Výstavu študentov fotografie s názvom Uhol pohľadu sprístupnili v Trenčianskom múzeu. Do polovice marca majú návštevníci možnosť prezrieť si práce desiatich umelcov.
TRENČÍN. Mladí a nádejní fotografi priniesli na mesiac do Trenčína svoje najnovšie fotografie. Podľa kurátorky výstavy a zároveň pedagogičky Silvie Saparovej sú tieto práce na veľmi vysokej obsahovej aj vizuálnej úrovni, preto sa rozhodli ich vystavovať aj na verejnosti.
„Výstava Uhol pohľadu je prezentáciou Ateliéru fotografie z Katedry fotografie a nových médií Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. Máte možnosť sledovať jednotlivé tematiky a problematiky, ktorými sa študenti zaoberali. Ide predovšetkým o individuálny pohľad na vlastnú fotografickú tvorbu,“ povedala Saparová s tým, že väčšinou sa vystavujúci autori zaoberali inscenovanou fotografiou s malými presahmi do dokumentárnej tvorby.
Spolupráca, ktorá by mohla pokračovať
V ateliéri pracujú podľa Saparovej študenti všetkých ročníkov, okrem prvákov. Ich práce prezentujú pravidelne, doma aj v zahraničí. Do Trenčína sa výstava dostala vďaka jej z študentiek, Veronike Markovičovej. „Vlani sme tu dali priestor študentom z Brna. Veronika vtedy za mnou prišla a pýtala sa, či by mohli v múzeu vystavovať aj oni. Dohodli sme sa na spolupráci, z ktorej vznikla výstava. Sú to mladí fotografi a ja som veľmi rada, že v múzeu, kde by paradoxne mali byt stariny, vystavujú mladí ľudia, nádejní fotografi a žurnalisti. Dali sme im priestor a dúfam, že to nie je naposledy,“ povedala riaditeľka múzea Katarína Babičová.
Rôzni ľudia, rôzne pohľady
Na výstavu sa podľa riaditeľky prišiel pozrieť aj známy fotograf, deväťdesiatdeväťročný Viliam Malík. „Teší ma, že priekopník slovenskej žurnalistickej fotografie si aj napriek vysokému veku prišiel pozrieť diela svojich mladých kolegov,“ povedala Babičová. Výstava, ktorá potrvá do 13. marca, predstavuje umelecké práce deviatich študentov.
„Martin Frič sa zaoberal problematikou alkoholizmu, Táňa Takáčová a jej práca 5F prezentuje vedecké poznatky z oblasti psychológie. Alexandra Borsíková špecifickým spôsobom vytvorila dialóg so slávnym slovenským fotografom Petrom Župníkom. Peter Cibák sa zaoberá teoretickou analýzou fotografie, kde reinterpretuje známu reportážnu fotografiu Edieho Adamsa. Práce Jakuba Čajka sú autoportrétnou sériou, Martin Civáň sa prezentuje špecifickým uhlom pohľadu jednoduchou formálnou hrou, Anna Horčinová sa venuje téme medzi reálnym a fiktívnym. Subjektívny dokument Višňohrad od Veroniky Markovičovej je spojením dvoch miest, kde sa autorka pohybovala, teda Petrohradu a Višňového. Martina Šinkovičová, ktorá pôsobila počas semestra v zahraničí, predstavuje sériu nevideného a inscenovaného a náhodné zábery z nočného mesta,“ predstavila autorov Silvia Saparová.
Svojou prácou prispela aj kurátorka výstavy. „Ja dopĺňam tento tvorivý dialóg so svojimi študentmi. Zaoberám sa zdvojeným pohľadom fotografie, konkrétne ide o pohľad digitálnej kamery cez analógovú prizmu aparátu,“ dodala Saparová.