Linku, ktorá funguje bezplatne, nonstop, anonymne a zo všetkých telefonických sietí, využívajú deti v letných mesiacoch aj na vyrozprávanie sa. Najviac ich trápia vzťahy. Na konci prázdnin ožívajú školské problémy.
TRENČÍN. Keď zavolajú deti na Linku detskej istoty, najčastejšie sa chcú rozprávať o problémoch, ktoré prežívajú vo svojej rodine, o výchovných metódach rodičov, o tlaku na výkon, o súrodeneckých vzťahoch, ale i o prežívaní hádok medzi rodičmi, o rozvrate rodiny, o strachu z odchodu jedného z rodičov, o alkoholizme v rodine, ale i o svojich túžbach a hľadaní novej životnej cesty.
Ako hovorí Katarína Trlicová, odborný garant Linky detskej istoty, veľmi frekventovaná je oblasť vzťahov medzi rovesníkmi, prvé lásky, u starších detí už i partnerské problémy ako sú rozchody, agresivita, požiadavky, neadekvátne partnerstvá a podobne.
Potrebujú s niekým hovoriť
„Každý deň zaznamenávame niekoľko hovorov, ktoré poukazujú na nedostatok a hľadanie sociálneho kontaktu, pri ktorom môžu odventilovať svoje zážitky, porozprávať sa o bezprostredných veciach, o využívaní voľného času a o drobných radostiach. Potreba komunikácie sa vyskytuje najmä v letných mesiacoch," hovorí psychologička. Tieto hovory považuje za veľmi dôležité, lebo v nich dieťa môžu upozorniť na ohrozenia internetu a mobilu.
„Informujeme ich o stránke www.zodpovedne.sk, ktorá ponúka celý rad zaujímavých informácií pre bezpečné používanie internetu. Mladšie deti orientujeme na krátke rozprávky na stránke www.ovce. sk, ktoré im ponúknu príjemné chvíle a pri tom veľa užitočného poznania a ponaučenia."
Dieťa môže vystúpiť z anonymity
Kým v letných mesiacoch je viac hovorov ohľadom vzťahov, partnerstva a lásky, téma učenie, školské prostredie, spolužiaci ožíva opäť koncom augusta a začiatkom septembra. „Medzi najnáročnejšie témy patrí syndróm CAN - týrané, zanedbávané a zneužívané deti," hovorí psychologička. „Riešenie týchto problémov si vyžaduje často i pokračujúce intervencie a zapojenie do riešenia aj ďalších odborníkov."
Rozhovory s deťmi sú prevažne jednorazové. Ak je potrebná intenzívnejšia starostlivosť, opakujú sa. „V závažnejších situáciách ponúkame spoluprácu s úradom sociálnych vecí a rodiny, s políciou, školou a podobne. Tieto intervencie riešime, ak dieťa vystúpi z anonymity a poskytne nám osobné údaje," hovorí Trlicová. V prípade, že dieťa volá v situácii, v ktorej je ohrozené na zdraví či živote, snažia sa získať čo najviac identifikačných znakov, aby mohli za ním poslať odbornú pomoc.
Linka detskej istoty pomáha aj dospelým
Na linku detskej istoty sa môžu obrátiť deti s akýmkoľvek problémom. „Ročne príjme linka okolo 17-tisíc kontaktov a z toho asi 9-tisíc hovorov si vyžaduje väčší časový priestor," hovorí Katarína Trlicová.
Dospelým, ktorí na linku telefonujú, pomáha riešiť ich životné situácie, ktoré znevýhodňujú deti v rodine. Sú to oblasti sociálno-ekonomických otázok, výklad zákona o sociálnej pomoci, pomoc pri riešení vzťahových rovín, poskytovanie informácií a kontaktov na inštitúcie, ktoré môžu byť pre rodinu nápomocné.
„Deti, ale i dospelí sa môžu na Linku detskej istoty na číslo 116 111 obrátiť bezplatne, nonstop, anonymne a dovolať sa môžu zo všetkých telefonických sietí," povedala garantka linky. Nonstop je tiež k dispozícii bezplatné číslo 116 000 pre hľadané deti, stratené, na úteku a pre deti, ktoré niekto bez vedomia rodičov vyláka z domu. Linka detskej istoty pri Slovenskom výbore UNICEF je členom medzinárodnej organizácie Child Helpline International a členom organizácie pre nezvestné a sexuálne zneužívané deti Missing Children Europe.