PODOLIE/NOVÉ MESTO NAD VÁHOM. Jazyk Baltík využívajú užívatelia v sedemdesiatich krajinách sveta. Popularitu si získal najmä medzi mládežou, ktorej pri programovaní pomáha ústredná postavička, čarodejník Baltík.
Súťažiaci od Bratislavy až po Humenné dokázali, že kúzelník Baltík je v dobrých rukách aj na Slovensku. V riešení štyroch náročných úloh sa však zapotili aj najlepší. Zážitkom pre deväťdesiattri nadšencov informatiky bolo osobné stretnutie s autorom Baltíka, českým programátorom Buhumírom Soukupom. Ten je zaradený medzi päťdesiatku najlepších programátorov sveta.
Vyše šesťdesiat počítačov dostalo poriadne zabrať
Centrom dvojdňového podujatia sa stala Základná škola v Podolí a Stredná odborná škola na Bzinskej ulici v Novom Meste nad Váhom. „Museli sme využiť až štyri odborné učebne s vyše šesťdesiatimi počítačmi, na ktorých súťažili jednotlivci i družstvá," uviedla Anna Homolová, zástupkyňa SOŠ.
Zaujali i názvy pätdesiatichdvoch tímov. O tituly slovenských majstrov bojovali aj Ufóni, Gambleri, Zajačikovia, Traja pátrači, ale i Scorpions Duo a Knight Rider. „Do národného finále sa dostali prví traja súťažiaci z krajských kôl v štyroch kategóriach," informovala hlavná organizátorka Janka Schreiberová z Podolia, predsedkyňa občianskeho združenia Tvorivá informatika s Baltíkom.
Práve ona v spolupráci s Martinou Kališovou a Danou Pajdlhauserovou vytvorili súťažné úlohy pre najviac obsadené kategórie A, B. V nich mohli programátori od desaťčlennej poroty získať vyše dvesto bodov. Ako informovala riaditeľka ZŠ v Podolí Schreiberová, najlepší z národného kola postupujú do medzinárodného finále, ktoré sa v júni uskutoční v Kopřivniciach. Nebudú v ňom chýbať ani víťazi jednotlivých kategórií Alan Marko, Pavel Madaj, Petra Páleníková a Martin Gazdag.
Štvorica úloh dala zabrať všetkým programátorom
Úlohou súťažiacich bolo vytvoriť štyri obtiažne programy. Nechýbali zadania s pohybujúcimi sa kačkami i kravami vo výbehoch, v ktorých na vypasené prasiatka škerí zuby hladný medveď, ale aj program so vzorcami, fotovalvatickým článkom a využitím slnečnej energie.
„Napriek tomu, že denne pracujem na počítači šesť hodín, mohol som dopadnúť lepšie. Úlohy boli ťažké. Najviac ma potrápil program s tvorbou grafiky," priznal František Cako (14) zo Spišskej Novej Vsi. Podľa Davida Jalča (13) bolo najľahšíe vytvoriť pomocou čarodejníka Baltíka upršanú krajinku, v ktorej lietali aj oslepujúce blesky. Medzi množstvom chlapcov sa nestratili ani mladé programátorky.
„Je to skvelý program. Dá sa v ňom čarovať s kúzelníkom Baltíkom a zároveň všetky kroky vytváram pomocou ikoniek. Je to krásne prostredie," zdôverila sa Zuzana Zimanová (11) z Martina. Gymnazista Patrik Majerčík sa Baltíku venuje už päť rokov. Ako povedal, Baltík mu poskytol najlepšie základy pre vlastný rozvoj a chcel by sa stať programátorom.
Autor programu bol z národnej súťaže nadšený
Bohumír Soukup je tvorcom populárneho programu, ktorý namiesto písania používa ikony. „Je to úžasný pocit vytvoriť program, ktorý sa medzi mládežou uchytil. Jeho vývoju sa venujem už od roku 1978," prezradil Soukup. Program s malým kúzelníkom, ktorý dokáže vykonávať rôzne príkazy a čarovať obrázky na scéne používajú aj študenti v Juhoafrickej republike, Číne, USA i v Kanade.
„Okrem Austrálie som s ním bol vo všetkých svetadieloch. Baltík používa milión užívateľov v sedemdesiatich krajinách. V posledných rokoch sa však najviac venujem užívateľom v Čechách, na Slovensku a v Poľsku, pretože tu robíme súťaže.
Poliaci sa učia Baltík už od prvého ročníka základných škôl s krásnou učebnicou," uviedol autor programu, ktorému rozumie každý užívateľ bez ohľadu na jeho materinský jazyk. Baltík pracuje iba s nakreslenými ikonami a môžu ho používať deti od troch rokov i dospelí. Vhodný je aj pre žiakov s rôznymi poruchami učenia. Jeho verzie sa stále zdokonaľujú a tá posledná je už trojrozmerná.