Vyše päťdesiat áut a motocyklov značiek z celého sveta vrátilo takmer tridsať obcí novomestského a trenčianskeho okresu do čias minulého storočia. Staručké veterány sa predstavili v 5. ročníku Veteran Rally spanilou jazdou 9. mája v uliciach mesta.
NOVÉ MESTO NAD VÁHOM. Desiatky rokov staré mašiny udržiavajú ich vlastníci v exkluzívnom stave a rodinní miláčikovia sa stali neodmysliteľnou súčasťou ich života.
Napriek tomu, že zohnať na štvorkolesové míľniky motoristickej histórie náhradné dielce je sizyfovská drina, zvládli ich vysnívané tátoše poháňané benzínom bez problémov vyše stovku kilometrov.
Tie na ne čakali v rámci divácky príťažlivej súťaže Veteran Rally 2010. Žiaľ, zakladateľ obľúbenej súťaže Pavol Čirka v minulom roku podľahol ťažkej chorobe, a tak podujatie má prívlastok Memoriál Ing. Pavla Čirku.
Automobilový žabiak oslávil šesťdesiat rokov
Pri pohľade na anglické auto Austin Healey túži každý vykríknuť: „žaba!". Napokon, má to uvedené aj v názve-Froge (Žabiak). „Jeho predné svetlá pripomínajú najviac žabacie oči. Na Slovensku sú takéto autá iba dve," hovorí šťastný majiteľ František Doppler (74) z Piešťan.
Auto má rok výroby 1950 a vlastník viacerých veteránov mu účasťou na Veteran Rally pripravil medzi staručkými kolegami nádherné narodeniny. „Celé auto bezo mňa váži iba 690 kilogramov," usmieva sa jazdec. Maličký žabiak má objem motora 948 centimetrov kubických a štvorvalcový motor na stovku kilometrov spotrebuje osem litrov olovnatého benzínu. Napriek veku auta jazdí na ňom majiteľ bežne stokilometrovou rýchlosťou, zvládne však aj stotridsiatku.
Žabiak stále jazdí na cestách v bežnej premávke a policajti si ho často odstavia. Nie však preto, aby ho pokutovali. Chcú si obzrieť sympatické autíčko zblízka.
Hollywoodske hviezdy majú „bourák" až v Novom Meste
Takmer štyridsaťročný športový Chevrolet Corvette sa k Novomešťanovi Mariánovi Simeonovi dostal až po plavbe loďou z ďalekej Kalifornie.
Tip na auto, v ktorom sa rozvážali najväčšie hollywoodske hviezdy, mu dal umývač okien, ktorý pracoval v bohatých štvrtiach. Zaprášené auto stálo v nepoškodenom stave s pôvodným lakom v jednej z garáží.
„Tento Chevrolet spôsobil v roku 1973 dizajnovú revolúciu. Má krásne tvary a bolo to najkrajšie auto tých rokov. Dá sa na ňom dokonca snímať strecha, je to polokabriolet," tvrdí Simeon. Kapota štvormetrového auta skrýva neuveriteľných dvestopäťdesiat koní a hypersilný motor, pre ktorý je dvestokilometrová rýchlosť lahôdkou.
Osemdesiatročná starenka patrila zakladateľovi
Slzy v očiach vyhŕkli Františkovi Kulišovi (55) zo Žiaru nad Hronom pri spomienkach na osud osemdesiatročnej Škody 422. „Patrila zosnulému Paľkovi Čirkovi. Boli sme tridsať rokov obrovskí kamaráti a on založil toto skvelé podujatie. Na jeho počesť som ju prišiel prebehnúť," smutne skonštatoval.
Červeno-čiernu benzínovú starenku vyrobili v roku 1930 v Mladej Boleslavi a jej exkluzivitu zvýrazňovala kožená strecha. Štvormiestny sedan mal najvyššiu povolenú rýchlosť 75 kilometrov za hodinu. V čase jej slávy sa v nej vozili iba majetní ľudia a patrilo k najlepším vozidlám doby. Podľa Kuliša je to úplne bezproblémové vozidlo.
„Má neuveriteľnú kvalitnú ručnú brzdu. Náhradné dielce však už nezoženiete, je ich totálne máličko. Všetky si treba vyrobiť," prízvukuje Auto, ktoré jeho predošlý majiteľ Čirka dokonale poznal, je dodnes v originálnom stave. Na celom Slovensku sa takéto Škodovky nachádzajú už iba tri. „Ale toto je jediná pojazdná. Ostatné sa už iba predstavujú na výstavách," dodal Kuliš.
"Šestotrojku" milovali aj Novotný, Štrougal i Biľak
Preslávená Tatra 603 z dielní v Kopřivnici nebola počas bývalého režimu určená bežnému smrteľníkovi. Nasvedčovala tomu i jej luxusná výbava a štrnásťlitrová spotreba paliva. „Bolo to vládne auto. Prvú šesťstotrojku dostal bývalý prezident Anonín Novotný. Jazdili na nich však aj Biľak so Štrougalom," spomína na staré časy Jozef Stránsky z Bánoviec nad Bebravou.
Majiteľ na tatrovke počas víkendov stále chodí, odvezie i svadobnú nevestu. U policajtov má jeho čierna krásavica voľný prejazd. „Vytiahla bez problémov rýchlosť 180 kilometrov za hodinu, ja na nej stále behám stovkou," chváli auto. Predchádzajúci majiteľ bývalé podnikové auto zaniknutej Tatry v Bánovciach „ustajnil" bez pohnutia na dvadsať rokov v garáži, pred ktorou vyrástla slivka.
Pneumatiky svojej tatrovky však pravidelne dofukoval. Auto bolo nutné reparovať, poodstraňovať starý náter a množstvo hrdze. „Najväčší problém bol pri kúpe so slivkou pred garážou, ktorú predošlý majiteľ nechcel vypíliť. Strom sme museli presadiť do humna, vraj bola z jeho sliviek skvelá slivovica. Ostala tam diera ako po granáte, zasypali sme ju štrkom," usmieval sa Stránsky.
Policajti na svojho „ex-kolegu" iba mávajú
Pozornosť upútal aj policajný motocykel, ktorý príslušníci Verejnej bezpečnosti v osemdesiatych rokoch používali priamo pri dopravných akciách. „Je to Jawa 350 a tento rok bude mať tridsať rokov," upresnil jej majiteľ Roman Šlosar (33) z Piešťan.
Veterána objavil úplnou náhodou v blízkej dedine. Šlosar motocykel dnes používa na bežné výjazdy s kamarátmi, motorka zvláda rýchlosť 120-130 kilometrov za hodinu a púta pozornosť všetkých okoloidúcich výrazným označením VB a jazdí aj v uniforme príslušníka VB. „Keď ma na tejto motorke zbadajú ľudia, v momente si ma fotia. Policajti na mňa mávajú a smejú sa takmer pri každom stretnutí so mnou. Zakývajú rukou a pošlú ma ďalej. Niekedy ma aj zastavia a motorku si popozerajú," hovorí Šlosar.
Veteránom sa venuje desať rokov a jednou z myšlienok tohto životného štýlu je zachovať starú techniku aj pre budúce generácie. „Chcem, aby sa nezabudlo, na čom sa kedysi jazdilo," vysvetľuje. Výhodou relatívne mladého dvojkolesového veterána je aj prístup k náhradným dielcom, ktoré sa na trhu ešte občas vyskytujú. Najväčšie problémy majú motocykle vyrobené v časoch pred druhou svetovou vojnou. Nájsť náhradné dielce na tieto stroje je dnes už takmer zázrak.