Nový železničný most nad riečkou Klanečnica je už takmer hotový. Napriek tomu obyvatelia mestských častí Mnešice a Izbice z neho radosť nemajú. Obávajú sa záplav.
NOVÉ MESTO NAD VÁHOM. Modernizácia železničnej trate a s ňou spojená výstavba nového mosta nad Klanečnicou sa nepozdáva občanom. Podľa nich most nerešpektuje výšku hladiny rieky nielen pri prietoku storočnej vody, ale už i pri podstatne nižších prietokoch, ktoré sa tu vyskytujú takmer každý rok. Spísali petíciu, ktorou žiadajú investora stavby Železnice Slovenskej republiky o zastavenie stavby mosta. Most je však prakticky hotový. Stavba by mala byť hotová do konca septembra, aj vrátane úpravy dna a hrádzí v jeho okolí.
Nové mosty sú o 80 centimetrov nižšie
„Nové postavené betónové mosty sú posadené približne o 80 centimetrov nižšie, ako boli pôvodné oceľové. Konštrukcia je nižšie, ako by sa na okolnosti, ktoré môžu nastať, patrilo," uviedol Marián Topolčány, dlhodobo uvoľnený poslanec. Počas výstavby došlo k úprave dna rozšírením toku v okolí mostu, čo by malo zabezpečiť pokles hladiny.
Podľa Topolčányho skúsenosti z apríla a mája tohto roku poukázali na niečo iné. „Most bol v apríli namočený prvýkrát a v máji druhýkrát. Bolo to sice iba niekoľko centimetrov, ale iba po niekoľkohodinových bežných dažďoch," prízvukuje. Ak by došlo k dažďom spred niekoľkých rokov, keď sa hladina priblížila k storočnej vode, tak by bol podľa Topolčányho most ponorený asi 60 centimetrov. To by spôsobilo odpor a zdvihnutie hladiny proti prúdu. Maximálny prietok vody tu bol v minulosti nameraný 145 metrov kubických za sekundu.
Obyvateľov vystrašil dotyk vody s mostom
Obyvateľov tejto lokality stúpajúca hladina po jarných dažďoch vystrašila. Vtedy došlo k dotyku hladiny rieky s novovybudovaným železničným mostom. Hrozilo, že sa potok vyleje do priľahlých zastavaných mestských častí Mnešice a Izbice. Zasahovali aj novomestskí hasiči. Podľa obyvateľov výstavbou mosta dochádza k zmene situácie v okolí Klanečnice a obývané lokality sa menia na potenciálne zátopové územie.
Zasahovať museli aj novomestskí hasiči
Problémy predniesol Topolčány aj na kontrolnom dni za účasti projektanta. „Poskytli sme vtedy aj fotografie. Investor však trval na dokončení v danej podobe, ako bol most naprojektovaný a schválený. Projektant tvrdí, že podľa výpočtov by objekt nemal byť príčinou problémov," uvádza dlhodobo uvoľnený poslanec. Ako ďalej hovorí, po preliatí vody by boli všetky obytné domy a výrobné haly v okolí hlboko pod vodou. Problém s upchávaním priestoru pod mostom a následným odstraňovaním naplavenín, stromov, kríkov a plastov už museli riešiť hasiči.
„Všetky nečistoty a naplavený materiál stláčali pod most a nechali ho preplaviť ďalej do Váhu. Keby to neurobili, upchá sa a zavrie prietok a došlo by už vtedy k vyliatiu," pokračuje Topolčány. Problémy sú aj s prístupovými cestami. „Okrem toho, že sa tam dá dostať po koľajisku, neuvažuje sa o prístupovej ceste k mostu a jeho protiprúdnej strane," tvrdí.
Neuralgickým bodom je aj odvodňovací žľab nachádzajúci sa pod mostami. Ten je podstatne nižšie ako spodná hrana mostu. „Keby hladina stúpala, voda by mala snahu vylievať sa medzi firmu Jasek a trať," uvádza Topolčány. Preto tam bude vždy nachystaný piesok, ktorým v prípade potreby naplnia vrecia.
Železnice SR už projekt meniť nebudú
Na stavebných prácach mosta cez Klanečnicu už prebiehajú iba posledné úpravy. Tie sú však spojené predovšetkým s prácami v koryte riečky pod mostom a v jeho tesnej blízkosti.
Ako informovala Dana Hurtová z Odboru komunikácie Železníc SR, pri príprave stavby bolo navrhnutých niekoľko variant na riešenie mosta. Napokon vybrali ten, pri ktorom rozšíria koryto premostenia, aby bol zachovaný pôvodný prietočný profil. Podľa jej vyjadrenia bolo toto riešenie potvrdené v územnom, ako aj stavebnom konaní.