TRENČIANSKE STANKOVCE. Tradičné stretnutie sa konalo vo štvrtok 7. apríla, starostovia z celého kraja sa stretli už piatykrát. Jednou z hlavných tém bolo rušenie tratí a redukcia vlakových spojov. Ako povedal trenčiansky župan Pavol Sedláček, napriek oprávnením pripomienkam, že vlaky sú využívané, prišlo k redukcii aj na dôležitých úsekoch.
Zrušené vlaky vytvárajú tlak na autobusy
„Nesúhlasíme s tým, pretože každá zrušená trať vytvára tlak na autobusové spojenie. Okrem toho, v niektorých úsekoch vôbec nejazdí autobus," hovorí Sedláček. Pripomenul aj
medzivládnu dohodu pri delení republiky, v ktorej sa hovorí, že zostane zachované prepojenie medzi Slovenskou a Českou republikou. Ozdravný režim na železniciach sa dotýka aj prihraničných oblastí. V mnohých prípadoch je to podľa Sedláčka aj otázka demografie. Pokiaľ sa ľudia nebudú mať ako z obcí a miest dostať za prácou, odsťahujú sa a počet obyvateľov v týchto oblastiach bude naďalej klesať.
„Budeme ešte rozporovať tieto zrušené trate, budeme si robiť vlastné prieskumy vyťaženosti tratí," vysvetľuje predseda kraja. Ako povedal, naďalej nesúhlasí s prechodom kompetencií v oblasti železničnej dopravy na samosprávne kraje, pretože takýto prechod nie je ekonomicky pripravený.
S vlastnými prieskumami starostovia súhlasia
Predstavitelia samospráv nesúhlasia s postupom ŽSR a viacerí privítali možnosť vlastných prieskumov vyťaženosti vlakovej dopravy v regiónoch. „Nesúhlasíme s údajmi, ktoré uvádzajú železnice, preto poverím ľudí, ktorí pravidelne cestujú, aby zmonitorovali koľko cestujúcich a v akom čase reálne vo vlaku bolo. Je to veľmi dôležité, vedieť tieto čísla," hovorí starosta obce Višňové Jaroslav Bača.
Zrušením vlakových spojov a tratí vznikli podľa Sedláčka požiadavky na prepravu ľudí aj v úsekoch, kde doteraz neprepravovali. „Snažíme sa autobusovú dopravu zeefektívniť, pretože finančných prostriedkov nikdy nie je dosť. Redukujeme tam, kde nie je dostatok cestujúcich. V trenčianskej SAD sme zrušili 400 tisíc kilometrov, kde boli na jednom spoji prepravení dvaja ľudia. Musíme to ale robiť tak, aby sme zabezpečili dopravu do práce, detí do škôl, ľudí k lekárovi či na úrady," hovorí Sedláček.
Ako ďalej pripomenul trenčiansky župan, pretrvávajú nejasnosti po novele zákona o sociálnych službách. Nie je podľa neho jasné, kto bude platiť za klientov, kto ich má posudzovať, kapacity v kraji nepostačujú, ale na platenie všetkým neziskovým organizáciám za sociálne služby podľa ich predstáv nemá samosprávny kraj dostatok zdrojov. Na stretnutí odzneli aj informácie o čerpaní eurofondov v kraji a praktické informácie pred blížiacim sa sčítaním obyvateľstva.