Po verejnej diskusii vo Višňovom o budúcnosti trate Nové Mesto – Vrbovce sa odborári, zástupcovia miest a obcí, železničnej spoločnosti a ministerstva dopravy stretli vo štvrtok 17. februára v Myjave.
MYJAVA. Ozdravný režim na železničnej trati Nové Mesto nad Váhom – Myjava – Vrbovce je už niekoľko týždňov hlavnou témou ľudí v dotknutých obciach. Po výzve starostov a primátorov obcí a miest ležiacich na trati, putovala do Bratislavy aj petícia občanov za zachovanie železničnej trate a vlakových spojov.
Do petície sa zapojili nielen obyvatelia obcí ležiacich priamo na trati, ale aj ľudia zo širšieho regiónu. Ako informoval hovorca mesta Myjava Marek Hrin, pod petíciu sa podpísalo viac ako päťtisíc nespokojných ľudí. Iniciatívu rozbehol Jaroslav Bača, starosta obce Višňové, v ktorej pre prírodné prekážky nie je možné nahradiť obmedzenú vlakovú dopravu autobusmi.
Zrušia najmenej vyťažené trate
Podľa Hrina stretnutie v Myjave prinieslo nové informácie, najmä o využití trate Myjava - Vrbovce. „V minulosti odzneli informácie, že táto trať je najstratovejšia a vozia sa tu priemerne dvaja cestujúci denne. Z podkladov, ktoré nám na stretnutí prezentovali, vysvitlo, že to nie je pravda a ten údaj sa týka hraničného priechodu Vrbovce – Javorník," zdôraznil hovorca s tým, že úsek Vrbovce - Myjava má v ranných spojoch priemerný počet cestujúcich 10 až 13, v nedeľu popoludní, keď idú študenti na Moravu a do Brna až 39. Ako ďalej povedal Hrin, zatiaľ stále nie je jasné, či trať zrušia.
Podľa Jiřího Kubáčka z Ministerstva dopravy musia skresať počet vlakových kilometrov, pričom obmedzovať a rušiť budú najmenej vyťažené spoje. „Tieto opatrenia sú nevyhnutné. My zároveň veľmi intenzívne pracujeme na štúdii, ktorá nám ukáže, v ktorých úsekoch sa oplatí viesť autobus a v ktorých vlak, aby sme postupne dokázali zharmonizovať oba druhy hromadnej dopravy," uviedol na stretnutí Kubáček.
Ľudia, ktorí vo štvrtok na stretnutie prišli, navrhovali podľa Hrina aj obnovenie trate od Veselí nad Moravou až po Nové Mesto nad Váhom.
„Občania sú presvedčení, že aj takýto krok by prispel k väčšiemu a efektívnejšiemu vyťaženiu motorových vlakov, ktoré tu premávajú. Podľa ich názoru by sa malo prihliadať na medzinárodný význam trate, na spojenie dvoch prihraničných regiónov a dvoch republík a tiež na turistický ruch v regióne," uviedol Hrin.
Berú do úvahy počty ľudí
Železničná spoločnosť Slovensko pôvodne robila zoznamy ohrozených tratí najmä podľa stratovosti. Dnes dáva do popredia počty ľudí, ktorí vlak vyžívajú a to, či existuje na trase súbežný autobusový spoj. „Až v treťom slede je ekonomický ukazovateľ," povedal hovorca spoločnosti Alexander Buzinkay.
Autor: DK