TRENČÍN. Jazda autom po našich cestách skrýva mnohé nástrahy v podobe výmoľov. Na jednu doplatilo aj koleso na aute našej čitateľky. Jamu na ceste si nevšimla, nasledoval defekt a poškodený disk. „Škodu mi vyčíslili v pneuservise na 900 eur."
Správcovia ciest s opravami už začali
Tohtoročná zima svojimi teplotnými výkyvmi spôsobila, že výtlky sa vo zvýšenej miere začali objavovať v polovici decembra. Štátne cesty prvej triedy spravuje Slovenská správa ciest, druhej a tretej triedy obce, mestá a kraj. Správcovia komunikácií však tvrdia, že s opravami výtlkov už začali.
„Výtlky odstraňujeme tiež priebežne. „Časť z nich sme už opravili, prípade priebežne odstraňujeme," hovorí Iveta Fedorová, vedúca organizačnosprávneho odboru Slovenskej správy ciest. „Do doby súvislých opráv vozovky upozorňujeme na zlý stavebno-technický stav vozovky dočasným dopravným značením, ktoré by mali vodiči plne rešpektovať a prispôsobiť svoju jazdu vozidlom aktuálnemu stavu povrchu vozovky," okomentovala situáciu Fedorová. Medzi najviac poškodené cesty patrí v kraji podľa Fedorovej úsek I/50 Trenčín- Prievidza.
Kraj nemá zatiaľ žiadnu požiadavku
Aj podľa slov hovorkyne Trenčianskeho samosprávneho kraja Vlasty Henčelovej, výtlky a jamy na cestách opravujú. „S ich odstraňovaním budeme v prípade priaznivého počasia pokračovať."
Trenčiansky kraj vie, že cesty, ktoré má v správe, nie sú v dobrom stave. Pracovníci Správy ciest TSK situáciu na cestách denne mapujú a neustále riešia najvypuklejšie prípady výtlkov. Informácie získavajú aj od vodičov, ktorí ich na výtlky upozorňujú. Zatiaľ nemajú, ako povedala Henčelová, žiadnu požiadavku od vodiča, ktorému nabehnutie na jamu na ceste poškodil auto.
Hovorkyňa župy však doporučuje zdokumentovať škodu a jej rozsah priamo na mieste a najlepšie privolaním polície, ktorá prípad zdokumentuje a zaeviduje.
„Na základe policajnej správy majiteľ môže vymáhať náhradu škôd. Tú si má možnosť uplatniť z havarijného poistenia a ak ho nemá, tak z poistenia zodpovednosti za škodu správcu komunikácie buď mimosúdnou dohodou alebo na súde v občiansko-právnom konaní."
Ako však upozorňuje Henčelová, v takomto prípade musí motorista preukázať zodpovednosť príslušného správcu komunikácie za vzniknutú škodu.
Správa ciest eviduje do sto žiadostí o náhradu škody
Podľa Fedorovej vlani zaevidovali do sto žiadostí o náhradu škody. „Nie všetkým sme vyhoveli. Slovenská správa ciest má uzatvorenú poistnú zmluvu na poistenie zodpovednosti za škodu s nulovou spoluúčasťou, suma poistného na tento rok je 24-tisíc eur." Ako pripomína, vodič si u správcu cesty môže uplatniť náhradu škody v tom prípade, ak správca zanedbal svoju zákonnú povinnosť.
Majiteľka poškodeného auta hovorí, že sa na správcu komunikácie ani neskúšala obrátiť. „Riešila som to cez havarijnú poistku, myslím si, že by to bolo na veľmi dlhé vybavovanie s neistým výsledkom."
Výtlkov bude pribúdať, peniaze na ich opravu sú
Okrem počasia sa na ich vzniku podpisuje aj zvýšená intenzita dopravy. Ako konštatuje Henčelová, cesty ničia okrem nepriaznivého počasia aj prejazdy ťažkej techniky, ktorá sa presunula z diaľnic a ciest prvej triedy, a tak sa dá predpokladať, že výtlkov bude pribúdať. „Výtlkov bude v porovnaní s rokom 2010 o cca dvadsať percent viac."
Fedorová upozorňuje, že výtlky v zime sa môžu odstraňovať iba za vhodných klimatických podmienok, teda keď neprší alebo nesneží a vozovka musí byť bez snehu. „Pri oprave výtlkov musia byť splnené aj technologické podmienky použitia zmesi za studena. Ak nie je možná pokládka obaľovanej drvy za studena z dôvodu záporných teplôt, sú dočasne vyspravené zasypávaním štrkodrvou," opísala.
Do hry vstupujú aj materiálové a personálne možnosti dodávateľských organizácii. Správcovia plánujú preto väčšie opravy až po zime, predchádzať im bude veľká prehliadka komunikácií. „Na tieto opravy má Trenčiansky samosprávny kraj zabezpečené finančné prostriedky," dodala Henčelová.