Štvrtok, 29. september, 2022 | Meniny má Michal, Michaela

Obyvatelia protestujú proti zmenám na železniciach

Obyvatelia Višňového sa stále obávajú zrušenia vlakových spojov. Svoju nespokojnosť prišli prejaviť aj na verejnú diskusiu o budúcnosti trate, kam pozvali aj zástupcov železníc. Tí neprišli.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: VLAKY.NET.SK)

VIŠŇOVÉ. Verejnú diskusiu proti zrušeniu spojov na trati Nové Mesto nad Váhom - Vrbovce zvolal starosta Višňového Jaroslav Bača. Kultúrny dom vo Višňovom bol v stredu 9. februára podvečer plný, Višňovanov prišli podporiť aj obyvatelia a starostovia okolitých obcí a miest, ktorých sa zmeny tiež dotknú. Pozvaní zástupcovia Železničnej spoločnosti Slovensko ani Trenčianskeho samosprávneho kraja napriek prísľubu neprišli.

Rušenie spojov nie je zatiaľ definitívne, desiatky ľudí, ktorí prišli do Višňového, však neskrývali svoje rozhorčenie. Zrušenie polovice spojov mnohých totiž odreže od sveta.

SkryťVypnúť reklamu

Ľudia musia jazdiť autami

Višňové leží v strede trate Nové Mesto nad Váhom - Myjava, v miestach, kadiaľ autobus neprejde. Cesta dokonca nie je v niektorých úsekoch v zime udržiavaná. Zrušením vlakových spojov sa nebudú mať ľudia ako dostať do práce ani k lekárovi. „V obci nemáme obchod, nie všetci ľudia majú autá. Museli by ísť do Hrachovišťa alebo do Vaďoviec. Toto riešenie je absurdné a pre nás absolútne neprijateľné," argumentuje starosta Višňového Jaroslav Bača.

„Už v minulosti nám zrušili vlak od Starej Turej, ktorý vozil ľudí z práce. Ľudia začali jazdiť autami a aj z toho dôvodu je trať menej vyťažená. Teraz chcú zrušiť aj ďalší dôležitý spoj od Nového Mesta," vysvetľuje Bača, podľa ktorého je stále reálna šanca rušeniu predísť. „Verím, že kompetentní ľudia pochopia naše požiadavky a vyhovejú im," dodal starosta.

SkryťVypnúť reklamu

Pre zrušenie spojov už v minulosti prišli niektorí ľudia o prácu. „Ako máme chodiť do roboty a z roboty a naše deti do škôl," pýtajú sa obyvatelia Višňového. „Čo pre nás urobia, keď nám zrušia spoje," hovoria.

Petícia na úradoch aj železničných staniciach

Na diskusiu vo Višňovom prišli aj zástupcovia odborov a predstavitelia Federácie strojvodcov. Ľudom sľúbili, že ministerstvu dopravy aj železniciam budú tlmočiť ich sťažnosti. Obyvatelia dotknutých obcí zároveň podpisujú petíciu proti rušeniu spojov, ktorú v najbližších dňoch zašlú na Ministerstvo dopravy. Tam putovala aj výzva, ktorú koncom januára podpísali starostovia a primátori obcí a miest ležiacich na trati.

Rušiť chcú prázdne vlaky

O osude niektorých vlakových spojov má vo štvrtok 10. februára minister dopravy rokovať so zástupcami odborov, miest, obcí a samosprávnych krajov. Súčasťou ozdravného plánu zadlžených železničných spoločností je totiž aj rušenie či obmedzovanie železničných tratí. Ktorých tratí sa bude týkať, ešte nie je jasné.

SkryťVypnúť reklamu

Na pracovnom zozname železničného prepravcu ZSSK je viac než tridsať spojov, ktorým hrozí obmedzenie či rušenie. Tých, čo majú úplne skončiť, má byť nakoniec menej – zrejme deväť.

Na kilometri strata 11 eur

Spomedzi tých spojení, o ktorých sa uvažuje, vytvára najvyššiu stratu spoj z Myjavy do Vrboviec. Za každým kilometrom, ktorý vlak prejde, ostáva strata 11,85 eura. Za ním mierne zaostáva trať z Čadce do Makova so stratou 10,83 eura na vlakokilometer.

Práve podľa stratovosti by sa mal štát rozhodovať, ktoré trate si ponechá, myslí si analytik INEKO Peter Goliaš: „Zrušiť by sa mali stratové linky, ktoré využíva najmenej cestujúcich." Na to by mal nadväzovať rast cestovného tak, aby lepšie zodpovedal skutočným nákladom.

