NOVÉ MESTO NAD VÁHOM. Torzo jednokoľajky, po ktorej už niekoľko rokov neprešiel žiaden vlak, konečne odstránili. Koľajnice boli poslednou spomienkou na trať spájajúcu vápenku so železničnou stanicou. Nefunkčné priecestie otravovalo život šoférov a trvale komplikovalo plynulosť cestnej premávky v tomto úseku. Dlhoročnému problému sa začiatkom minulého roka venovali aj naše noviny.
Šoféri tam spomaľujú aj po rekonštrukcii
Cestu spravuje Trenčiansky samosprávny kraj. Ten v súčinnosti so Správou ciest TSK nechal počas niekoľkých dní práce z cesty odpáliť a následne odskrutkovať a odinštalovať zbytočné koľajnice.
Ako informovala Vlasta Henčelová, hovorkyňa kraja, okrem odstránenia koľajníc Správa ciest TSK položila nový koberec na ploche 1320 metrov štvorcových a to vo dvoch rovinách vo výške cca 4 cm na vyrovnanie povrchu a ďalších 5 cm je samotný nový kryt. Celkove na uvedené práce vyčlenili takmer 49-tisíc eur.
Ostalo len osem pražcov
Pamiatkou na koľajnice zostalo už iba osem drevených podvalov s oceľovými úchytmi nachádzajúcich sa v tráve na ľavej strane. Aj z nich koľajnice demontovali. „Už som ani neveril, že sa s tým niekedy niečo urobí. Kto tu nespomalil, tak dal svojmu autu riadne zabrať. Od tohto leta sa tu však dá už jazdiť plynulo päťdesiatkou a netreba pribrzdiť," povedal novomestský šofér Kamil. Napriek tomu, že torzo trate tu už nie je, mnohí z vodičov aj naďalej spomaľujú.
„Asi sa to stalo silou zvyku. Tí, čo tu idú po rekonštrukcii cesty po prvý raz, sú milo prekvapení. Už ich tu nečakajú nepríjemné skoky po podvaloch a zničených koľajniciach," dodal obyvateľ novej bytovky na Čachtickej ulici. Napriek tomu, že rekonštrukciu cesty a odstránenie koľajníc privítali všetci šoféri, niektorým chodcom je za nimi ľúto. Považovali ich za prirodzený retardér, ktorí v miestach, kde sa nachádzajú dve autobusové zastávky a novovybudované bytovky, nútil šoférov spomaliť takmer na minimum.
Po jednokoľajke nechodil vláčik už vyše desať rokov
Po trati križujúcej cestu, ktorá denno-denne znepríjemňovala dopravu stovkám vodičov, sa ešte krátko pred rokom 2000 vozil do novomestskej vápenky koks, troska a prázdne vagóny, pomocou ktorých expedovali vyrobené materiály. Počet odstrelov v lomoch výrazne ubúdal a po roku 2000 trať definitívne uzavreli. Z oboch strán po bokoch cesty sa odrezali koľajnice. Ich zvyšky však ostali v asfalte až do tohto leta a útočili na životnosť prechádzajúcich áut.
„Ak si tu nechce vodič zničiť a poškodiť vlastné motorové vozidlo, je dobré takmer úplne zabrzdiť. Ja tu na kamióne spomaľujem na rýchlosť 20 kilometrov za hodinu a vyraďujem z horného radu na spodný," povedal v roku 2009 na margo nepríjemného cestného úseku profesionálny vodič Patrik Pokorný z Banskej Bystrice.
Podľa slov vodičov trpeli v tomto úseku najmä pneumatiky a čapy na nápravách. Nachádzalo sa tam mnoho hrán, ktoré pri vyššej rýchlosti dokázali rozseknúť kraje gúm.