NOVÉ MESTO NAD VÁHOM. Železnice Slovenskej republiky v utorok 11. mája začali oficiálne modernizovať úsek trate medzi Novým Mestom nad Váhom a Zlatovcami pred Trenčínom. Trať upravujú pre rýchlosť do 160 kilometrov za hodinu.
Práce na 17,5-kilometrovom úseku si vyžiadajú takmer 264 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Na prestavbu prispeje z Kohézneho fondu Európska únia. Cesta z Nového Mesta do Trenčína by mala trvať približne o sedem a pol minúty menej.
Hoci železnice začali úsek modernizovať už vlani, oficiálneho otvorenia sa dočkal až teraz, mesiac pred voľbami. Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií k tomu uviedol, že doposiaľ išlo len o prípravné práce, ktoré sú náročné na čas, ale nie na financie a aj definitívne rozhodnutie o uvoľnení peňazí na úsek padlo pred mesiacom. Finančne náročnejšie stavby sa začnú podľa jeho slov stavať v lete a na budúci rok.
Generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Štefan Hlinka pripomenul, že sa železnice po pol storočí rozhodli vybudovať ďalší tunel. Je ním 1,77 kilometra dlhý tunel popod Turecký vrch, ktorý uchráni tamojšiu prírodnú rezerváciu.
Celkovo tak budú mať železnice 77 tunelov. V rámci modernizácie na trati vybudujú aj viacero mimoúrovňových križovaní. Modernizácia má byť ukončená po 44 mesiacoch prác v máji 2013. Realizuje ju Združenie Nové Mesto - Zlatovce 2009, vedené českou spoločnosťou OHL ŽS, a.s. so sídlom v Brne.
Časť od Nového Mesta po Zlatovce je I. a II. etapou úseku Nové Mesto nad Váhom - Púchov v celkovej dĺžke 58,6 kilometra. Železnice už pracujú na IV. a V. etape medzi Trenčianskou Teplou a Belušou pred Púchovom.
Úsek cez mesto Trenčín ešte nepozná zhotoviteľa. Vážny uviedol, že v tendri sa našli "určité otázky," pre ktoré komisia obstarávateľa komunikuje s uchádzačmi. "Ak budú uzatvorené, môže byť uzatvorený tender," povedal s tým, že je to otázka asi mesiaca až šiestich týždňov.