Železničná spoločnosť Slovensko tvrdí, že pôvodne robila zoznamy ohrozených tratí najmä podľa stratovosti. Dnes dáva do popredia počty ľudí, ktorí vlak vyžívajú, a to, či existuje na trase súbežný autobusový spoj. „Až v treťom slede je ekonomický ukazovateľ," povedal hovorca spoločnosti Alexander Buzinkay.

Podobne vidí výber parametrov Ondrej Matej (SDKÚ), poradca premiérky pre dopravu. Pri posudzovaní sa podľa neho treba pýtať, na ktorej trase premáva nielen osobná, ale aj nákladná doprava.

Tvrdí, že by sa malo jasne povedať, ktorý dopravný systém bude nosný. Podľa Mateja by tu mali železnice zvíťaziť nad autobusmi.

Vlakové spoje by tak mali ubúdať len tam, kde by zrušenie súbežných autobusov neprinieslo dodatočné výnosy pre vlak. „Rušil by som trate, kde by v prípade zrušenia súbežných autobusových liniek neprešli cestujúci do vlakov," vraví Matej.

Najčítanejšie na My Trenčín

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  5. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  1. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  2. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  3. Jednodňovú zdravotnú starostlivosť preferujú lekári aj pacienti
  4. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  5. Medzi prírodnými izoláciami vedie celulóza
  6. Zvyšky z vašej kuchyne môžu pomôcť v boji s klimatickou krízou
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Nie všetko sa deje na červenom koberci
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 11 596
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 293
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 112
  4. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 713
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 289
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 591
  7. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 2 467
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 451

Blogy SME

  1. Post Bellum SK: Vízie televízie. Inscenácie na obrazovke boli aj kompromisom
  2. Maria Greitzer: Odberatelia plynu z Nord Stream
  3. Tereza Krajčová: Grécke Atény 3/4: Pláže a ostrovy – Glyfada, Aegina a neobývaný raj Moni
  4. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Anton Kaiser: Krokom po minulosti rodiny Migazzi
  7. Adriana Boysová: Šuškandou opradená sexuálna výchova
  8. Matúš Lazúr: Kto bude šetriť a kto to celé zaplatí
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 501
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 957
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 8 685
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 363
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 578
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 472
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 248
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 929
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
  8. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Na štadióne v Trenčianskych Stankovciach bolo 1200 divákov.

1200 platiacich divákov, mobilné tribúny a zabezpečenie ako na ligovom zápase. Stankovčania stretnutie proti obhajcovi Slovnaft Cupu z Trnavy prehrali 0:6. Piatoligista vydržal iba pár minút.


11 h

O udelení titulu EHMK 2026 rozhodla medzinárodná porota 10. decembra 2021, Trenčín vo finálovom kole výberu uspel v konkurencii Nitry a Žiliny.


TASR 16 h
V reedukačnom centre záchrannej zdravotnej služby v Trenčíne si hasiči mohli vyskúšať nové záchranné postupy.

Spolupráca hasičov a záchranárov je kľúčová najmä pre zraneného.


16 h
Richard Rybníček verí, že zvládnu všetky krízy, ktorým mesto Trenčín aktuálne čelí.

Za priority do budúceho volebného obdobia označil výstavbu cyklotrás, revitalizáciu verejných priestranstiev či dopravu.


16 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vodiči sa dlhodobo sťažujú, že na Hutách sa na asfalte šmýka.


26. sep

Na diaľnicu muža vraj poslala navigácia.


TASR 20 h

Dostavba bude trvať dlhšie a štát zaplatí viac.


23 h

Policajti namerali v mestskej časti Považskej Bystrice Milochov 28-ročného vodiča Kie Ceed, ktorý prekročil maximálnu povolenú rýchlosť o 75 kilometrov za hodinu (km/h).


TASR 27. sep

Blogy SME

  1. Post Bellum SK: Vízie televízie. Inscenácie na obrazovke boli aj kompromisom
  2. Maria Greitzer: Odberatelia plynu z Nord Stream
  3. Tereza Krajčová: Grécke Atény 3/4: Pláže a ostrovy – Glyfada, Aegina a neobývaný raj Moni
  4. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Anton Kaiser: Krokom po minulosti rodiny Migazzi
  7. Adriana Boysová: Šuškandou opradená sexuálna výchova
  8. Matúš Lazúr: Kto bude šetriť a kto to celé zaplatí
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 501
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 957
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 8 685
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 363
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 578
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 472
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 248
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 929
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
  8. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu