NOVÉ MESTO NAD VÁHOM. Mladí umelci pracovali v troch tvorivých dielňach. Najmladší sa venovali práci s cestom, starší spolužiaci podľahli čaru kašírovania a tí najstarší ovládli servítkovú techniku. Nakoľko počet prípadov detí s mentálnym postihnutím má stúpajúcu tendenciu, pomáhajú takéto tvorivé aktivity žiakom jednoduchšie sa zaradiť do budúceho života.
Výtvarné techniky nadchli dvadsaťštyri žiakov
Celodenný program zorganizovala novomestská Špeciálna základná škola. „Z každej školy prišli tri deti, ktoré sme začlenili do troch pracovných skupín podľa veku. Deti boli prispôsobivé a rýchlo sa v tvorivej dielni adaptovali,“ povedala zástupkyňa školy Eva Révayová. Jej kolegyňa Monika Šupatíková viedla skupinu pracujúcu kašírovacou technikou, ktorú doplnili maľbou i kolážou.
„Žiaci pracovali s papierovou hmotou. Využívali servítky a kúsky papiera, ktorý namáčali v škrobe alebo v tapetovom lepidle,“ vysvetlila. Tie potom prikladali na výkresy i vajíčka a pomocou rôznych vzorov ich vyzdobili. Najšikovnejší dokázali na pútavé vzory premeniť aj sadrový materiál.
Najmladší tvorili výrobky z cesta
Najmenší žiaci dokázali vo svojej dielni vytvoriť zo slaného cesta umelecké predmety. „Päť detí povykrajovalo zajačikov, kuriatka i kraslice, ktoré skrášlili temperovými farbami. Všetko sme potom upiekli a na záver výrobky nalakovali,“ dodala vedúca skupiny Martina Hlaváčová.
Rozvoj tvorivosti je pre tieto deti dôležitý
V Trenčianskom kraji v súčasnosti pracuje trinásť špeciálnych základných škôl. „Ich žiakmi sú deti s mentálnym postihnutím. V našej škole sú aj deti s kombinovaným postihnutím. K ich mentálnemu postihnutiu sa pridružilo aj zrakové alebo telesné. Špecifickú skupinu tvoria deti s autistickým syndrómom,“ informovala Révayová. Pre žiakov z celého kraja sa školy snažia pripraviť rôzne aktivity.
Tie pomáhajú najmä k rozvoju jemnej motoriky, tvorivosti, predstavivosti, fantázie i vedomostnému napredovaniu. Trenčania organizujú Trenčianskeho slávika, Dubničania kolkársky turnaj a v Ilave stolnotenisovú súťaž. V Považskej Bystrici si mentálne postihnuté deti pravidelne zmerajú sily v prednese prózy. „Novomestské tvorivé dielne sa konali pod vedením výtvarníčky Moniky Pavlechovej. Tá práce detí, ktoré skončili na výstave spojenej s vernisážou, vyhodnotila. Deťom sa predstavila aj čipkárka Mária Mizeráková,“ povedala riaditeľka školy Zuzana Baierová.
V škole je takmer šesťdesiat detí
Dvanásť učiteliek v súčasnosti pripravuje v siedmich triedach do života päťdesiatsedem detí z celého novomestského okresu vo veku od sedem do sedemnásť rokov. „Naše učivo je redukované. Laicky povedané, siedmak z klasickej základnej školy sa vyrovná deviatakovi našej školy. Snažíme sa pripraviť žiakov najmä do života,“ povedala výchovná poradkyňa Ľubica Havranová.
Špeciálnu základnú školu môžu navštevovať žiaci až po psychologických a špeciálnych pedagogických vyšetreniach a súhlase rodičov. Triedu otvoria vtedy, ak sú v nej zapísaní aspoň štyria žiaci. Autisti majú individuálny vzdelávací program v špeciálnych triedach. Z mnohých absolventov špeciálnych základných škôl pokračujú v učňovských školách a stávajú sa z nich murári, maliari-natierači, parketári a z dievčat najmä krajčírky, pekárky i záhradníčky. Podľa slov Havranovej však mnohí rodičia nesúhlasia s ďalším pokračovaním štúdia a končia tak doma s primárnym vzdelaním.