NOVÉ MESTO NAD VÁHOM. Riaditelia škôl otvorili krátko pred ôsmou hodinou v prítomnosti nezávislých pozorovateľov z iných škôl zapečatené balíky. Zásielky zabezpečené pred neoprávnenou manipuláciou doručila kuriérska služba. „V Novom Meste nad Váhom sa testovania zúčastnilo v troch štátnych základných školách a jednej cirkevnej 190 žiakov," informoval vedúci odboru školstva Dušan Hevery.
Žiaci v priebehu šesťdesiatich minút riešili najskôr dvadsať úloh z matematiky. Po krátkej prestávke ich čakal test zo slovenského jazyka, v ktorom formou výberu odpovedí zo štyroch ponúknutých možností odpovedali na ďalších dvadsať otázok.
Monitor 9 absolvovala aj žiačka z Rumunska
Základné školy v našom regióne navštevuje čoraz viac žiakov z cudziny. Sú medzi nimi deti z Austrálie, Činy i Rumunska. „Na Slovensku som tretí rok. So zadaním textu som mala trošku problémy, pretože v Rumunsku som mala iba dve hodiny slovenčiny za týždeň. Problémy mám najmä s pravopisom. Ale aj tak sa mi slovenčina zdala ľahšia ako matematika," prezradila Bianca Gaidos (15).
Tá potvrdila, že ani v Rumunsku sa žiaci nevyhnú podobnému testovaniu. V ôsmom ročníku ich preveria z rumunčiny a matematiky. Natálii Tomišovej (14) sa zdal náročnejší test z matematiky. „A veľmi som sa bála. Dve noci som nemohla ani zaspať. Na slovenčine som mohla postupovať vylučovacou metódou. V matematike však treba všetko vyriešiť," uviedla. Marek Gajdošík mal pred životnou skúškou veľkú trému. Matematiku považoval za jednoduchšiu, aj keď sa jej viac obával. „V slovenčine boli ťažké veci a samé čítanie s porozumením. Čakal som, že slovenčina bude ľahšia a v matematike sa potrápim. A bolo to úplne naopak," usmial sa.
Testy považovali pedagógovia za primerané
Matematické schopnosti žiakov preverila Pytagorova veta, rovnice, slovné úlohy, ale aj výpočty veľkosti uhlov.
„Úlohy boli primerané k základnému učivu, ktoré sa preberá. Zadania boli obtiažnosťou postavené pre priemerného žiaka a vybraté boli najmä z učiva siedmeho, ôsmeho a deviateho ročníka. Času na ich vypracovanie bol dostatok. Žiakov mohla zaskočiť najmä slovná úloha o batohu a eurách," skonštatovala matematikárka Daniela Rosinská zo ZŠ na Ulici kpt. Nálepku.
Podobný názor mala aj slovenčinárka Alena Uhrinová zo ZŠ na Tematínskej ulici. Podľa jej slov bol test veku i vedomostiam deviatakov primeraný, v zadaniach neboli chytáky a úlohy zodpovedali učebným osnovám. Aj časový limit bol postačujúci. „Náročný a veľmi dlhý bol však text na porozumenie o grafity. S týmto textom bolo spojených ďalších päť otázok. Ak žiak neporozumel textu, mohol tieto otázky všetky pokaziť a stratiť päť bodov," dodala Uhrinová.
Vedomostný test z matematiky a slovenského jazyky a literatúry sa na celom území Slovenska uskutočnil už po ôsmykrát. Jeho cieľom je zistiť individuálne vedomosti a zručnosti žiakov z týchto predmetov. Výsledný obraz percentuálnej úspešnosti poskytne verejnosti Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) okamžite po jeho celoplošnom vyhodnotení.