Osud ich spojil už krátko po narodení. Deťom navštevujúcim špeciálnu triedu v Materskej škôlke na Poľovníckej ulici prisúdil do vienka autizmus, mentálne postihnutie, detskú mozgovú obrnu i Dawnov syndróm.
NOVÉ MESTO NAD VÁHOM. Predškoláci navštevujúci jedinú triedu podobného zamerania v novomestskom okrese sú takí istí, ako ich vrstovníci. Smejú sa, poplačú si, občas nechcú poslúchať, po obede sa im nechce spať a prenasleduje ich zaväzovanie šnúrok.
V ich živote sa však od útleho detstva vyskytol problém navyše a musia s ním bojovať. Pomocnú ruku im v tejto škôlke podávajú špeciálne pedagogičky s trinásťročnou praxou. Monika Šupatíková a Gabriela Krajčovicová im pomáhajú vstúpiť do sveta optimálnym krokom v spoločnom prostredí s deťmi, ku ktorým bol osud žičlivejší.
Špeciálna trieda existuje už desať rokov
Triedu navštevuje šesť detí vo veku od troch do osem rokov. Prichádzajú denne z Nového Mesta, Bošáce, Moravského Lieskového i Novej Dubnice. „V začiatkoch sme mali až dve špeciálne triedy so štrnástimi deťmi," povedala Šupatíková. Množstvo detí v jednej triede určuje druh postihnutia. V prípade autistov môžu byť v triede maximálne štyria, pri zmiešanom postihnutí šiesti až ôsmi zverenci.
Do špeciálnej triedy materskej školy chodia aj deti, ktoré podľa veku už mohli sedieť v laviciach základných škôl. „Dostanú prvý odklad a zo zdravotných dôvodov je im možné povoliť aj druhý odklad. Osemročné potom odchádzajú do škôl," vysvetlila Šupatíková. Do špeciálnej triedy ich zaradia na základe žiadosti rodičov a tým to odporučia detskí lekári alebo psychológovia. Veľká časť detí navštevuje aj Detské integračné centrum v Trnave. V tomto zariadení presne diagnostikujú ich problémy.
Triedu navštevujú deti s rôznym postihnutím
Detská mozgová obrna patrí k najčastejším postihnutiam týchto detí. „Stretávame sa aj so zrakovými i mentálnymi postihnutiami, oneskoreným vývojom reči, poruchami pozornosti a sústredenia, ale aj hyperaktivitou a Downovým syndrómom. Mávame prípady autizmu a oneskoreného psychomotorického vývinu," uviedla Krajčovicová. Postihnutým deťom sa tu venujú v čase od pol siedmej do tretej popoludní. „S deťmi s detskou mozgovou obrnou individuálne cvičíme poležiačky i posediačky s veľkými loptami - fyziobalmi. Využívame ježkov i rehabilitačný chodník," prezradili učiteľky metódy cvičení.
Postihnuté deti sa na rehabilitačnom chodníku pohybujú po látkových štvorcoch s guľôčkami i pichliačmi. „Pri šliapnutí na takýto objekt ich to pichá a zároveň sa tak stimuluje jemná motorika nôh. Niekedy majú pocit, že idú cez rybník po mostíku a nesmú spadnúť," dodala Krajčovicová.
Deti sú integrované medzi ostatných rovesníkov
Aj materské škôlky musia plniť učebné osnovy a plány. Práve v čase zamestnania sú integrované deti pod individuálnym dohľadom.
„Niektorí rodičia si pod pojmom špeciálna trieda stále predstavujú uzavretý priestor. Preto sem niekedy deti nechcú dávať," pokračuje Krajčovicová. Nie je to však pravda. Deti sú integrované prevažnú časť v triedach všetkých škôlkarov, hrajú sa spolu, chodia spolu na vychádzky a rôzne podujatia. Podľa Šupatíkovej je to výrazne menšia časť dňa, keď sa s deťmi pracuje individuálne. Udržať pozornosť ich zverencov býva ťažké, niektorí sa dokážu sústrediť iba päť minút. „Individuálne s nimi pracujeme aj pri počítačoch s logopedickými i vzdelávacími programami. Kolegyňa zatiaľ s ďalším žiakom môže riešiť špeciálne zadania pre autistov," vysvetlila.
Autistické deti žijú vo svojom vlastnom svete a vyžadujú neustálu pozornosť jedného z pedagógov. Akonáhle by sa im prestal venovať, plnenie úlohy dieťa skončí.
Do špeciálnej triedy MŠ na Poľovníckej ulici chodí jediné dievča. Ostatní sú chlapci. „Aj štatisticky je dokázané, že viac postihnutých je z radov chlapcov," potvrdzujú učiteľky. Pre deti sa objednávajú špeciálne hračky i pomôcky. Pri tradičných pomôckach vydržia iba krátko.
„Pri mentálnom postihnutí vidieť rozdiel aj v predstavivosti a v pamäti. Ale je to individuálne. Niektoré deti sa poznatky, ktoré sa naučí bežné dieťa za jeden deň, naučia za dva až tri týždne," priznáva Šupatíková.
Telesne postihnutým deťom pomáhajú polohovateľné slnečnice i vaky tak, aby sa im stuhnuté i kŕčovité svaly mohli uvoľniť. „Výborná je aj sebaobslužná kocka. Na nej sa naučia zaväzovať šnúrky, zapínať zips, používať suchý zips a rôzne pracky a zapínať gombičky. Precvičujeme na nej aj nácvik jemnej motoriky," dodáva Monika Šupatíková.