TRENČÍN. Ústrednými témami rokovania Regionálnej rady pre hospodársky a sociálny dialóg Trenčianskeho samosprávneho kraja na úrade TSK v stredu 28. júla bola dopravná tematika a cestné hospodárstvo, ako aj pripravovaný prechod osobnej regionálnej železničnej dopravy pod kompetencie samosprávneho kraja.
Účastníci rokovania sa zhodli, že podporia vznik integrovaného dopravného systému, ktorý by zabezpečil koordináciu záujmov jednotlivých obstarávateľov výkonov verejnej osobnej dopravy.
Problematika prechodu kompetencií v osobnej regionálnej železničnej doprave na samosprávne kraje si ale vyžiada ešte ďalšie rokovanie v tomto roku, výsledkom ktorého by malo byť zefektívnenie autobusovej a železničnej dopravy a odstránenie súbežnej dopravy.
Veľkým problémom regionálnej samosprávy je v súčasnosti nedostatočný tok finančných prostriedkov. Na rokovaní otvorili preto aj otázku možnosti hradenia časti zliav poskytovaných v prímestskej autobusovej doprave zo strany príslušného ministerstva. Kraj predostrel tripartite prosbu adresovanú vláde pri riešení výpadku príjmovej časti rozpočtu.
Ako povedal župan Pavol Sedláček, Trenčiansky samosprávny kraj už pred rokmi začal s modernizáciou vozového parku, vek autobusov oboch zmluvných prepravcov klesol na tri roky. „Snažíme sa zabezpečiť cestujúcim bezpečnosť i komfort, nemalými finančnými prostriedkami prispievame k vykrývaniu preukázanej straty z poskytovania služieb vo verejnom záujme, no napriek tomu počet prepravovaných osôb klesá. Tento stav chceme zvrátiť. Zvažujeme nad zatraktívnením služieb a zaujímavými bonusmi, aby sa nám cestujúci do autobusov vrátili," povedal Sedláček.
Podpredseda TSK Jozef Božik pripomenul, že aj naďalej bude župa podporovať prímestskú dopravu, ktorú zabezpečujú dvaja dopravcovia SAD Trenčín i SAD Prievidza. „Ďalšie sociálne zľavy v doprave sú nevyhnutné, ak by boli aspoň čiastočne saturované zo strany štátu, výrazne by to pomohlo samosprávam najmä v oblasti školstva a sociálnych vecí.
Máme záujem totiž, aby verejnosť využívala autobusy masívnejšie. Dohodli sme sa, že pri grafikonoch budeme spolupracovať nielen so starostami, primátormi, ale aj s najväčšími zamestnávateľmi, aby sme dokázali zefektívniť dopravnú obslužnosť pri cestovaní za prácou. Všetci traja partneri máme záujem na tom, aby sme situáciu dokázali riešiť k všeobecnej spokojnosti väčšiny občanov kraja," dodal Božik.
„Tripartita je dobrá okrem iného aj na to, aby sa poupratovalo v nákladoch a efektivita je jedna z kľúčových vecí v oblasti dopravy. Preto považujem za prvoradé vytvorenie integrovaného dopravného systému v čo najkratšom čase, najmä v súvislosti s prechodom kompetencií regionálnej železničnej dopravy na samosprávne kraje. Z prvých náznakov je zrejmé že to pre samosprávne kraje nebude jednoduché," povedal viceprezident AZZZ Rastislav Machunka.
Autor: ľs