Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Model mohyly potrebuje obnovu, chýbajú peniaze

Kamenná maketa mohyly generála Štefánika na myjavskej stanici prežila všetky režimy. Odolala v nezmenenom stave všetkým režimom a železničiari ju nikdy nedovolili odstrániť Podpísal sa na nej zub času a potrebuje opravu.

Model mohyly generála Štefánika na železničnej stanici bojuje s nezáujmom o jeho opravuModel mohyly generála Štefánika na železničnej stanici bojuje s nezáujmom o jeho opravu (Zdroj: MARTIN ŠIMOVEC)

Kamenná maketa mohyly generála Štefánika na myjavskej stanici prežila všetky režimy.
Odolala v nezmenenom stave všetkým režimom a železničiari ju nikdy nedovolili odstrániť Podpísal sa na nej zub času a potrebuje opravu.

MYJAVA. Dokonalá podobizeň miesta posledného odpočinku generála Milana Rastislava Štefánika sa už 72 rokov týči pred budovou myjavskej železničnej stanice. Tridsaťnásobne zmenšený model mohyly, ktorú v roku 1938 vyrobil kamenársky majster Josef Podrazil, odolal aj obdobiam, ktoré Štefánikovi neboli naklonené.
Dnes sa však zrejme nedokáže nájsť nikto, kto by finančne prispel na jej rekonštrukciu a pomohol tak odstrániť vzniknuté nedostatky spôsobené mnohými desaťročiami a vplyvom počasia.

SkryťVypnúť reklamu

Dve mohyly slávneho generála neďaleko seba

Štefánikova monumentálna mohyla, ktorú postavil v roku 1928 architekt Dušan Samo Jurkovič na Bradle, je vzdialená od svojej myjavskej kópie z kamenárskej dielne Josefa Podrazila iba niekoľko kilometrov. Hoci obe mohyly boli tŕňom v oku mnohých prisluhovačov niekdajšieho režimu, ostali napriek tomu zachované v nezmenenom stave dodnes. „Otec bol národovec a žil v prostredí Štefánikovho pôsobiska. Chcel aspoň týmto spôsobom pripomenúť jeho večnú pamiatku,“ povedal autorov sedemdesiatsedemročný syn Ľubomír Podrazil.
Jeho otec prišiel do Myjavy v roku 1928 zo Sudoměříc.

Práve v tom období dokončievali mohylu na Bradle. Tá ho doslova očarila a v jeho fantázii sa zrodil ojedinelý nápad urobiť jej vernú kópiu. O desať rokov neskôr tak svetlo sveta uzrela dokonalá napodobnenina slávnejšej mohyly. V Myjave sa napokon usadil aj jej autor. Oženil sa tu a až do znárodnenia v roku 1948 úspešne prevádzkoval firmu na výrobu umelého kameňa.

SkryťVypnúť reklamu

Kamenár bol na Bradle častým návštevníkom

Pre skvelého kamenára sa stala originálna mohyla generála Štefánika takmer pútnickým miestom. Dlhodobo k nej chodil na motorke takmer každý deň. Veľmi presne ju zmapoval z architektonického hľadiska a detailne zmeral všetky potrebné rozmery na výrobu pútavej napodobeniny, ktorá je dodnes ozdobou železničnej stanice.

„Otec si robil presné nákresy a napokon kópiu mohyly vyrobil v mierke 1:30. Mal som vtedy iba päť rokov, a tak si už jeho prácu veľmi nepamätám,“ zaspomínal si jeho syn. Ten dnes býva v rodinnom dome v Myjave neďaleko diela svojho otca, ktorý zomrel v roku 1980 a je pochovaný na miestnom cintoríne. V pamäti mu však utkvelo, že otec dielo tvoril s jediným pomocníkom vyše roka.

SkryťVypnúť reklamu

Zub času najvýraznejšie poškodil sklené tabuľky na mohylke v miestach na tumbe. Tie popraskali a podobný osud postihol aj informačnú tabuľu o autorovi modelu. Mráz, voda a výrazné striedanie teplôt spôsobili odlupovanie bielej náterovej farby. Na jednej strane kópie mohyly už výrazne praská aj murivo základov, na ktorých je postavená.

„Samozrejme, radi by sme ju opravili. Sme však dôchodcovia a pre nás sú to vysoké finančné náklady. Stretáme sa s nezáujmom o našu významnú históriu a v terajšej dobe už o takéto veci nikto nemá záujem,“ sklamane dodáva autorov syn Ľubomír s manželkou. Podľa jeho slov by bolo potrebné v prvom rade opraviť aspoň sklené tabuľky. Cenu ich obnovy odhadol približne na päťsto eur.

Najčítanejšie na My Trenčín

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  3. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  4. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. Dôležitosť duševnej pohody
  7. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  8. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  1. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  2. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  3. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  4. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  5. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  6. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 13 819
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 324
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 245
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 944
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 933
  6. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 669
  7. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 085
  8. Dôležitosť duševnej pohody 4 843

Blogy SME

  1. Martina Paulenová: Sama na samote
  2. Robert Puk: Komu ukradol parkovaciu politiku v Bratislave kandidát na primátora Bratislavy Rudolf Kusý?
  3. Ján Marton: Vlčanova politická tragédia sa dokonala na technickom oleji v PL krmivách.
  4. Denisa Tomíková: Nie je vodič ako vodič
  5. Pavel Macko: Nie násiliu v uliciach a extrémistickému teroru!
  6. Eva Gallova: Vtipy, tipy, frky
  7. Marek Kytka: Skvelý Slafkovský, ukážkový gól Tomáša Tatara, či hviezdne duo večera Nečas s Burnsom
  8. Peter Kuchár: Moja cesta do pekla... (I.)
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 682
  2. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 326
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 4 312
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 055
  5. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 3 965
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 766
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 2 949
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 756
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Ilustračná fotografia.

Dôvodom pozastavenia plánovaných operácií je zhoršená epidemická situácia.


TASR 14 h
Alexander Károlyi (vpravo) preberá medailu od Jozefa Škultétyho.

Károlyi sa s Dubčekom stretol osobne niekoľkokrát.


14 h

60-ročný muž sadol do auta poriadne opitý.


SITA 18 h
Ilustračné foto

Uplynulý týždeň sa 35 policajtov železničnej polície a päť dopravných policajtov zapojili na území Trenčianskeho kraja do akcie Týždeň bezpečnosti na železnici organizovanej Európskou asociáciou železničných polícií RAILPOL.


SITA 19 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Martina Paulenová: Sama na samote
  2. Robert Puk: Komu ukradol parkovaciu politiku v Bratislave kandidát na primátora Bratislavy Rudolf Kusý?
  3. Ján Marton: Vlčanova politická tragédia sa dokonala na technickom oleji v PL krmivách.
  4. Denisa Tomíková: Nie je vodič ako vodič
  5. Pavel Macko: Nie násiliu v uliciach a extrémistickému teroru!
  6. Eva Gallova: Vtipy, tipy, frky
  7. Marek Kytka: Skvelý Slafkovský, ukážkový gól Tomáša Tatara, či hviezdne duo večera Nečas s Burnsom
  8. Peter Kuchár: Moja cesta do pekla... (I.)
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 682
  2. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 326
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 4 312
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 055
  5. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 3 965
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 766
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 2 949
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 756
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu