jebavý.

Projekčne pripravenú trasu musí pred realizáciou schváliť dopravný inšpektorát a ďalšie orgány štátnej správy. Ak by sa to podarilo, išlo by podľa Richarda Medala z Centra environmentálnych aktivít, ktoré podnietilo spracovanie cyklogenerelu, o revolučný krok. „Viacúčelové pruhy nie sú ešte nikde na Slovensku realizované. Trenčín by bol prvým mestom, v ktorom by sa vyskúšali. Ak by to fungovalo, bol by Trenčín svetový alebo aspoň európsky.“

SkryťVypnúť reklamu

Trenčín má cyklopotenciál

Adolf Jebavý pripomína, že ide o pilotné opatrenie, ktoré bude potrebovať masívnu kampaň, aby všetci účastníci premávky vedeli, ako sa na takejto ceste majú správať. „V zahraničí sú cyklistické pruhy bežná vec.“ Trenčínu podľa neho naopak môžu ostatné mestá závidieť jeho cyklistický potenciál. „V španielskej Seville v roku 2005 bol takmer nulový podiel cyklistov v doprave. Rozhodli sa, že s tým musia niečo robiť, situácia bola takmer neudržateľná. V priebehu piatich rokov vybudovali 140 kilometrov cyklistických trás a úroveň podielu cyklistickej dopravy sa zvýšila na úroveň Trenčína.“

Porovnanie s Holandskom

Trenčan Marián Rendek má s cyklotrasami skúsenosť z Holandska, kde niekoľko rokov s rodinou žil. „Povinná školská dochádzka je tam od štyroch rokov. Dieťa vtedy musí vedieť tri veci – utrieť si zadok, plávať a bicyklovať. V meste ako Trenčín štvorročné dieťa prebicykluje z domu až do svojej školy, kde pohodlne zaparkuje. Po škole sa bez problémov zase samé dostane späť.“

SkryťVypnúť reklamu

Podľa neho ide o ideál, ktorý porovnať s Trenčínom je len veľmi ťažké. „Skúsil som ísť s deťmi zo Zamaroviec do školy na Veľkomoravskej ulici. Nevedel som, kadiaľ. Cez železnicu? Po ceste, kde idú vedľa mňa kamióny, ktoré ma idú prizabiť? Keď idem na hrádzu, musím prekonávať množstvo prekážok, prídu schody a aj tak musím bicykel niesť. Pri škole je také stavenisko, že sa tam bojím ísť bez bicykla a nie aby som si ho tam niekde nechal.“

Problém v Trenčíne vidí v tom, že sa iba diskutovalo, navyše vždy o globálnej štruktúre, o tom, ako to má vyzerať v celom meste. Šancu na presadenie cyklotrás vidí práve v súčasnosti. „Idú sa stavať nové veci, cestný most, prerábať centrum mesta, treba na to myslieť. Ak sa to neurobí teraz, potom bude množstvo iných prekážok a už sa to naozaj nebude dať,“ myslí si Rendek.

Najčítanejšie na My Trenčín

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  3. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  4. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  5. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  6. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  7. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Metropolis ostáva bez inflačnej doložky
  3. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  4. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  5. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  6. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  7. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  8. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 6 767
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 867
  3. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 174
  4. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 076
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 923
  6. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 818
  7. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 2 784
  8. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 2 472

Blogy SME

  1. Milan Polešenský: Čo sa nepáči Petržalskej mládeži?
  2. Marián Viskupič: Matovič nepovedal jediný dôvod, prečo by mal zostať ministrom financií
  3. Štefan Vidlár: Fantóm ambulancie
  4. Mária Drahošová: Máte pravdu
  5. Ján Šubák: Plán "B"
  6. Vladimír Benčík: Malta 3/3 – „Hniezdo zmijí“ - Veľké obliehanie Malty
  7. Monika Ďurajková: ČO SA V PRIEVOZE ZA DVA ROKY PODARILO A NA ČO SA TEŠIŤ II.
  8. Věra Tepličková: Na severe Nigérie sa už kameňuje
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 988
  2. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 653
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 004
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 211
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 639
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 296
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 834
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 700
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
  8. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Ilustračné foto.

Príslušníci Hasičského a záchranného zboru (HaZZ) v Trenčianskom kraji absolvovali v septembri 191 výjazdov, čo je o približne deväť desiatok zásahov menej ako v auguste.


SITA 11m
Riaditeľ Základnej školy na Ulici L. Novomeského Marián Hrnčár stojí pri výcvikovom bazéne, ktorý je súčasťou ich školy od jej úplného začiatku.

Rezort financií nedávno uvoľnil pre regionálne školy 30 miliónov eur.


a 1 ďalší 26m
Opatová (v červenom) je už na čele VII. ligy.

Prehľad výsledkov, komentárov, hráčov zápasu a tabuľky VII. ligy.


46m

V novom vydaní nájdete aj poradňu, v ktorej vám advokáti poradia, ako neprísť o dedičstvo.


3 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ak sa pri covide zhorší stav, pohotovosť by pacienta nemala odmietnuť.


1. okt

Nemecký koncern plánuje postaviť ďalšie gigafabriky.


1. okt

Podľa bezpečnostného analytika je dlhodobé zásobovanie Ukrajiny Západom nereálne.


2. okt

Pravidelná údržba vodnej nádrže je nariadená zákonom.


30. sep

Blogy SME

  1. Milan Polešenský: Čo sa nepáči Petržalskej mládeži?
  2. Marián Viskupič: Matovič nepovedal jediný dôvod, prečo by mal zostať ministrom financií
  3. Štefan Vidlár: Fantóm ambulancie
  4. Mária Drahošová: Máte pravdu
  5. Ján Šubák: Plán "B"
  6. Vladimír Benčík: Malta 3/3 – „Hniezdo zmijí“ - Veľké obliehanie Malty
  7. Monika Ďurajková: ČO SA V PRIEVOZE ZA DVA ROKY PODARILO A NA ČO SA TEŠIŤ II.
  8. Věra Tepličková: Na severe Nigérie sa už kameňuje
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 988
  2. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 653
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 004
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 211
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 639
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 296
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 834
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 700
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
  8. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu