MYJAVA. Prvá zo sedemnástich nostalgických jázd sa uskutoční 5. a 6. júna. Ako informoval hovorca Myjavy Marek Hrin, jazdy historických vlakov otvorí súprava s kapacitou 110 miest vedená motorovým vozňom M 262.007 z Klubu priateľov histórie železničnej dopravy Bratislava východ. Vlak urobí v sobotu a nedeľu dve jazdy tam a späť, každý deň jednu a prevezie milovníkov železničnej nostalgie malebnými krajmi moravských vínnych pivníc a kopaničiarskych chalúp.
Organizátori jázd, ktorými sú Združenie obcí kopaničiarskeho regiónu Veľká Javorina - Bradlo a občianske združenie Společnost železniční Výtopna Veselí nad Moravou od projektu očakávajú, že cestujúci znovu objavia technickú jedinečnosť trate pod Bielymi Karpatmi. nachádza sa na nej 61 mostov - nadjazdov a podjazdov, 5 veľkých viaduktov, tunel M. R. Štefánika pod Poľanou, ktorý bol do roku 1931 najdlhší tunel v celej bývalej ČSR a pod., krásy prihraničných regiónov západného Slovenska a južnej Moravy a vychutnajú si železničnú romantiku spätú s historickými parnými a motorovými rušňami.
Pôvodne sa tu mali objaviť už v lete 2009, no kvôli administratívnej náročnosti zabezpečenia nostalgických jázd boli organizátori nútení preložiť ich o rok neskôr.
„Počas mesiacov jún, júl a august sa na trati pod Bielymi Karpatmi vystrieda celkovo deväť historických hnacích železničných vozidiel z Vrútok, Prievidze, Žiliny a Bratislavy," uviedol Hrin.
Stručný harmonogram nostalgických jázd vyzerá nasledovne:
5. - 6. 6. 2010 |
M 262.007+vozeň |
2 jazdy tam a späť |
18. - 20. 6. 2010 |
464.001+vozne, T 444.0055 |
3 jazdy tam a späť |
3. - 4. 7. 2010 |
M 131.1443+vozeň |
2 jazdy tam a späť |
10. - 11. 7. 2010 |
475.196+vozne, T 679.1168 |
2 jazdy tam a späť |
17. - 18. 7. 2010 |
475.196+vozne, T 679.1168 |
2 jazdy tam a späť |
7. - 8. 8. 2010 |
M 274.004+vozeň |
2 jazdy tam a späť |
14. - 15. 8. 2010 |
M 274.004+vozeň |
2 jazdy tam a späť |
28. - 29. 8. 2010 |
331.037+vozne, T 444.0060 |
2 jazdy tam a späť |
Hrin dodáva, že vzhľadom na plánovaný objem jázd je projekt sezónnej prevádzky historických vlakov skutočne ojedinelý a u nás nemá obdobu. "Výnimkou sú len úzkorozchodné železnice, ktoré si zachovali pravidelnú sezónnu prevádzku," hovorí Hrin.
Cieľom celého projektu je pritiahnuť pozornosť širokej verejnosti na jedinečnú železnicu spájajúcu Moravu s Novým Mestom nad Váhom, oživiť jej zašlú slávu železničnou nostalgiou a zároveň vytvoriť nový prvok individuálneho cestovného ruchu v prihraničných regiónoch počas letných mesiacov, na ktorom by bolo možné stavať aj v budúcnosti."
Trať Veselí nad Moravou - Nové Mesto nad Váhom bola dlhé roky považovaná za strategickú a využívala sa aj na vojenské transporty. Premávali po nej nočné rýchliky do Prahy i sezónne rýchliky do Rumunska. Jej význam začal upadať po rozdelení Československa a tento stav trvá dodnes. Ľudia zvyknutí cestovať po celej železnici bez prestupov si odrazu museli začať zvykať na to, že vlaky na hraniciach končia a musia čakať na prípoje.