Takmer desaťtisíc ostrých predmetov, ktoré prepichli pneumatiky na osobných i nákladných autách, vlastní Jaroslav Miklánek a jeho kolegovia z práce. Táto zbierka patrí k najkurióznejším na Slovensku.
NOVÉ MESTO NAD VÁHOM. Vedúci jedného z novomestských pneuservisov počas siedmich rokoch našiel spolu s kolegami zapichnuté v pneumatikách naozaj „skvostné“ kúsky pre raritnú zbierku. V obuvi áut bol zabodnutý aj zväzok niekoľkých kľúčov, množstvo ostrých častí dámskych podpäťkov, ale aj ventil z auta.
Desaťtisícová zbierka má veľa kurióznych unikátov
Zima je ideálnym obdobím častých defektov na pneumatikách a rozšírenie zbierky. „Najviac takýchto predmetov sa nachádza po krajniciach ciest,“ povedal Miklánek. Z pneumatík už doloval aj dámske podpätky.
„Vytiahne sa z nich želiezko a na ceste ostane ležať plôškou na zemi. Ostré hroty potom spôsobujú veľa defektov,“ hovorí o jednom z množstva úlovkov.
Okrem zväzku kľúčov od bytu ponúka jeho stála výstava aj ďalšie prepichovače pneumatík. Medzi najzaujímavejšie kúsky patria určite vrtáky, skrutky do dreva i časti mocných drôtov s rôznou dĺžkou. Jedným z najcennejších exponátov, ktorý prepichol pneumatiku, je vyleštený ventil z motora. „V pneumatikách sme našli dokonca zapichnuté aj skrutkovače, či dlhý hák na ťahanie debničiek, ktorý používajú pekári,“ smial sa Miklánek.
Pytliaci zlikvidovali pneumatiky poľovníkov
Nebezpečné predmety sú vyrobené z rôznorodých materiálov. Okrem železa a ocele tvoria veľkú časť zbierky ostré sklené črepiny i kamene s hranami, ale aj drevené hroty. Najmä veľké ostré kamene dokážu spôsobiť rozsiahle defekty, ktoré sa ťažko opravujú. Asi najväčšou perlou zbierky je kovový hrot, ktorým pytliaci znepríjemnili život poľovníkom v neďalekých kálnických horách. „Pytliaci to urobili napriek poľovníkom. Vykovaný a zvarený hrot dali do koľaje v lese a zahrabali ho lístím. Keď tadiaľ išli lesáci, prepichli si všetky štyri kolesá,“ pripomína Miklánek nepríjemnú udalosť a ukazuje suvenír s negatívnou povesťou.
V zbierke sú klince, ktoré prepichli gumu traktora
Kuriózna zbierka dokáže rozosmiať každého šoféra so zlou náladou, ktorý si prišiel dať opraviť defekt. Na veľkých podložkách sú v dielni v presných riadkoch zabodnuté najzaujímavejšie prírastky za sedem rokov. „Sú tam iba väčšie exempláre, tie malilinké tam ani nedávame. Do zbierky vyberáme s kolegami iba pikošky,“ usmial sa jej zakladateľ Miklánek.
V expozícii hrdzavých i lesklých klincov nechýbajú ani obrovské kusy, ktoré dokázali prebodnúť nedobytnú pneumatiku traktora. „Keď traktor, ale aj nákladné auto prejde po veľkom klinci, nevydrží to ani mocná pneumatika,“ vysvetlil. V polystyrénových podložkách sú vystavené aj „konské“ klince s dĺžkou udávanou dvojciferným číslom. Ako vysvetľuje Miklánek, zimná pneumatika je mäkšia a klinec do nej vbehne ľahšie. Okrem klincov ich prepichujú aj skrutky, ktorými sú zospodu pripevnené kryty na motory.
„Niektoré sa časom uvoľnia a na ceste sú potom v úlohe pripináčika,“ tvrdí. Našťastie, pokiaľ pneumatiku prepichne predmet s malým priemerom, dá sa zvyčajne zachrániť opravou defektu.
Ako potvrdil, medzi najväčších likvidátorov pneumatík však počas zimy patria najmä nebezpečné hlboké výtlky. „Defekty po klincoch sa dajú spraviť. Keď však auto počas zimy vletí do výtlku na ceste a prerazí pneumatiku na boku, je to zlé. Mnohokrát sa takto rozrezané pneumatiky opraviť už nedajú. Mnohé z pneumatík sú prerazené aj na dĺžku desať centimetrov i viac a musia sa zahodiť,“ dodal.