Železničná spoločnosť Slovensko od 1. mája mení cestovný poriadok osobnej dopravy. Regionálne samosprávy na redukciu reagujú negatívne.
TRENČÍN. Zmenu cestovného poriadku si podľa hovorcu Železničnej spoločnosti Slovensko Alexandra Buzinkaya vynútila revitalizácia spoločnosti a redukcia dopravných výkonov. „Dôvod redukcie je finančný, nakoľko sme dostali zo štátneho rozpočtu menej peňazí ako vlani a tomu musíme prispôsobiť rozsah dopravy. Redukciu prerokovali aj so samosprávnymi krajmi, vedením miest a obcí. Väčšina reagovala negatívne. Hlavným kritériom pre zaradenie tratí do redukcie bolo ich slabé využívanie a nízka ekonomická efektívnosť ich prevádzkovania," vysvetľuje hovorca.
Obmedzenia sa dotknú aj obyvateľov trenčianskeho regiónu. Na trati Nové Mesto nad Váhom - Myjava - Vrbovce - Veľká n/V zrušili v celom úseku osem spojov. Takmer 15 spojov nepôjde od 1.mája na trati Horné Srnie – Trenčianska Teplá. Celkovo dvadsaťtri spojov zrušia na trati Trenčianska Teplá – Trenčianske Teplice, redukcia čaká aj trať Trenčín – Bánovce nad Bebravou – Chynorany.
Ako povedal trenčiansky župan Pavol Sedláček, napriek oprávnením pripomienkam, že vlaky sú využívané, prišlo k redukcii aj na dôležitých úsekoch. „My sa nebránime redukcii, ale nedostali sme objektívne údaje od železničnej spoločnosti. Keď sme preverovali vyťaženosť vlakov, prišli sme k iným číslam, aké nám udali železnice," hovorí Sedláček, s tým, že každá zrušená trať vytvára tlak na autobusové spojenie. Pripomenul aj medzivládnu dohodu pri delení republiky, v ktorej sa hovorí, že zostane zachované prepojenie medzi Slovenskou a Českou republikou.
Ozdravný režim na železniciach sa dotýka aj prihraničných oblastí.
V mnohých prípadoch je to podľa Sedláčka aj otázka demografie. Pokiaľ sa ľudia nebudú mať ako z obcí a miest dostať za prácou, odsťahujú sa a počet obyvateľov v týchto oblastiach bude naďalej klesať. „Budeme rozporovať tieto zrušené trate, budeme si robiť vlastné prieskumy vyťaženosti tratí," vysvetľuje predseda kraja. Ako povedal, naďalej nesúhlasí s prechodom kompetencií v oblasti železničnej dopravy na samosprávne kraje, pretože takýto prechod nie je ekonomicky pripravený.
V rámci celoštátnej redukcie dopravu zastavili úplne na piatich tratiach, z toho na štyroch v prihraničných oblastiach. Väčšina spojov sa redukuje v regiónoch, v diaľkovej doprave zasiahne zmena šesť vlakov. „Celkovo sa redukcia dotkne 339 vlakov, ktoré prejazdili ročne viac ako 1,1 milióna kilometrov," dodal Buzinkay.