TRENČÍN. Ako konštatoval primátor Trenčína Richard Rybníček, kampaň si financoval sám z vlastných úspor. Tie nadobudol od roku 1992 z jeho pracovných a podnikateľských aktivít. „Súčasťou mojej volebnej kampane neboli žiadne verejné finančné zdroje,“ uviedol na svojom webe Rybníček.
Plánoval minúť o tridsaťtisíc menej
Hoci na volebnú kampaň si vyčlenil 70-tisíc eur, celkové náklady po ich sčítaní boli napokon 103-tisíc eur. Ako odôvodnil, hlavným dôvodom navýšenia pôvodne odhadovanej sumy bol akcelerovaný prístup protikandidátov k ich prezentácii. „Tento nový rozmer kampane si však vyžiadal aj z mojej strany reakciu a niektoré dodatočné náklady vo výške 33-tisíc eur, na ktoré mi operatívne požičala finančné prostriedky moja najbližšia rodina.“
Rybníček kampaň začal 6. septembra a odpočet nákladov súvisiacich s jeho kandidatúrou na primátora predložil od tohto termínu až do termínu volieb.
Ako vymenoval, eventy ho stáli 51 200 eur, médiám, zaplatil 35 400 eur, prenájom miestnosti v centre mesta predstavovalo čiastku 3200 eur a ostatné náklady boli 13 200 eur.
Primátora Nového Mesta nad Váhom Jozefa Trstenského, ktorý kandidoval ako nezávislý s podporou Smeru-SD a ĽS-HZDS, stála kampaň desaťtisíc eur vlastných prostriedkov. Z tejto čiastky, ako povedal, zaplatil bilbordy, tlačoviny ako plagáty, brožúrky a jedno verejné stretnutie s občanmi. „Kampaň som začal až podľa zákona, teda sedemnásť dní pred voľbami.“
Najmenej zaplatil myjavský primátor
Najmenej spomedzi primátorov v regióne stála volebná kampaň peňaženku Pavla Halbrína (nezávislý), primátora Myjavy. Ten však nemal žiadneho protikandidáta. Napriek tomu si dal vyrobiť plagáty, za ktoré zaplatil 150 eur. Iné výdavky spojené s predvolebnou kampaňou nemal.
Primátor Trenčianskych Teplíc Štefan Škultéty kandidoval za koalíciu SDKÚ-DS, KDH a SaS. „Moja kandidatúra bola prepojená aj s kandidatúrou rovnakej koalície na poslancov. Mali sme celkovo desať kandidátov. Postupovali sme podľa kľúča, že každý kandidát sa zložil na kampaň sumou sto eur, plus ja som prispel sumou dvetisíc eur,“ informoval Škultéty.
Nie všetci, ktorých sme oslovili, prezradili svoje výdavky na kampaň. Podľa politológa Miroslava Řádka je zverejňovanie financovania politických kampaní bežnou súčasťou západnej politickej kultúry, ale na Slovensku je financovanie kampaní stále chúlostivá záležitosť, alebo je predmetom špekulácií
„Politická prax západných demokracií zachádza až do postupného zverejňovania príspevkov kandidátov ešte pred samotnými voľbami. Zverejňovanie nákladov na volebnú kampaň je dobrým signálom pre politickú budúcnosť verejných funkcionárov, ktorí tak môžu predchádzať prípadným pochybnostiam o ich zámeroch. V čase elektronického zverejňovania zmlúv by krokom pre väčšiu transparentnosť politického života bolo podrobnejšie uvedenie finančných súvislostí financovania kampane,“ skonštatoval Řádek.