VIŠŇOVÉ. Verejnú diskusiu proti zrušeniu spojov na trati Nové Mesto nad Váhom - Vrbovce zvolal starosta Višňového Jaroslav Bača. Kultúrny dom vo Višňovom bol v stredu 9. februára podvečer plný, Višňovanov prišli podporiť aj obyvatelia a starostovia okolitých obcí a miest, ktorých sa zmeny tiež dotknú. Pozvaní zástupcovia Železničnej spoločnosti Slovensko ani Trenčianskeho samosprávneho kraja napriek prísľubu neprišli.
Rušenie spojov nie je zatiaľ definitívne, desiatky ľudí, ktorí prišli do Višňového, však neskrývali svoje rozhorčenie. Zrušenie polovice spojov mnohých totiž odreže od sveta.
Ľudia musia jazdiť autami
Višňové leží v strede trate Nové Mesto nad Váhom - Myjava, v miestach, kadiaľ autobus neprejde. Cesta dokonca nie je v niektorých úsekoch v zime udržiavaná. Zrušením vlakových spojov sa nebudú mať ľudia ako dostať do práce ani k lekárovi. „V obci nemáme obchod, nie všetci ľudia majú autá. Museli by ísť do Hrachovišťa alebo do Vaďoviec. Toto riešenie je absurdné a pre nás absolútne neprijateľné," argumentuje starosta Višňového Jaroslav Bača.
„Už v minulosti nám zrušili vlak od Starej Turej, ktorý vozil ľudí z práce. Ľudia začali jazdiť autami a aj z toho dôvodu je trať menej vyťažená. Teraz chcú zrušiť aj ďalší dôležitý spoj od Nového Mesta," vysvetľuje Bača, podľa ktorého je stále reálna šanca rušeniu predísť. „Verím, že kompetentní ľudia pochopia naše požiadavky a vyhovejú im," dodal starosta.
Pre zrušenie spojov už v minulosti prišli niektorí ľudia o prácu. „Ako máme chodiť do roboty a z roboty a naše deti do škôl," pýtajú sa obyvatelia Višňového. „Čo pre nás urobia, keď nám zrušia spoje," hovoria.
Petícia na úradoch aj železničných staniciach
Na diskusiu vo Višňovom prišli aj zástupcovia odborov a predstavitelia Federácie strojvodcov. Ľudom sľúbili, že ministerstvu dopravy aj železniciam budú tlmočiť ich sťažnosti. Obyvatelia dotknutých obcí zároveň podpisujú petíciu proti rušeniu spojov, ktorú v najbližších dňoch zašlú na Ministerstvo dopravy. Tam putovala aj výzva, ktorú koncom januára podpísali starostovia a primátori obcí a miest ležiacich na trati.
Rušiť chcú prázdne vlaky
O osude niektorých vlakových spojov má vo štvrtok 10. februára minister dopravy rokovať so zástupcami odborov, miest, obcí a samosprávnych krajov. Súčasťou ozdravného plánu zadlžených železničných spoločností je totiž aj rušenie či obmedzovanie železničných tratí. Ktorých tratí sa bude týkať, ešte nie je jasné.
Na pracovnom zozname železničného prepravcu ZSSK je viac než tridsať spojov, ktorým hrozí obmedzenie či rušenie. Tých, čo majú úplne skončiť, má byť nakoniec menej – zrejme deväť.
Na kilometri strata 11 eur
Spomedzi tých spojení, o ktorých sa uvažuje, vytvára najvyššiu stratu spoj z Myjavy do Vrboviec. Za každým kilometrom, ktorý vlak prejde, ostáva strata 11,85 eura. Za ním mierne zaostáva trať z Čadce do Makova so stratou 10,83 eura na vlakokilometer.
Práve podľa stratovosti by sa mal štát rozhodovať, ktoré trate si ponechá, myslí si analytik INEKO Peter Goliaš: „Zrušiť by sa mali stratové linky, ktoré využíva najmenej cestujúcich." Na to by mal nadväzovať rast cestovného tak, aby lepšie zodpovedal skutočným nákladom.
Železničná spoločnosť Slovensko tvrdí, že pôvodne robila zoznamy ohrozených tratí najmä podľa stratovosti. Dnes dáva do popredia počty ľudí, ktorí vlak vyžívajú, a to, či existuje na trase súbežný autobusový spoj. „Až v treťom slede je ekonomický ukazovateľ," povedal hovorca spoločnosti Alexander Buzinkay.
Podobne vidí výber parametrov Ondrej Matej (SDKÚ), poradca premiérky pre dopravu. Pri posudzovaní sa podľa neho treba pýtať, na ktorej trase premáva nielen osobná, ale aj nákladná doprava.
Tvrdí, že by sa malo jasne povedať, ktorý dopravný systém bude nosný. Podľa Mateja by tu mali železnice zvíťaziť nad autobusmi.
Vlakové spoje by tak mali ubúdať len tam, kde by zrušenie súbežných autobusov neprinieslo dodatočné výnosy pre vlak. „Rušil by som trate, kde by v prípade zrušenia súbežných autobusových liniek neprešli cestujúci do vlakov," vraví Matej.