Testovanie deviatakov sprevádza škandál. Body za vyriešenú úlohu dostali aj tí, ktorí príklady nevypočítali, alebo vypočítali zle. Výsledky nevystihujú podľa matematikárov skutočnosť.
NOVÉ MESTO NAD VÁHOM. Nezvyčajným spôsobom sa rozhodol Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) vyhodnotiť tri problematické otázky v matematike. Percentuálne výsledky matematickej časti celoslovenského Testovania deviatakov nebudú tak vyjadrovať reálnu skutočnosť. Počas testovania deviatakov minimálne jednu z troch problematických úloh z testu nevedelo vyriešiť až 97,7 percenta žiakov.
Ústav, ktorý je organizátorom testovania, rozhodol udeliť za každú z týchto otázok všetkým žiakom bod bez ohľadu na správnosť riešenia.
Až o pätnásť percent si tak mohli vylepšiť svoje testy aj tí žiaci, ktorí si trojicu problematických otázok ani neprečítali, vôbec ju neriešili alebo ju vypočítali nesprávne. Na postup doplatili ale žiaci, ktorí problematické úlohy vypočítali. Testovania sa zúčastnilo 45 381 deviatakov v základných školách na celom Slovensku 9. marca.
Reálne percentá sa líšili od tých, ktoré uviedol NÚCEM
Celoslovenské výsledky testovania z matematiky a slovenského jazyka budú známe 21. apríla, ale výsledky svojich žiakov dostali školy elektronicky už minulý týždeň. „Na internete sa dali výsledky vyhľadať. Už vtedy sme vedeli, že niečo nie je v poriadku. Takmer každému žiakovi sa percentuálna úspešnosť umelo zvýšila o desať až pätnásť percent v porovnaní s výsledkami, ktoré sme mali v škole,“ uviedol matematikár zo Základnej školy na Ulici kpt. Nálepku v Novom Meste. Originály vyriešených zadaní testov odviezol kuriér do Bratislavy na vyhodnotenie, kópie riešení každého žiaka však ostali k dispozícii v školách.
Po ukončení monitorovania si členovia predmetovej komisie matematiky úlohy prepočítali, opravili pozbierané kópie testov a vyhodnotili percentuálny zisk. Ten sa od toho, ktorý oficiálne prišiel od organizátora testovania veľmi líšil.
Učitelia pochybujú o účelnosti monitoru
Ministerstvo školstva SR tvrdí, že žiaci nezvládli geometriu a môže za to zlá príprava v školách. Učiteľov výrok pobúril. Poukazujú, že žiaci za šesťdesiat minút nemôžu zvládnuť dvadsať úloh, medzi ktorými bola aj trojica veľmi náročných otázok z geometrie. Úlohy o zrezanom hranole, či obsahové úlohy si vyžadujú na výpočet väčší časový priestor. Priemerne boli na výpočet úlohy tri minúty a to je pri náročných úlohách s dlhým textom žalostne málo. Hneď po ukončení testovania kritizovali nedostatok času aj najlepší žiaci.