Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Štefánik bojoval za vznik Československa zbraňami i svojím šarmom

Veľkú časť svojho krátkeho života zasvätil Milan Rastislav Štefánik astronómii. Napriek tomu sa do povedomia verejnosti nezapísal ani tak vedeckou činnosťou, ako svojím podielom na vzniku samostatného Československa.

KOŠARISKÁ. O to tragickejšie pôsobí skutočnosť, že do krajiny, ku zrodu ktorej významne prispel, sa nikdy nevrátil živý. Od narodenia tohto astronóma, vojaka a politika v stredu uplynie 130 rokov.

Počas prvej svetovej vojny patril Štefánik spolu s Edvardom Benešom a Tomášom Garriguom Masarykom k hlavným propagátorom myšlienky zriadenia nezávislého štátu Čechov a Slovákov. Štefánikovým vkladom do tejto činnosti boli jeho bohaté kontakty na francúzsku elitu, vybudované už v časoch jeho predchádzajúceho vedeckého a vojenského pôsobenia. Svojím šarmom a obratnosťou v spoločenskom styku otváral dvere k popredným osobnostiam Francúzska, vrátane premiéra Aristida Brianda.

Skryť Vypnúť reklamu

Svetobežník v dôstojníckej uniforme však nebol iba levom salónov. Navzdory svojím pretrvávajúcim zdravotným problémom sa počas vojny osobne podieľal na formovaní česko-slovenských légií v zahraničí. Uplatnenie našiel tiež ako diplomat tlmiaci spory medzi jednotlivými skupinami exilových predstaviteľov.

Štefánik sa narodil v západoslovenskej obci Košariská 21. júla 1880. Vysokoškolské vzdelanie získal v Prahe, kde začal študovať stavebné inžinierstvo, ale po niekoľkých semestroch presedlal na astronómiu, ktorá ho uchvátila. Už ako vyštudovaný astronóm odišiel Štefánik v roku 1904 do Francúzska, kde sa uchytil na observatóriu v Meudone neďaleko Paríža.

Do povedomia nielen odbornej verejnosti sa Štefánik zapísal svojimi meraniami, ktoré uskutočnil na nehostinnom vrchole Mont Blancu, a spektroskopickým pozorovaním slnečného zatmenia v Španielsku. Čoskoro nasledovali jeho vedecké expedície na ešte exotickejšie miesta, okrem iného na Tahiti, do Brazílie, Turkestanu či Ekvádoru.

Skryť Vypnúť reklamu

Na cestách za zaujímavými nebeskými javmi sa Štefánik nevenoval iba vede. Z poverenia francúzskych úradov zakladal meteorologické a rádiotelegrafické stanice, ktoré slúžili záujmom Paríža vo svete. Za svoje zásluhy bol ocenený francúzskym občianstvom a menovaný rytierom Čestnej légie.

Po vypuknutí prvej svetovej vojny nastúpil Štefánik k francúzskemu letectvu. V septembri 1915 bol preložený na srbský front, ale pre zdravotné problémy musel bojisko opustiť a koncom roka sa vrátil do Paríža.

Vo francúzskej metropole sa zapojil do činnosti v exilových orgánoch budúceho československého štátu. Spolu s Benešom a Masarykom patril k vedúcim predstaviteľom ústredného orgánu odboja - Československej národnej rady (ČSNR).

Na sklonku vojny sa Štefánik v hodnosti francúzskeho brigádneho generála vydal za československými legionármi na Sibír. Cestou ho zastihla správa o vyhlásení samostatnosti Československa a o tom, že bol menovaný ministrom vojny nového štátu. Plán na zapojenie Čechov a Slovákov do ruskej občianskej vojny sa Štefánikovi nepodarilo zrealizovať; legionári už boli unavení a chceli ísť domov. Navyše ho znovu trápilo zdravie, a preto začiatkom roku 1919 Rusko opustil.

Skryť Vypnúť reklamu

Štefánikove ďalšie kroky viedli do Paríža na práve prebiehajúcu mierovú konferenciu. Tam sa však naplno prejavili názorové rozpory aj osobná animozita medzi ním a Benešom. Po niekoľkých týždňoch strávených vo Francúzsku preto Štefánik odišiel do Talianska, odkiaľ sa vydal na rodné Slovensko.

Cesta do vlasti sa mu stala osudnou. Taliansky dvojplošník so Štefánikom na palube sa 4. mája 1919 zrútil blízko Bratislavy. Či už išlo o dôsledok chyby pilota, technický problém alebo atentát, ako tvrdia niektorí autori, jedno je isté: Štefánik haváriu lietadla neprežil. Jeho pozostatky boli pochované v mohyle na vrchu Bradlo, kde spočívajú dodnes.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  4. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  7. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  8. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 23 751
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 13 482
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 10 930
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 944
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 560
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 737
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 504
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 6 486
  9. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 364
  10. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 339
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Cesty na Slovensku sú zjazdné, pozor však treba dať na hmlu a poľadovicu

Všetky sledované úseky diaľnic, rýchlostných komunikácií, horských priechodov a ciest na Slovensku sú momentálne zjazdné.

Ilustračné foto.

Odberné miesta v Trenčianskom kraji (+Celoplošné testovanie)

Na Slovensku prebieha celoplošné skríningové testovanie na koronavírus. Pozrite si zoznam odberných miest v Trenčianskom kraji.

ilustračné foto

Počet nehôd na krajských cestách v roku 2020 klesol, zomrelo pri nich 26 ľudí

Nehodovosť na cestách Trenčianskeho kraja v minulom roku rapídne klesla.

Nehoda sa stala pri železničnom priecestí medzi Kalnou nad Hronom a Veľkým Ďurom.

V Trenčíne pribudne ďalšie záchytné parkovisko, bude bezplatné

Jeho kapacita nepresiahne 60 parkovacích miest.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V Banskej Bystrici nahlásili hromadné prepúšťanie 1 486 zamestnancov

Ohrození sú zamestnanci z oblasti poštových služieb, ide o avizované prepúšťanie v Slovenskej pošte.

Informácie o skríningovom testovaní v Martine

Zatiaľ je v meste k dispozícií deväť funkčných odberových miest, celoplošne sa v metroplote Turca bude testovať najmä počas víkendu.

Zoznam mobilných odberových miest v Turci

Tieto mobilné odberové miesta fungujú už dlhšie, ďalšie odberové miesta budú mestá a obce vytvárať.

Už ste čítali?