Nedeľa, 28. február, 2021 | Meniny má ZlaticaKrížovkyKrížovky

Na električku nie sú peniaze

Pre štát je prevádzka električky stratová, najskôr plánoval iba redukovať spoje, teraz ju chce privatizovať. Súkromný prevádzkovateľ súhlasí, chce však vedieť, kto to bude platiť.

Električka premáva už viac ako sto rokovElektrička premáva už viac ako sto rokov (Zdroj: ĽUBOSLAVA SEDLÁKOVÁ)

TRENČIANSKE TEPLICE. Električke, ktorá premáva po trati z Trenčianskej Teplej do Teplíc už viac ako sto rokov, hrozilo zrušenie v poslednom desaťročí niekoľkokrát. Pre jej stratovú prevádzku Železničná spoločnosť Slovensko plánovala zredukovať časť spojov. Napokon sa do zoznamu, o ktorom rokovala vláda, ani nedostala. Podľa primátora Teplíc Štefana Škultétyho sa neoficiálne dozvedeli, že trať bude privatizovaná.

„Toto rozhodnutie pokladám za nekorektné a v rozpore s uznesením vlády. Mali sme spoločné jednania a koncom februára nám oznámili, že sa ruší polovica spojov, ale v uznesení vlády sa vôbec nehovorí o rušení spojov. Táto trať tam vôbec nie je," hovorí Škultéty. Zmena vo vlastníctve má nastať už od 1. mája, primátor sa obáva ukončenia premávky, čo by znamenalo likvidáciu železnice. „Keď sa zastaví premávka, hrozí riziko rozkradnutia."

Skryť Vypnúť reklamu

Vypustia niektoré spoje

Zámer privatizácie potvrdil aj hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Alexander Buzinkay. „Trať bola zaradená do redukcie, ale záujem o prevádzkovanie prejavil súkromný subjekt. Nemá však ešte všetky potrebné náležitosti vybavené, takže dopravu nezastavíme a budem prevádzkovať naďalej. Niektoré spoje sa vypustia a takto to bude dovtedy, kým to súkromník neprevezme," povedal hovorca.

Tým súkromníkom by mala byť organizácia, ktorá spravuje už dvadsať rokov čiernohronskú železnicu v Čiernom Balogu. Ako hovorí jej riaditeľ Aleš Bílek, záujem majú a mohli by ju prevziať aj hneď. Chcú však vedieť, kto bude platiť prepravu vo verejnom záujme. Električka totiž vozí nielen turistov, ale prevažne domácich obyvateľom. „Všetko stojí a padá na tom, ako sa bude železnica financovať. My ju vieme technicky a organizačne zvládnuť, ale každá železnica, ak má robiť dopravnú obslužnosť, tak si na seba nezarobí. Rokujeme so starostami, oslovujeme kraj a snažíme sa vytvoriť nejaký finančný model, ktorý by umožnil železnicu ďalej prevádzkovať," povedal Bílek.

Skryť Vypnúť reklamu

Osud električky bol témou viacerých rokovaní medzi Železničnou spoločnosťou, regionálnymi samosprávami i možným budúcim prevádzkovateľom. V otázkach financovania nemá stále jasno ani župa. „Neviem si ekonomicky predstaviť zabezpečenie takýchto tratí," hovorí predseda trenčianskeho samosprávneho kraja Pavol Sedláček

Nie je to atrakcia

Ako vysvetľuje, prevzatie regionálnych tratí, podľa vyjadrenia štátu, by pre župu znamenal podobný náklad ako zabezpečenie dopravy z verejného záujmu autobusovou dopravou, čo pred pár rokmi predstavovalo čiastku desať miliónov eur. „My sa tomu bránime, lebo nie je jasné financovanie. Peniaze z podielových daní a dane z motorových vozidiel nám horko ťažko stačia na údržbu ciest a na zabezpečenie autobusovej dopravy."

Skryť Vypnúť reklamu

Naviac pripomína, že železnička Čierny Balog funguje skôr ako atrakcia, kým elektrická trať Teplá - Teplice slúži občanom. „Bola v nie dávnom období rekonštruovaná a bolo tam investovaných dosť veľa peňazí na to, aby sme s ňou takto ľahkovážne nakladali."

Bílek vyzdvihuje model, ktorý funguje v Čiernom Balogu. Tam je majiteľom železnice záujmové združenie obcí. Proti takémuto riešeniu nie sú Trenčianske Teplice, ale ako upozorňuje primátor, v súčasnom ekonomickom stave, v akom sa samosprávy nachádzajú, je to proces trvajúci aj trištvrte roka, kým sa spracujú analýzy, vyriešia všetky vlastnícke záležitosti a pripravia zmluvy. „Sme pripravení rokovať o prevodu majetku na mesto alebo obec Trenčianska Teplá, ale táto trať má za niekoľko dní končiť, a riešenie tak rýchlo nedokážeme nájsť," konštatuje Škultéty.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tieto farmy dávajú prácu domácim. A podporujú región
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  3. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  4. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  5. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  6. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto!
  7. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur
  8. Geis pomáha zvládať komplikácie v cezhraničnej preprave
  9. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje
  10. Online zľavy: Viete, kde ich vyhľadať?
  1. Tieto farmy dávajú prácu domácim. A podporujú región
  2. Cirkevné gymnázium v Snine patrí medzi najlepšie v kraji
  3. O2: Mentálne zdravie zamestnancov je pre nás veľkou prioritou
  4. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  5. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  6. Dáma s pávím pierkom
  7. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  8. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  9. Získaj náskok pred štartom
  10. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 20 366
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 10 460
  3. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 9 426
  4. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 9 194
  5. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 8 829
  6. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 7 894
  7. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 918
  8. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 5 451
  9. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov 5 289
  10. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 4 167
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Významný orientalista a jazykovedec Viktor Krupa.

Medzinárodne uznávaný jazykovedec, orientalista, prekladateľ a autor literatúry faktu Viktor Krupa zomrel 14. februára vo veku 84 rokov.

5 h
Mnohí ani len netušia, že pre nezrelý imunitný systém novorodenca môžu byť tie malé pľuzgieriky herpesu smrteľným rizikom.

Prinášame vám prehľad novorodeniatok, ktoré sme odfotili v trenčianskej a myjavskej pôrodnici. Ich fotky boli zverejnené v MY Trenčianskych novinách.

6 h

Od pondelka (1. 3.) zostanú zatvorené stredné školy v siedmich okresoch Trenčianskeho samosprávneho kraja (TSK).

22 h

V piatok pribudlo na Slovensku 2 848 nových prípadov nákazy ochorením COVID-19. Laboratóriá vykonali celkovo 15 731 PCR testov. Pribudlo ďalších 109 úmrtí.

27. feb

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Muž, ktorý sa stal maskotom mesta pod Urpínom, mal 63 rokov.

18 h

Stalo sa tak vo štvrtok 25. februára.

26. feb

Testovanie pokračuje aj v nedeľu.

16 h

Vo veľkokapacitnom vakcinačnom centre v Trnave plánujú zaočkovať tisíce ľudí.

21 h

Už ste čítali?