MYJAVA. Ako informoval Marek Hrin, hovorca mesta, vlak vedený Šľachtičnou spraví v dňoch 10. - 11. a 17. - 18. júla štyri jazdy v úseku trate Stará Turá - Veselí nad Moravou a späť. Sprevádzať ho bude požiarny vlak.
„Návrat parného rušňa na trať Veselí nad Moravou - Nové Mesto nad Váhom je viac ako symbolický. Tieto rušne v časoch parnej trakcie pravidelne jazdili po trati horňáckeho a kopaničiarskeho kraja," hovorí Hrin. Po desiatkach rokov môžu obyvatelia prihraničných regiónov a návštevníci uvidieť tento jedinečný stroj, ktorý patrí medzi funkčné exponáty Múzejno-dokumentačného centra ŽSR v Bratislave a starajú sa oň členovia Spolku Výhrevne Vrútky.
Okrem Šlachtičnej privezú z Vrútok aj model koľajiska v mierke 1:120, ktoré si môžu záujemcovia pozrieť v dňoch kedy bude premávať Šlachtičná, v pracovných dňoch si prehliadku treba dohodnúť s prevádzkovateľom.
Po Šľachtičnej sa na miestnej železnici v rámci letných nostalgických jázd predstavia ešte dva historické vlaky - motorový vozeň Modrý šíp (Spolok Výhrevne Vrútky) a parný rušeň Uhranka z Klubu priateľov histórie železničnej dopravy Bratislava.
Prvý prázdninový víkend 3. a 4. júla jazdil motorový vozeň s rozprávkovou prezývkou Hurvínek, ktorý vozil zadarmo školákov, jednotkárov.
Jazdy pripravili Združenie obcí kopaničiarskeho regiónu Veľká Javorina - Bradlo a Společnost železniční Výtopna Veselí nad Moravou s cieľom zvýšiť atraktivity prihraničného regiónu. Očakávajú, že cestujúci znovu objavia technickú jedinečnosť trate pod Bielymi Karpatmi. Nachádza sa na nej 61 mostov - nadjazdov a podjazdov, 5 veľkých viaduktov, tunel M. R. Štefánika pod Poľanou, ktorý bol do roku 1931 najdlhší tunel v celej bývalej ČSR a pod., krásy prihraničných regiónov západného Slovenska a južnej Moravy a vychutnajú si železničnú romantiku spätú s historickými parnými a motorovými rušňami.
Trať Veselí nad Moravou - Nové Mesto nad Váhom bola dlhé roky považovaná za strategickú a využívala sa aj na vojenské transporty. Premávali po nej nočné rýchliky do Prahy i sezónne rýchliky do Rumunska. Jej význam začal upadať po rozdelení Československa a tento stav trvá dodnes. Ľudia zvyknutí cestovať po celej železnici bez prestupov si odrazu museli začať zvykať na to, že vlaky na hraniciach končia a musia čakať na prípoje.
Harmonogram nostalgických jázd:
5. - 6. 6. 2010 |
M 262.007+vozeň |
2 jazdy tam a späť |
18. - 20. 6. 2010 |
464.001+vozne, T 444.0055 |
3 jazdy tam a späť |
3. - 4. 7. 2010 |
M 131.1443+vozeň |
2 jazdy tam a späť |
10. - 11. 7. 2010 |
475.196+vozne, T 679.1168 |
2 jazdy tam a späť |
17. - 18. 7. 2010 |
475.196+vozne, T 679.1168 |
2 jazdy tam a späť |
7. - 8. 8. 2010 |
M 274.004+vozeň |
2 jazdy tam a späť |
14. - 15. 8. 2010 |
M 274.004+vozeň |
2 jazdy tam a späť |
28. - 29. 8. 2010 |
331.037+vozne, T 444.0060 |
2 jazdy tam a späť |